گوگل بزرگ‌ترین جاسوس دنیاست/ احاطه پیام‌رسان‌های خارجی بر فضای مجازی داخلی

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: از طریق اقناع مردم، ایجاد اعتماد بین آنان و تولید خدمات کیفی خوب می‌توانیم مردم را به سمت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی هدایت کنیم.

رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز گفت: شیب تغییرات در فضای مجازی و سرمایه‌گذاری که در سراسر دنیا و در سطح بین‌المللی انجام می‌شود، بسیار وسیع است، باید چابک و سریع فرآیند ارتقای فناوری را ارزیابی و تحلیل کرد.

وی تصریح کرد: طبیعتا ما سرمایه کافی نداریم که در تمام حوزه‌ها فعالیت کنیم؛ بنابراین موضوعی که اولویت اصلی ما در این بخش است بایستی در مرحله نخست قرار گیرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی، افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی به مراتب بهتر از بخش دولتی است. دولت امکان سرمایه گذاری ندارد و باید ریل‌گذاری و تنظیم‌گری کند تا بخش خصوصی به راحتی در این عرصه سرمایه گذاری کند؛ چرا که با این کار گردش اقتصادی در کشور شکل می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مراتب بهتر از بخش دولتی است. دولت امکان سرمایه گذاری ندارد و باید ریل گذاری و تنظیم‌گری کند تا بخش خصوصی به راحتی در این عرصه سرمایه گذاری کند؛ چرا که با این کار گردش اقتصادی در کشور شکل می‌گیرد.

جلیلی با اشاره به این‌که قطعا سرمایه‌گذاری در بخش پیام‌رسان‌ها جزو پروژه‌های اولویت‌دار ماست، گفت: در کنار این امر مهم موضوع ارائه خدمات مکان مبنا (سرویس نقشه ای) است که امروزه ما برای ترابری در شهر استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: برخی از برنامه‌های ما حدود یک تا 2 میلیون مشترک دارند و انتظار می‌رود، سرویس مکان مبنا با استقبال بیشتری مواجه شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این که از حوزه پیام رسان‌های داخلی غافل شدیم و اکنون فضای کشور با چند پیام‌رسان خارجی احاطه شده است، گفت: از طریق اقناع مردم، ایجاد اعتماد بین مردم و تولید خدمات کیفی خوب می‌توانیم مردم را به سمت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی هدایت کنیم.

جلیلی در خصوص عملکرد گوگل مبنی بر حذف هاتگرام و تلگرام طلایی از برنامه شخصی ایرانیان گفت: آیا جاسوسی بزرگ‌تر از این است که شرکت بزرگ گوگل یک طرفه یک برنامه را که کاربر به اختیار در گوشی خود نصب کرده بدون اختیار صاحبان گوشی حذف کند. اگر جاسوسی اتفاق افتاده؛ خود گوگل از مخاطبان ایرانی دارنده سیستم عامل اندروید مرتکب جاسوسی شده است.

آیا جاسوسی بزرگ‌تر از این است که شرکت گوگل یک طرفه برنامه‌ای را که کاربر به اختیار در گوشی خود نصب کرده بدون اختیار صاحبان گوشی حذف کند. اگر جاسوسی اتفاق افتاده، خود گوگل از مخاطبان ایرانی دارنده سیستم عامل اندروید مرتکب جاسوسی شده است.

وی ادامه داد: اگر بحث جمع آوری داده باشد به طور یقین توسط صاحبان پیام رسان های بین المللی امثال واتس آپ، تلگرام و امثال آن انجام می‌شد. این طبیعی است که هر کسی یک برنامه ای می‌نویسد و این برنامه روی گوشی نصب می شود؛ امکان جمع‌آوری داده را دارد؛ اگر جمع آوری داده به معنای جاسوسی است گوگل بزرگ‌ترین جاسوس دنیاست.

در همین رابطه مصطفی انوشه، مدیر پروژه تلگرام طلایی و هاتگرام، واکنش نشان داد و گفت: ما به روش‌های مختلف به گوگل پیام و ایمیل فرستادیم. بیش از ۵۰ ایمیل به گوگل زده‌ایم؛ اما هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

مدیر پروژه تلگرام طلایی و هاتگرام، ادامه داد: به نظر ما این کار گوگل که حتی حاضر نیست در موردش توضیح ارائه کند یا پاسخ ما را بدهد، آشکارا نقض حریم کاربر و صاحبان نرم‌افزار است.

انوشه تاکید کرد: ما حتی فکر می‌کنیم این حذف به صورت ماشینی بوده و سوءتفاهم نرم‌افزاری باشد! شاید هم نرم‌افزار ما مشخصه‌ای دارد که از نظر گوگل قابل قبول نیست.

در ادامه عضو شورای عالی فضای مجازی در رابطه به سوالی مبنی براین‌که چرا با وجود سرمایه‌گذاری کلان هنوز پیام‌رسان‌های داخلی در ارائه خدمات و جذب مشتریان موفق نبوده ‌اند، اظهار کرد: سرمایه گذاری برای پیام رسان‌های داخلی نسبت به سرمایه گذاری که در حد تلگرام و واتس آپ امثال آنها شده است در حد یک به صد است. ما سرمایه گذاری نکردیم، اتفاقا چون سرمایه گذاری صورت نگرفته، محصول قابل قبول و محصول مقیاس پذیر در حد چند ده میلیون نداشتیم.

وی افزود: مشکل ما نداشتن سرمایه لازم توسط پیام رسان‌ها برای ایجاد زیرساخت انبارشی است تا بتواند داده را به مقصد رسانیده و تعدادی زیادی کاربر را همزمان پردازش کند.

عضو شواری عالی فضای مجازی ادامه داد: دولت در همه جا نقش تسهیل‌گری و تنظیم گری را دارد؛ بنابراین انتظار ما این است که دولت مصوبه شورای عالی فضای مجازی را در دو مقطع اجرا کند تا هر پیام‌رسانی که می خواهد در فضای مجازی کشور فعالیت کند باید مجوز داشته باشد. این مصوبه قطعی و ابلاغ شده توسط شورای عالی فضای مجازی است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تنطیم‌گری کافی است که ما از ابزار تعرفه استفاده کنیم؛ یعنی تعرفه پهنای باند را برای خدمات داخلی ارزان و عوارض گمرکی را برای خدمات خارجی دریافت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004401

وب گردی

وب گردی