حمایت از 48 طرح توسعه کشت و فرآوری اولیه گیاهان دارویی

ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری از 48 طرح توسعه کشت و فرآوری اولیه گیاهان دارویی در استان های مختلف کشور حمایت کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ایران یکی از کشورهای غنی دنیا از نظر منابع ژنتیکی کشاورزی به شمار می رود که از مهم ترین ثروت های ملی کشور است. این ذخایر ارزشمند دستمایه اصلی ایجاد ارقام گیاهی با تولیدات برتر بوده و می تواند تحول بزرگی را در تولیدات کشاورزی، دارویی، شیمیایی و صنعتی کشور ایجاد کند.

بنابراین حفاظت و صیانت از منابع ژنتیکی و ظرفیت سازی در بهره برداری بهینه از آن برای شکوفایی اقتصاد ملی، امنیت غذایی و سلامتی مردم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در حال حاضر در بانک ژن منابع ایران 20 هزار نمونه بذر گیاهان دارویی نگهداری می شود که بعضا به سادگی قابل جمع آوری مجدد نیستند و به عبارت دیگر منحصر به فرد هستند. این گنجینه عظیم و با ارزش متعلق به حدود یک هزار و 750 گونه گیاهی است که بیش از 70 درصد گونه های گیاهی دارویی مجموع فلور ایران را شامل می شود. همچنین اکنون بیش از هفت هزار و 500 گونه گیاهی شناخته شده در منابع طبیعی کشور وجود دارد که از این میان تا کنون بیش از دو هزار و 300 گونه گیاهی با خواص دارویی شناسایی و ثبت شده است.

با توجه به راهبردهای مرتبط با حوزه کشت و فرآوری اولیه در سند ملی گیاهان دارویی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری نیز سالیانه بخشی از حمایت های خود را به طرح های توسعه این حوزه زیر ساختی برای تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی اختصاص می دهد.

از سال 1392 تا پایان سال گذشته 48 طرح توسعه در این حوزه مورد حمایت ستاد قرار گرفته است. عمده این حمایت ها مربوط به طرح هایی است که دارای خروجی مشخص و جریان ساز است و دستاوردهای حاصل از آن قابلیت توسعه و تجاری‌سازی داشته اند.

در این زمینه می توان به طرح هایی همچون تولید ارگانیک گیاهان دارویی در غرب کشور (همدان)، بسته بندی گیاهان دارویی، معطر و ادویه ای (یزد)، تولید 7 گونه گیاه دارویی با مشارکت جوامع محلی (سمنان)، پلیت کردن بذر گیاهان دارویی آویشن و بادرنجبویه (قم)، تجاری‌سازی تولید قارچ های دارویی (دماوند)، توسعه کشت گیاه کارلا در استهبان (استهبان) و کمک به فعالیت های تحقیق و توسعه شرکت مهرگیاه اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004347

وب گردی

وب گردی