سیاست‏‌گذاری و ساختار اداری علم مانع جنبش استادی مسئله محور در کشور هستند

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، گفت: نیاز کنونی کشور به گسترده شدن جنبش علمی با رویکرد اجتماعی و حلال مسائلی در دانشگاه های کشور و مراقبت از نفوذ دشمن از طریق اسناد و کنوانسیون های علمی، فرهنگی و تربیتی با استفاده از امکان های شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در گفت و گوی دو جانبۀ هیئت رئیسه این جنبش استادی با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به هر دانشگاه و استانی در کشور مراجعه می کنیم؛ استادان مردمگرا و مسئله محور جویای ورود به حلّ مشکلات مردم هستند؛ اما ساختار اداری علم و بعضاً محافظه کاری سیاست‌گذاری علم مانع گسترانیده شدن این جنبش عمومی هستند.
مجتبی زارعی با مثبت ارزیابی کردن انتصاب دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: استادان صاحب دغدغه از عدم ایفای نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی و قرار نگرفتن این نهاد عالی سیاست گذار در تراز تحوّلات ملّی و جهانی در حوزۀ علم، فرهنگ و فناوری ناراحت و خواستار خروج شورا از محافظه کاری و وضعیت اداری به آرایش در وضعیت قرارگاهی هستند.
وی گفت نیاز کنونی کشور به گسترده شدن جنبش علمی با رویکرد اجتماعی و حلّال مسائلی در دانشگاه های کشور و مراقبت از نفوذ دشمن از طریق اسناد و کنوانسیون های علمی، فرهنگی و تربیتی با استفاده از امکان های شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقسیم کار ملّی و تولید قدرت نرم توأم با خروج از وضعیت پدافندی به وضعیت آفندی در جنگ نرم است.
عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس با ارائه شاهد مثالی از رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی گفت: از نظر معظم له با اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئول تدوین سیاست ها در کشور است؛ اما تولید و تدوین فرهنگ کار، فرهنگ تولید، فرهنگ کشاورزی و فرهنگ سیاست خارجی و ... با شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی در ادامه متنی از رهبر فرزانۀ انقلاب را در این جلسه به شرح زیر قرائت کرد و گفت: با توجه به تصریح وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانۀ این ستاد و قرارگاه، نباید کار به آنجا کشیده شود که رهبر فرزانۀ انقلاب گفتند اگر کم کاری شود با شما پیش خدای متعال احتجاج خواهم کرد؛
آنجا که معظم له گفتند:
«کاری که من در این زمینه می‌توانم بکنم، کاری است که تا حالا کرده‌ام؛ یعنی تشکیل این شورا و وارد کردن افرادِ با فکر و با انگیزه برای تصمیم‌گیری دربارۀ فرهنگ کشور و کمک قانونی و حیثیتی و هرچه که لازم است نسبت به این شورا؛ این کاری است که بر عهدۀ من است؛ اما از اینجا به بعدش به عهدۀ شماست. من به آن دوست گفتم که بنده با شما پیش خدای متعال احتجاج خواهم کرد و به پروردگار خواهم گفت من بهترین کسانی را که مناسب این کار می‌شناختم، در این شورا جمع کردم؛ شما به خدای متعال باید جواب بدهید؛ هرچه که فکر می‌کنید باید پیش خدای متعال گفت، آن را بیان کنید و به فکرش باشید. حالا این را می‌خواهم به شما عرض کنم که مسئولیت این شورا به خاطر اهمیت و سنگینیِ مسئلۀ فرهنگ و علم، مسئولیت سنگینی است؛ منتها ثقل اکبر در اینجا فرهنگ است؛ چون هم خودِ علم و آموزش و هم جهت گیری و کیفیت و رویکردهای مختلف آن، تحت تأثیر فرهنگ عمومی جامعه است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1004406

وب گردی

وب گردی