دانشگاه آزاد اسلامی، انتخابی هوشمندانه برای متقاضیان دکتری/ طرح پایش، طرحی برای کاهش آمار فارغ التحصیلان بیکار

متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه آزاد اسلامی می توانند با ارائه پایان‌نامه‌های اثربخش به کمک جامعه بیایند و از جمع کثیر فارغ‌التحصیلان بیکاری بکاهند که صرفا در جست‌وجوی شغلی کارمندی با درآمد ثابت ماهیانه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخاب رشته دکترای دانشگاه آزاد اسلامی 98 از روز سه‌شنبه (3 اردیبهشت ماه 98) آغاز شده و تا ساعت 24 فردا (دوشنبه 16 اردیبهشت ماه 98) ادامه دارد. داوطلبانی که در آزمون سراسری دوره دکتری تخصصی سازمان سنجش آموزش کشور شرکت کردند، از روز سوم اردیبهشت ماه سال جاری امکان انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی برای ادامه تحصیل را دارند؛ دانشگاهی که با توجه به جامعیت گسترده و البته اختصاص امکانات مناسب به دانشجویان می تواند انتخابی مناسب برای تحصیل در مقطع دکتری باشد.

علوم انسانی، محبوب دکتران آینده

با توجه به دفترچه راهنمای انتخاب رشته و ظرفیت رشته‌های مختلف، دانشگاه آزاد اسلامی در 194 کد رشته، دانشجوی دکتری می‌پذیرد. 51 کد رشته مربوط به گروه علوم انسانی، 49 کد رشته مربوط به گروه فنی و مهندسی، 35 کد رشته مربوط به گروه علوم پایه، 29 کد رشته مربوط به گروه کشاورزی و منابع طبیعی، 19 کد رشته مربوط به گروه دامپزشکی، 8 کد رشته مربوط به گروه زبان و 3 کد رشته مربوط به گروه هنر است. ورود به دوره دکترای تخصصی با آزمون بر اساس 50 درصد نمره آزمون متمرکز، 20 درصد سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و 30 درصد مصاحبه علمی و سنجش عملی صورت می‌گیرد.

بیشترین میزان جذب در دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به گروه علوم انسانی است. 26.28 درصد کد رشته ها را رشته های علوم انسانی تشکیل می دهد، 25.27 درصد فنی و مهندسی، 18.04 درصد علوم پایه، 14.94 درصد کشاورزی و منابع طبیعی، 9.79 درصد دامپزشکی، 4.12 درصد زبان و 1.54 درصد متعلق به گروه هنر است.

10+2 هزار ظرفیت پذیرش دکتری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

متقاضیان دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی سال 98، از طریق سامانه مرکز سنجش و پذیرش به آدرس azmoon.org باید برای خرید کارت اعتباری و انتخاب 80 کد رشته‌محل اقدام کند. بر اساس اطلاعات دفترچه راهنما، 10 هزار و 30 نفر در رشته‌های مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته می‌شوند. البته دانشگاه آزاد اسلامی، ظرفیتی 2 هزار نفری نیز برای استعدادهای درخشان در نظر گرفته است تا دانشجویان نخبه را با ارائه تسهیلات، جذب کند. داوطلبان می‌توانند از میان 287 رشته و 2 هزار و 200 رشته‌‌محل، 80 انتخاب داشته باشند.

ثبت‌نام در دوره دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی برای فارغ‌التحصیلان استعداد درخشان دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، از روز چهارشنبه (11 اردیبهشت‌ماه 98) آغاز شده و تا چهارشنبه (25 اردیبهشت‌ماه 98) ادامه دارد. جذب بر اساس ضوابط استعدادهای درخشان صورت می گیرد و علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند با پرداخت هزینه ثبت‌نام دوره دکتری بدون آزمون، انتخاب رشته انجام دهند. داوطلبان متقاضی رشته‌های دامپزشکی باید حداقل معدل 17، رشته‌های علوم انسانی حداقل معدل 18.5 و سایر رشته‌ها باید حداقل معدل 17.5 را در دوره کارشناسی ارشد کسب کرده باشند. نمره پایان‌نامه متقاضیان نیز حداقل باید 18.5 باشد.

البته دانشجویانی که دارای دروس معادل‌سازی شده باشند، شامل پذیرش بدون آزمون (ویژه استعدادهای درخشان) نمی شوند. داوطلبان دوره بدون آزمون (ویژه استعدادهای درخشان) در صورت کسب شرایط دعوت به مصاحبه، لازم است نسخه ای از فایل مقالات و تولیدات علمی چاپ شده در مجلات ISI یا مجلات علمی پژوهشی فارسی زبان و غیر فارسی زبان داخلی یا خارجی یا ISC خود را با فرمت اعلام شده در زمان مصاحبه به گروه تخصصی مربوطه ارائه دهند.

همچنین جهت پذیرش در دوره بدون آزمون، برای مربیان رسمی شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی، سهمیه جداگانه ای وجود ندارد و کلیه داوطلبان در پذیرش از شرایط یکسان برخوردارند. دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته تغییری در روند مصاحبه دکتری پدید آورد و شیوه مناطق آمایشی را مد نظر قرار داد تا دانشجویان بر اساس علاقه به تحصیل در رشته‌محل‌ها چیده شود، انتخاب رشته کنند.

