مسئولان دستگاه قضا در فضای دانشگاهی حضور پیدا کنند/ برگزاری دادگاه علنی مفاسد اقتصادی مطالبه اصلی تشکل‌های دانشجویی

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران، گفت: بهترین شکلی که می تواند افکار عمومی را در دانشگاه هدایت کند و اثرات مثبتی به همراه داشته باشد، حضور مسئولان دستگاه قضایی در فضای دانشگاهی است.

محمد نوری دبیر سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مطالبات تشکل‌های دانشجویی از دستگاه قضایی کشور اظهار کرد: مطالبه اصلی جنبش های دانشجویی با گرایش های مختلف از قوه قضائیه در طول این چند سال داشته اند، شفافیت احکام قضایی در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که دستگاه قضایی کشور در راستای برخورد با مفاسد اقتصادی اقدامات خوبی را انجام داده است که این موضوع، مایه دلخوشی تشکل‌های دانشجویی محسوب می شود.

نوری ادامه داد: اما نکته‌ای که مد‌نظر تشکل‌های دانشجویی است و تاکنون هیچ کدام از مسئولان قضایی توضیحی درباره آن نداده اند، این است که چرا برخی از دادگاه‌ها به صورت علنی برگزار نمی شود تا مردم با مدل و جنس برخوردهایی که در برخورد با مفاسد صورت می گیرد آشنا شوند.

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران تصریح کرد: برگزاری دادگاه علنی و شفافیت برخی از پرونده های قضایی جزو اصلی‌ترین مطالبات تشکل های دانشجویی محسوب می‌شود، به عنوان مثال در ماجرای رسیدگی به جریان انحراف تا حدودی پرونده ادامه پیدا کرد؛ اما پس از آن در هاله ای از ابهام قرار گرفت. به دلیل مسکوت ماندن این پرونده تاکنون شبهات بسیار زیادی در ذهن مردم و بخش دانشگاهی کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به پرونده بابک زنجانی گفت: تعلل در صدور حکم و عدم برگزاری جلسه علنی، شبهات در رابطه با این پرونده را افزایش داده است؛ در واقع بدبین شدن مردم به دستگاه قضایی می تواند اثرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

نوری خاطرنشان کرد: در مباحث جامعه شناسی، داشتن احساس امنیت به مراتب اهمیت بیشتری را نسب خود امنیت دارد، این که بتوانیم امنیت را ایجاد کنیم اما عدم احساس امنیت در ذهن مردم باقی بماند، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که روند پیگیری مطالبات تشکل های دانشجویی از قوه قضاییه باید به چه صورت باشد، اذعان داشت: تشکل های دانشجویی در راستای فضای مطالبه گری، از تمامی راه ها برای پیگیری مطالبات خود بایستی استفاده کنند. از تمامی راه ها مانند نامه نگاری، صدور بیانیه و انجام نشست های خبری گرفته تا درخواست رسمی از مسئولان دستگاه قضایی برای حضور در فضای دانشگاهی باید استفاده شود.

وی در پایان تاکید کرد: بهترین شکلی که می تواند افکار عمومی را در دانشگاه هدایت کند و اثرات مثبتی به همراه داشته باشد،حضور مسئولان دستگاه قضایی در فضای دانشگاهی است؛ البته ما به دنبال دعوت از رئیس قوه قضاییه با توجه به حجم کاری که دارند نیستیم؛ اما رؤسای دادگستری و دادستان‌های استان ها می توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند و به سوالات و مطالبات تشکل های دانشجویی پاسخ دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004417

وب گردی

وب گردی