تغییر  سرفصل‌های درسی ۱۸۰ رشته دانشگاه فنی‌و‌حرفه ای تا مهر ۹۸

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه ای، گفت: دانشگاه فنی‌وحرفه ای باید برنامه‌های خود را معطوف به هدف‌ رونق تولید دنبال کند. در همین راستا باید برنامه آموزشی و درسی خود را مطابق با نیازهای ملی تنظیم کنیم. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست‌ خبری رئیس‌ دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در زمینه نقش این دانشگاه در راستای «کارآفرینی و رونق تولیدات دانشجویی و اشتغال جوانان» صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای برگزار‌ شد.

ابراهیم صالحی عمران در این مراسم گفت: دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای کشور به عنوان یک دانشگاه ماموریت‌گرا شناخته شده است که مأموریت‌های خاصی را دنبال می‌کند. هدف اساسی آن تربیت تکنسین و نیروی مهارتی در جامعه است. طبیعتا این نیروها می توانند در عرصه تولید، ایفای نقش داشته باشند و منجر به رشد اقتصادی شوند.
وی ادامه داد: دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای، مهارتی و عملی است و الزامات خود را دارد، با توجه به نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری، مسئولیت‌های ما بیشتر شده است. طی سال های اخیر، نگاه به اقتصاد و تولید در تمامی ارکان سیستم مورد توجه قرار گرفته است، همچنین نام‌گذاری سال‌ در چند سال گذشته در‌زمینه مباحث اقتصادی، بیانگر حرکت ملی در‌ پیشبرد اهداف اقتصادی بوده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: دانشگاه فنی‌و‌حرفه ای باید برنامه های خود را معطوف به هدف‌ رونق تولید دنبال کند. در همین راستا باید برنامه آموزشی و درسی خود را مطابق با نیازهای ملی تنظیم کنیم. برنامه درسی دانشگاه در حال شایستگی‌محور‌شدن است، مهارت هایی مد نظر ماست که به فارغ التحصیلان کمک می کند که در عرصه تولید موفق تر عمل کنند. این موضوع در دستور اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای قرار دارد و هر دو هفته یک بار، سرفصل های مربوطه ارسال می شود. در حال حاضر کمیته های مختلف تشکیل شده و خروجی جلسات منجر به تغییر سرفصل ها به مرور زمان خواهد شد.
وی بیان کرد: ما در حال حاضر دارای ۱۸۰ رشته دانشگاه فنی و حرفه ای هستیم که امیدواریم تا مهر ۹۸، تغییر سرفصل داشته باشند. در حال حاضر حدود ۴ گرایش با رشته ها تغییر سرفصل داشته اند. همچنین توانمند سازی مربیان و اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای را در دستور کار داریم. طبیعتا تا زمانی که کادر علمی ما با بازار و فضای تجاری کشور آشنا نباشند، نمی توانند موثر واقع شوند.

صالحی عمران بیان کرد: باید ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه را جدی گرفت، در همین راستا اعضای هیئت علمی خود را به حوزه صنعت می فرستیم که با مهارت های تولید از نزدیک آشنا شوند.

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای ۱۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه است که محیط های علمی برای فراگیری دروس علمی‌ دانشجویان محسوب می شود تا کار را فراگیرند‌. قصد داریم در این کارگاه ها تولید صورت گیرد، در همین راستا در نظر داریم آموزش بر مبنای تولید را در‌ دستور کار قرار دهیم در سیاست گذاری های خود اعلام کردیم که اگر درآمدی از این اقدام به دست بیاید، تمامی آن صرف ارتقای همان کارگاه یا آزمایشگاه شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه کرد: در راستای رونق تولید، راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در سراسر کشور را در دستور کار داریم که بر اساس آن تفاهم نامه با معاونت علمی‌ ایجاد شده است. بر اساس این تفاهم نامه، ۱۶ مرکز نوآوری که می توانند به ایجاد و تولید و کسب و کار کمک کنند، ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ورود به بحث اقتصاد آموزش بسیار مهم است. اگر بخواهیم بیکاری را برطرف کنیم، باید دانشگاه ها پای کار بیایند؛ البته تمامی اقدامات معطوف دانشگاه نیست؛ اما دانشگاه‌ها می توانند با تربیت نیروی انسانی و اهدافی که پیش‌تر به آن اشاره شد، موفق عمل کنند.

صالحی عمران بیان کرد: تاسیس ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در دستور کار داریم، مجوز راه اندازی این مراکز دریافت شده و با معاونت علمی رئیس جمهور تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که بتوانیم در این مراکز به فعالیت‌های کسب و کارانه کمک کنیم.

وی با اشاره به تفاهم نامه دانشگاه فنی و حرفه ای با صندوق رفاه دانشجویان گفت: در زمینه اه اندازی کارگاه‌های مهارتی در خوابگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، تفاهم‌نامه‌ای با صندوق رفاه دانشجویان امضا کردیم اما عملا پرداخت وام به دلیل مسائل حقوقی و اداری به این کارگاه‌ها از سوی صندوق امکان پذیر نشد اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظر دارد با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی کارگاه‌هایی را در خوابگاه‌ ها و سایر واحدهای دانشگاه راه اندازی کند. در واقع دانشگاه از این کارگاه‌ها حمایت مالی خواهند کرد. همچنین در زمینه توانمندسازی کادر آموزشی، تفاهم‌نامه‌ای با کشورهای خارجی از جمله آلمان و لبنان امضا کردیم. بر اساس این تفاهم نامه گروهی از کادر آموزشی به منظور آموزش دوره‌های مهارتی تابستان امسال به آلمان و همچنین لبنان اعزام می شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: با اشاره به وضعیت ارتقای خوابگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: تا کنون 147 خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتقا یافته اند، لازم به ذکر است بحث ارتقای خوابگاه‌ها در سال جاری نیز ادامه پیدا خواهد کرد. تاگفته نماند در حوزه ظرفیت‌های خوابگاهی دارای کمبودهایی هستیم که امیدواریم با حمایت سازمان برنامه و بودجه و خیرین برطرف شود.

وی اظهار کرد: در‌ راستای توجه به ورزش و تربیت بدنی در دانشگاه فنی و حرفه ای، طرحی صبح امروز در شورای عمرانی دانشگاه فنی و حرفه ای به تصویب رسید. بنا بر آن است 16 میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شود. بر اساس این طرح، بیش از 100 چمن مصنوعی در آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای تاسیس می شود که جذابیت بیشتری برای‌ورود به دانشگاه های مهارتی ایجاد خواهد کرد.

صالحی عمران با اشاره به خرین وضعیت املاک دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: 15 درصد از املاک این دانشگاه در تملک وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته اما این وزارتخانه از تحویل اسناد این سند خودداری می‌کند. به طور کلی 40 ملک این دانشگاه هنوز از سوی وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل نشده و آموزش و پرورش به دلیل ارزش بالای اقتصادی این زمین‌ها از ارائه اسناد آن خودداری می‌ کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004394

وب گردی

وب گردی