25 درصد ظرفیت برای ایثارگران

25 درصد ظرفیت در هر یک از کد رشته‌محل‌ها به رزمندگان و ایثارگران اختصاص دارد. حد نصاب نمره علمی لازم برای رزمندگان 80 درصد و ایثارگران 70 درصد نمره در هر یک از مراحل آزمون، برای آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد است. افرادی که دارای سهمیه 25 درصدی ایثارگران باشند، از امکان تحصیل کاملا رایگان برخوردار خواهند شد. دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل همسر و فرزندان شهدا، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان‌شان، آزادگان و همسر و فرزندان آنها مشمول این طرح می‌شوند. متقاضیانی که 5 درصد سهمیه ایثارگری و رزمندگی دارند هم 30 درصد تخفیف شهریه دریافت می کنند.

امکان ادامه تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان غیر‌ایرانی

دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها امکان ادامه تحصیلات تکمیلی را برای دانشجویان علاقه‌مند ایرانی فراهم کرده است، بلکه دانشجویان غیر ایرانی نیز می توانند از فضای آموزشی و پژوهشی این دانشگاه بهره ببرند. اتباع خارجی شرکت‌کننده در آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (نیمه‌متمرکز) سال 1398 در صورت دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی در کنار دانشجویان ایرانی به تحصیل در دانشگاه آزاد مشغول می شوند.

تقاطع بازار، دانشگاه و اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در کارگاه آموزشی گام‌های دهگانه پویش ملی صادرات که به همت معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، روی تمرکز بر نقطه تقاطع بازار، دانشگاه و اشتغال تأکید داشت. دکتر محمدمهدی طهرانچی به ضعف دانشگاه امروز اشاره کرد و از نبود قانونی مربوط به حل چالش کشاورزی در جامعه، مثال آورد: «تحول کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی جدی گرفته خواهد شد. فرق دانشگاه آزاد با دانشگاه های دولتی در این است که دانشگاه های دولتی از پول نفت تغذیه می‌کنند و هر اتفاقی که در جامعه رخ دهد، پاسخ کُندتری به آن می‌دهند؛ اما در دانشگاه آزاد اسلامی اینگونه نیست و برای حفظ بقای خود زودتر از بقیه مشکل را فهمیده و برای حیات چاره‌ای می اندیشیم.

وی بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش بنیان باشد، تأکید کرد و گفت: «چه اشتغالی قوی‌تر و مهم‌تر از کشاورزی که منجر به تأمین غذای کشور و کسب درآمد ارزی برای کشور می‌شود، وجود دارد؟»

طرح پایش، حلقه گمشده ارتباط دانشگاه و صنعت

دانشگاه آزاد اسلامی بعد از حضور دکتر محمدی طهرانچی در رأس امور در آبان‌ماه 97، تلاش خود را برای هدفمند کردن تحصیلات تکمیلی دانشجویان آغاز و در روز 6 آذرماه سال 97 از طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) رونمایی کرد؛ طرحی که قرار است منشأ تحول عظیم در نظام آموزشی کشور باشد و نقش حلقه گمشده را در رابطه دانشگاه و صنعت ایفا کند. سال هاست از لزوم ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه برای پیشرفت صحبت می شود؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی در زمان مدیریت جدید، گامی عملی برداشته تا از ایده های خلاقانه و راهکارهای علمی دانشجویان برای بهبود کیفی و کمی صنایع در کشور استفاده علمی استفاده کند.

به عنوان نمونه بعد از وقوع سیل در استان های گلستان، لرستان و خوزستان، مقرر شد دلایل شکل‌گیری سیل با بهره‌گیری از طرح پایش بررسی شد. بیژن رنجبر، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی در کنار اقدامات جهادی به رسالت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هم اشاره کرد: «یک تیم از استادان و متخصصان هیدرولیک سیلاب و رودخانه از دانشگاه آزاد اسلامی به منطقه پلدختر اعزام شده تا با انجام پیمایش میدانی، چرایی وقوع سیلاب را بررسی کند. بدین صورت رسالت علمی دانشگاه نیز انجام خواهد شد.» حتی جلسات بررسی علل وقوع سیل لرستان در قالب طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد برگزار و راهکارهای علمی برای مقابله با آن تشریح شد.

در واقع دانشگاه آزاد اسلامی سعی در حل مسائل کشور دارد تا به مردم کمک کند، به همین خاطر در طرح پایش، نظام موضوعات اساسی کشور تنظیم شده که یکی از آنها مسئله بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله است. 3 هزار نظام موضوع در این حوزه تدوین شده که عناوین پایان‌نامه های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل خواهد داد؛ بنابراین متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری می توانند با ارائه پایان‌نامه های اثربخش به کمک جامعه بیایند و از جمع کثیر فارغ‌التحصیلان بیکاری بکاهند که صرفا در جست‌وجوی شغلی کارمندی با درآمد ثابت ماهیانه هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004278

وب گردی

وب گردی