نقش مهم دانشگاه‌ها در کاهش آمار دانشجویان سیگاری

تعداد قابل اعتنایی از دانش‌آموزان بعد از ورود به دانشگاه به دلایل مختلفی با سیگار آشنا شده و استعمال دخانیات را آغاز می کنند، مخصوصا دانشجویانی که در شهری غیر از محل زندگی خود، پذیرفته شده و به ادامه تحصیل مشغول می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعداد قابل اعتنایی از دانش‌آموزان بعد از ورود به دانشگاه به دلایل مختلفی با سیگار آشنا شده و استعمال دخانیات را آغاز می کنند، مخصوصا دانشجویانی که در شهری غیر از محل زندگی خود، پذیرفته شده و به ادامه تحصیل مشغول می شوند.

پیش از آن، پارامترهای مختلفی از جمله نظارت پدر و مادر، ترس از اطلاع خانواده و آشنایان و ... به عنوان عوامل بازدارنده قدرتمندی عمل کرده و فرد را از خطر اعتیاد در امان نگه میداشت؛ ولی آشنایی با محیط جدیدی به نام دانشگاه و قرار گرفتن در فضایی مانند خوابگاه های دانشجویی یا خانه های مجردی، احساس آزادی عملی کاذب به شخص منتقل کرده و تابوی استعمال سیگار را برای او می شکند.

بنا بر آماری که مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان در شهریورماه سال 95 ارائه داد، حدود 8.5 درصد دانشجویان بیش از 10 بار در سال قلیان و حدود 7 درصد دانشجویان بیش از 10 بار در سال سیگار مصرف می‌کنند. در همین راستا طرحی ملی به نام «سیمای زندگی دانشجویان» توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب شد تا متولی سلامت در کشور، آماری حداقل تقریبی از دانشجویان به‌ویژه در زمینه اعتیاد به دست بیاورد و نگاهی واقعی‌تر به سبک زندگی دانشجویان سراسر کشور پیدا کند.

دانشگاه ها و استادان زیادی از جمله دانشگاه کردستان، دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان و ... در سال‌های گذشته، تحقیقاتی در خصوص وضعیت مصرف سیگار بر اساس مدل مراحل تغییر در بین دانشجویان پسر، مقایسه میزان استعمال سیگار و قلیان در بین دانشجویان تربیت‌بدنی و غیر تربیت‌بدنی و حتی بین دانشجویان دختر و پسر انجام داده اند که نتایج نگران‌کننده‌ای نیز حاصل شده است.

بنابر تحقیقی که در دانشگاه کردستان صورت گرفته، از بین 1.1 میلیارد نفر سیگاری در دنیا، 80 درصد آنها در کشورهای کم‌درآمد یا کشورهایی که درآمد متوسطی دارند، زندگی می‌کنند و بخش قابل توجهی از این تعداد را دانشجویان تشکیل می‌دهند؛ اما نکته تأسف‌بارتر این‌که در محیط دانشگاه، برخوردی با دانشجویان سیگاری صورت نمی‌گیرد.

مشاهدات خبرنگار ایسکانیوز از محیط دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله تهران، علامه طباطبایی و صنعتی شریف، حکایت از آزادی دانشجویان برای استعمال دخانیات در محوطه دانشگاه دارد و حداکثر برخورد نیروهای حراست به تذکری برای رفتن به گوشه و کناری برای مصرف سیگار خلاصه می‌شود تا فقط ماجرا، وجهه علنی نداشته باشد!

از طرفی مصرف سیگار در میان دانشجویان دختر به شکل نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و عدم برخورد با استعمال آن در محیط دانشگاه می‌تواند اثرات مخربی هم بر کیفیت تحصیلی دانشجویان و هم سبک زندگی آنها در آینده برای ازدواج و تربیت فرزند بگذارد.

حمید یعقوبی، مدیر کل مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت علوم چندی پیش در این باره گفت: «متأسفانه کشیدن سیگار در حال تبدیل شدن به یک اپوزیسیون اجتماعی و گاه یک ارزش در بین برخی گروه‌های دانشجویی است و باید اقدامات اساسی برای پیشگیری از استعمال دخانیات در دانشگاه‌ها به‌کار گرفت.»

به نظر می رسد مماشات مسئولان دانشگاه با استعمال دخانیات در محیط دانشگاه، تبعات جبران‌ناپذیری به جامعه دانشجویی وارد می کند. اگر برخوردی قاطع با دانشجویان صورت بگیرد و حداقل در محیط دانشگاه و خوابگاه های دانشجویی، اجازه مصرف سیگار به دانشجو داده نشود، می توان تا حد زیادی از آمار دانشجویان سیگاری کاست یا حداقل میزان مصرف سیگار روزانه هر دانشجو را کاهش داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004523

وب گردی

وب گردی