استفاده از ظرفیت واحدهای دانشگاه آزاد برای طرح آبادی روستاها

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، گفت: می توان از ظرفیت بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی برای گردآوری و ساماندهی فیزیکی افراد جهت اعزام به روستاها و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایشی تحت عنوان «طرح استراتژیک ایجاد اشتغال کامل در کشور»، صبح امروز (دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۹۸) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

محمد نونژاد معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، اعظم رحیمی نیک، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و رمضان‌پور، دانشجوی کارآفرین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در میزگردی پیرامون طرح استراتژیک ایجاد اشتغال کامل در کشور صحبت کردند.

نونژاد در این میزگرد اظهار کرد: مدیران ارشد و حتی میانی نظام جمهوری اسلامی علاقه دارند مشکلات مربوط به اشتغال هر چه سریع‌تر حل شود؛ اما با موانعی روبرو هستیم. اگر راه حل از دل دانشگاه بیرون نیاید، نمی توان انتظار نتایج مثبتی داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه روستاهای زیادی از سکنه خالی شده اند و باید راهکار ارائه داد تا چرخه تولید در روستاها دوباره به حرکت بیفتد.

نونژاد تصریح کرد: ایده‌ها در کنار هم می‌توانند موج مثبتی را در کشور ایجاد کنند. می‌خواهیم فارغ التحصیلان به روستاها بروند و طرح‌های مفیدی را اجرایی کنند.

وی افزود: هر طرح استراتژیکی، چند بخش از جمله خودباوری دارد؛ اما باید دید چه ساز‌و‌کار اجرایی برای پیاده سازی و تحقق آن پیش‌بینی‌شده است. پیشنهاد می دهم هسته‌ای مرکزی شکل بگیرد تا بتواند سازمان‌یافته با مدیران ذیربط دولتی وارد مذاکره شده و از طرف دیگر، افراد را ثبت نام و اعزام کنند.

نونژاد در پایان گفت: به زودی سامانه ثبت ایده ها را در واحد تهران مرکزی راه‌اندازی می‌کنیم تا ایده های خلاقانه دانشجویان و استادان، ثبت شود و مورد استفاده قرار گیرد.

اعظم رحیمی نیک، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در ادامه این نشست، گفت: اجرایی شدن طرح مورد نظر، نیاز به تبلیغ و روابط عمومی دارد تا مدیران ارشد مجاب و قانع شوند.

وی افزود: متاسفانه علافه به تحصیل در مقطع کارشناسی بسیار کم شده و از طرفی تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری افزایش داشته است. می توان از ظرفیت بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی برای گردآوری و ساماندهی فیزیکی افراد جهت اعزام به روستاها و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مردم، مدیریت را علم نمی دانند، در حالی که رهبری و برنامه‌ریزی استراتژیک نیازمند علم مدیریت است. فرصت محدودی داریم چرا که سن جوانان، بالا می‌رود و دیگر انگیزه و توانی برای فعالیت ندارد.

رحیمی نیک خاطرنشان کرد: کارآفرینی یعنی از هیچ، همه چیز ساختن. جوانان باهوش ایرانی، پتانسیل زیادی دارند و فقط باید توانایی های آنها را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه نه تنها با ما همکاری نمی کنند، بلکه مانع‌تراشی می کنند و برخی با حسادت و عدم صداقت، اجازه نمی دهند طرح به اجرا برسد.

رئیس اسبق دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به عنوان سومین سخنران در این میزگرد گفت: امیدی به همکاری ارگان های دولتی با چنین طرح هایی ندارم، در حالی که طرح هایی که در قالب آمایش قرار دارند، باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند.

رمضان‌پور، دانشجوی کارآفرین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی هم در این میزگرد اظهار کرد: معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به دنبال ایجاد اشتغال در روستاها است؛ اما با وجود این‌که نام دولت، «تدبیر و امید» است، ناامیدی در میان‌شان موج می زند!

وی ادامه داد: گاهی بهترین کمک دولت، کمک نکردن است! چه در حوزه استارت‌آپ‌ها، چه در حوزه مالیاتی و چه حوزه های دیگر. اگر می خواهند کمک کنند، با ما مشارکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004408

وب گردی

وب گردی