توفیقی: همکاری با دانشگاه‌های کشور گسترش می‌یابد/ تحقق رونق تولید با اتکا به توان داخلی

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: یکی از سیاست‌های پژوهشگاه صنعت نفت توسعه همکاری با دانشگاه‌های کشور است؛ بنا نداریم که به تنهایی همکاری ها با صنعت را توسعه دهیم، بلکه باید از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره بگیریم.

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: کاری که پژوهشگاه صنعت نفت از منظر تولید دانش و فناوری مورد نیاز صنعت نفت انجام می دهد، وسعت دادن ارتباطات با بخش‌های مختلف صنعت و گرفتن نیازهای آنهاست.

توفیقی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت سعی می‌کند، این نیازها را به پروژه‌های توسعه فناوری تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه نیاز داریم که صنعت و اقتصاد کشور به سمت اقتصاد و صنعت دانش‌بنیان حرکت کند، اظهار کرد: تجربه جهانی نشان می‌دهد ارزش افزوده بیشتر مرهون توجه هرچه بیشتر به دانش و مراکز دانشی و پژوهشی است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، با بیان اینکه محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده برای کشور فرصت بسیار خوبی برای استفاده از توانمندی‌های داخلی است، افزود: پژوهشگاه صنعت نفت تنها به نیازهای جاری صنعت نفت نگاه نمی‌کند، بلکه به دنبال کسب فناوری‌های نو برای توسعه و پیشبرد هرچه بهتر و بیشتر صنعت نفت در آینده است.

وی به پروژه‌های انجام شده بر پایه دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت از جمله راه‌اندازی واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی که اواخر سال گذشته به بهره برداری رسیده است، اشاره کرد و گفت: تولید 700 تن ماده بودارکننده در کشور است به طوری که قبلا این ماده از خارج وارد می‌کردیم. به دلیل وابستگی شدیدی به این ماده میلیون ها دلار صرف این محصول می شد؛ اما اکنون دانش فنی این پروژه را پژوهشگاه صنعت نفت تامین کرده است.

توفیقی، همچنین از امضای قرارداد با پالایشگاه کرمانشاه برای تامین دانش فنی طرح افزایش ظرفیت تولید و کیفیت بنزین این پالایشگاه با اتکا به دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد. ماهیت کاری پژوهشگاه رونق تولید است. در سال 98 فعالیت‌هایمان را افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های پژوهشگاه صنعت نفت توسعه همکاری با دانشگاه‌های کشور است؛ بنا نداریم که به تنهایی همکاری‌مان را با صنعت توسعه دهیم، بلکه باید از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره بگیریم.

توفیقی افرود: سعی می کنیم با استفاده از توانمندی‌های آنها پروژه‌های بزرگی در صنعت اجرایی و عملیاتی کنیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت افزود: یکی از زمینه‌های مزیت پژوهشگاه توسعه کاتالیست‌هاست، به طوری که در قرارداد اخیر که برای پالایشگاه اراک منعقد شد توسعه دانش فنی این محصول بود تا جایی‌که یک شرکت خصوصی تولید انبوه آن را برعهده گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون این شرکت خصوصی حدود 2 هزار تن کاتالیست برای پالایشگاه اراک تولید می کند. بنابراین پژوهشگاه نفت این مسیر را ادامه خواهیم؛ چرا که توسعه کاتالیست یکی از اهداف کلیدی این پژوهشگاه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004374

وب گردی

وب گردی