تحریم‌های نفتی آمریکا ضد ایران ثمربخش نخواهد بود

وزیر خارجه سابق لبنان اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفتی ایران سودی نخواهد داشت، چرا که کشور ایران تنها متکی بر صادرات نفتی نیست.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، به نقل از پایگاه خبری النشره، عدنان منصور وزیرخارجه سابق لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که همه عناصر قدرت از نفت و گاز در دست ایران است و به دنبال آن توافق هسته‌ای موجب پیشرفت اقتصادی آن می‌شود.

وی اشاره کرد که لغو تحریم‌ها به تهران انگیزه می دهد که به یک پیشرفته در منطقه تبدیل شود، اما رژیم صهیونیستی و سایر دولت‌های عربی آن را نمی‌خواهند، چرا که آنها ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند. همانطور که ایالات متحده آمریکا، ایران را یک تهدید مستقیم برای خود و هم پیمانانش در منطقه می‌داند.

منصور اعلام کرد که تحریم های آمریکا بر صادرات نفت ایران فایده‌ای نخواهد داشت و تهران برای حل این مسئله راهی خواهد یافت. این حق تهران است که برای صادرات نفت خود به دنبال ابزارهایی باشد.

وی ادامه داد که آمریکا نمی‌تواند چین را در خصوص معاملات نفتی با ایران تحت فشار قرار دهد، به ویژه که این کشور دارای پالایشگاه‌هایی برای پالایش نفت ایران است. همانگونه که منافع آنکارا با تهران هم چنان پابرجاست و میزان معاملات میان آنها به 15 میلیارد دلار رسیده که پیش بینی می شود تا مرز 30 میلیارد دلار برسد. همچنین معاملات تجاری ایران با عراق به 9میلیارد دلار رسیده است.

وی تصریح کرد که آمریکا هرگز دست از فشار ضد ایران نخواهد کشید، چرا که اولویت اصلی آمریکا خشکاندن منابع مالی ایران است، اما ایران به تولیدات نفتی اکتفا نمی کند. در حالی که وابستگی کشورهای نفت‌خیز به صادرات نفتی حدود 90 درصد است، این وابستگی در ایران به حدود 55 یا 60 درصد کاهش پیدا کرده و صادرات غیر نفتی آن در سال 2018 به 50 میلیارد دلار رسیده است.

وزیرخارجه سابق لبنان همچنین بیان کرد که این شواهد نشان می‌دهد که ایران صادرات غیرنفتی خود را اولویت بیشتری می‌دهد تا به شکل کامل بر صادرات نفتی تکیه نکند. این کشور از نظر تغذیه و تولید به خودکفایی رسیده و اگر جز این بود تحریم‌ها آن را از بین می‌برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004344

وب گردی

وب گردی