«گوگل استریت ویو» جاسوس جدید حریم خصوصی افراد

یکی از خدمات شرکت گوگل، تصاویر 360 درجه از نقاط مختلف جهان است که امروزه به وسیله‌ای برای تحلیلگران داده تبدیل شده است تا با استفاده از آنها تصادفات رانندگی و خسارت های ناشی از آن را برای شرکت های بیمه پیش‌بینی کنند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، مجله آمریکایی «ام آی تی تکنولوژی ریویو» در گزارشی میزان نقش‌آفرینی تصاویر تهیه شده توسط «گوگل استریت ویو» در پیش بینی تصادفات رانندگی را بررسی کرد.

در این خدمت شرکت گوگل اقدام به تهیه تصاویری 360 درجه از خیابان ها می نماید که به رانندگان کمک می کند چگونگی پراکندگی خودروها و انواع آنها در آمریکا را بررسی کنند.

در گزارش این مجله آمریکایی می خوانیم: گوگل استریت ویو روش مفیدی برای مشاهده جهان بدون حضور فیزیکی در مکان مورد نظر را فراهم کرده است، علاوه بر آن که توانسته به برنامه ریزی برای تعطیلات و سفرها نیز کمک کند.

در سال 2017 گروهی از پژوهشگران برای بررسی چگونگی توزیع انواع خودروها در آمریکا از تصاویر تهیه شده در این بخش از شرکت گوگل استفاده کردند و پس از آن اطلاعات به دست آمده را برای مشخص کردن چگونگی ترکیب جمعیتی در این کشور مورد استفاده قرار دادند.

دانشمندان از طریق بررسی نتایج به دست آمده از تحلیل این تصاویر توانستند به این مسئله دست یابند که نوع اتومبیلی که هر فرد از آن استفاده می کند از میزان درآمد، میزان تحصیلات، شغل و حتی حزبی که در انتخابات به آن رای داده، حکایت می‌کند.

همزمان «لوکاش کیدجنسکی» یکی از پژوهشگران دانشگاه «استنفورد» آمریکا و «کینگا کیتافونشیهو» پژوهشگر دانشگاه «ورشو» لهستان در تحقیقاتی به بررسی میزان احتمال تصادفات رانندگی افراد بر اساس تصاویر منازل آنها اقدام کردند.

داده‌های به دست آمده از این پژوهش نمایانگر میزان امکان استفاده شرکت‌ها و موسسات مختلف از اطلاعات عادی برای خدمت به منافع تجاری خود است.

شرکت های بیمه می توانند با مراجعه به این داده های ارزشمند و استفاده از آن، قیمت اقساط بیمه را برای مشتریان مختلف خود تعیین کنند.

استراتژی پژوهشگران در این عرصه نسبتاً ساده است، آنها برای جمع آوری اطلاعات 20 هزار نفر که بیمه خودرو میان سال های 2013 تا 2015 دریافت کرده‌اند، اقدام نموده‌اند.

لازم به ذکر است فرم اطلاعات مشتریان شامل عنوان بیمه نامه، تعداد درخواست جبران خسارت، هشدارهای شرکت بیمه در خصوص درخواست خسارت در آینده است، همچنان که سن، جنسیت و مشخصات مشتری و درخواست های خسارات وی در گذشته نیز در این فرم ها اعلام شده است.

پژوهشگران این عرصه با استفاده از تصاویر تهیه شده توسط گوگل استریت ویو به ارزیابی ها و پیش بینی های دقیقی دست یافته اند. به همین منظور آنها تصاویر مشتری ها را دریافت کرده و خانه های آنان را بر اساس کیفیت، قدمت ساخت و نوع طراحی آنها دسته بندی کردند و این اطلاعات را به میزان احتمالی درخواست خسارت در آینده توسط صاحب بیمه نامه ربط داده اند.

نتایج این تحقیقات در نوع خود غیر قابل پیش بینی بوده؛ چرا که به صورت علمی ثابت کرده است که محل اقامت صاحب بیمه نامه به خوبی می تواند میزان احتمالی درخواست خسارت در آینده توسط وی را مشخص کند.

کیدجنسکی و کیتافونشیهو در این باره گفتند: شکل منزل و دیگر ویژگی های آن می تواند ما را نسبت به خطرات ناشی از تصادفات رانندگی آگاه کند و این بدون در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به خودرو و مشخصات صاحب آن است که می تواند مسائل بیشتری را در این باره مشخص کند.

ادغام این داده ها با نمونه تصادفات جدیدی که شرکت های بیمه ثبت کرده اند قدرت آگاهی از امکان وقوع حوادث رانندگی و درخواست خسارت توسط آنها را تا 2 درصد بهبود می‌بخشد.

بنابراین می توان گفت فناوری گوگل استریت ویو دقت پیش‌بینی‌ها در این زمینه را به طور قابل توجهی افزایش می دهد چنانچه پژوهشگران می توانند این دقت را با استفاده از مجموعه گسترده ای از دیگر داده ها و تحلیل آنها بالاتر ببرند.

چنین استفاده ای از داده ها و مقایسه آنها با یکدیگر باعث آغاز نوع جدیدی از رقابت در تحلیل داده ها می شود؛ چرا که شرکت های دیگر فعال در زمینه تحلیل داده نیز می توانند از این اطلاعات به طور مشابه برای استفاده شرکت های بیمه بهره‌برداری کنند.

این دو پژوهشگر آمریکایی و لهستانی که بر این تحقیقات نظارت داشتند معتقدند بانک ها نیز می توانند از این تجربیات استفاده کنند، به ویژه آنکه میان نمونه های مخاطره آمیز برای بیمه و خطرات ناشی از ریسک های اعتباری مشابهت هایی وجود دارد.

افزایش قدرت برای جمع آوری اطلاعات، تحلیل و استفاده از آنها در سال های اخیر به طور چشم گیری افزایش یافته است و این در حالی است که برخی از مردم نیز درک کرده اند که ممکن است اطلاعات آنها جمع آوری شده و مورد استفاده قرار گیرند.

مسئله قابل توجه در این خصوص آن است که رشد قدرت جمع آوری اطلاعات سریعتر از قانون‌گذاری‌های سازمان های مربوطه و سامان دهی به آن بوده است.

البته این مسئله را باید مد نظر داشت که این تنها گوگل نیست که به جمع آوری اطلاعات از سطح خیابان ها اقدام می کند، کیدجنسکی و کیتافونشیهو در این باره می گویند: چنین اقداماتی نگرانی‌های زیادی را در مورد حریم خصوصی و داده های فراهم شده توسط گوگل استریت ویو ایجاد می نماید که در دسترس عموم مردم قرار دارد.

«مایکروسافت بینگ مپز» و «استریت ساید» نیز به ارائه خدماتی مشابه می پردازند و اطلاعات کاربران را دریافت کرده و در اختیار عموم می گذارند.

در کشوری مانند آلمان که حفاظت از حریم خصوصی کاربران در اولویت کامل افکار عمومی قرار دارد گوگل اجازه ندارد در خیابان ها چرخیده و به تصویر‌برداری اقدام نماید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004321

وب گردی

وب گردی