خوابگاه؛ خونه خودمونی/ اینجا چراغی روشن است

طبیعتا با شنیدن کلمه خوابگاه به یاد «جایی برای خوابیدن» یا «مکانی برای استراحت کردن» می‌افتید؛ حتی خوابگاه در فرهنگ فارسی معین «جای خواب یا محلی برای خوابیدن یک عده» معنا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ معمولا کلمه خوابگاه، کلمه دانشجویی را نیز به همراه دارد که جدبدا آن را با نام «سراهای دانشجویی» می‌خوانند؛ زیرا مسئولان معتقدند کلمه «خوابگاه» بار منفی دارد و این تغییر نام در روحیه دانشجویان نیز تغییر ایجاد می کند و منجر می‌شود بار منفی و کسل کننده‌ کاهش یابد.

هفته سراهای دانشجویی با شعار «سرا‌های دانشجویی عرصه نوآوری، مهارت‌محوری و رونق تولیدات دانشجویی» از تاریخ ۷ اردیبهشت شد و پس از گذشتن 7 روز، در 13 اردیبهشت 98 به ایستگاه پایانی خود رسید. برای روزهای مختلف هفته نیز عناوین مختلفی در نظر گرفته شده بود که از جمله آن می توان به ورزش، نشاط و تندرستی؛ ارتقای توانایی فردی، کسب مهارت‌های زندگی و مشارکت اجتماعی؛ اقوام، فرهنگ‌ها و حقوق شهروندی؛ مشارکت خیران، حمایت مسئولان و کمک نهاد‌های اجتماعی؛ ایده پردازی، مهارت آموزی و تولیدات دانشجویی؛ خودشناسی، خودسازی و اخلاق و غذای سالم؛ بهداشت و سلامت اشاره کرد.

ما که دلیلش را نفهمیدیم چه لزومی دارد دانشگاه‌های علوم پزشکی هفته مجزای خوابگاهی داشته باشند؛ اما هفته خوابگاه‌های این دانشگاه‌ها با شعار «خوابگاه دانشجویی‎، نماد اتحاد ملی در بهار همدلی»، از 21 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز می‌شود و تا 27 اردیبهشت ادامه دارد.

ترویج مهارت زندگی سالم بین دانشجویان؛ ورزش، سلامتی و نشاط؛ پرورش ابعاد گوناگون دانشجو با مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی؛ تغذیه استاندارد ضامن سلامت دانشجویان؛ شورای صنفی جامع‌ترین نهاد دانشجویی و خوابگاه دانشجویی در ماه میهمانی خدا عناوین هفته خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.

کدام خوابگاه‌ها زیر نظر دانشگاه اداره نمی‌شوند؟

خوابگاه‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن می توان به خوابگاه‌های دولتی و ملکی، خوابگاه‌های استیجاری، خوابگاه‌های خودگردان،‌ خوابگاه‌های مجردی و خوابگاه‌های متاهلی اشاره کرد. خوابگاه‌های دولتی همان خوابگاه‌هایی هستند که زیر نظر مستقیم خود دانشگاه ها اداره می‌شوند و معمولا در دفترچه راهنمای کنکور ذکر می شود که فلان دانشگاه دارای خوابگاه است.

برخی از دانشگاه‌ها فاقد خوابگاه هستند و برای تسهیل امور رفاهی دانشجویان، با اشخاص حقیقی یا حقوقی قراردادی منعقد می کنند، به چنین خوابگاه‌هایی استیجاری می‌گویند. حتما نام خوابگاه‌های خودگران را شنیده‌اید، دانشجویان براساس قراردادی که مسئولان این خوابگاه‌ها با دانشگاه منعقد می‌کنند،‌ می توانند در این مکان اسکان پیدا کنند، نکته قابل توجه آنجاست که این دانشگاه هیچ نظارتی بر امکانات موجود و روند دخالت این خوابگاه ندارد.

با خوابگاه‌های مجردی نیز به اندازه کافی آشنا هستید، این خوابگاه‌ها، همان خوابگاه‌هایی هستند که تعداد زیادی از دانشجویان در فضایی کوچک در آن اسکان دارند، امکانات در این خوابگاه‌ها مشترک است و دانشجویان باید در استفاده این امکانات کمی مهربان‌تر عمل کنند. خوابگاه‌های متاهلی هم گل سرسبد خوابگاه‌ها و مخصوص زوج های جوان است، در این خوابگاه‌ها خبری از آشپزخانه های مشترک نیست، همچنین به زوج هایی که دارای فرزند شوند، سوئیت با اتاق خواب اختصاص می دهند.

هزینه مقاوم‌سازی خوابگاه‌ها؛ 50 درصد صندوق رفاه، 50 درصد دانشگاه

گویا رتبه بندی در حوزه آموزش عالی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ احتمالا خبر دارید که دانشگاه‌های جهان توسط موسسات مختلف رتبه بندی می‌ شوند،‌ حتی دانشگاه‌های داخلی کشور نیز توسط وزارت علوم تحت عنوان «یونی رنگ» رتبه بندی می‌شوند. جالب آنجاست که خوابگاه‌های دانشگاهی نیز در 5 سطح رتبه بندی می‌شود. براساس این طرح قرار است تا سال 98، خوابگاهی با رتبه‌های 3 و 4 در دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد.

طرح عملیاتی رتبه‌بندی خوابگاه‌ها با تکیه بر اعتبار دولت و صندوق رفاه دانشجویان، در تابستان سال 96 آغاز شد که بر اساس آن، خوابگاه‌های دانشجویی مختلف بازسازی می‌ شوند. این رتبه بندی براساس 7 شاخص‌ اصلی صورت می گیرد که از جمله آن می توان به در دسترس بودن خوابگاه، وضعیت کیفی خوابگاه، مجموعه اتاق‌های خوابگاه، سرانه فضای اتاق دانشجو، امکانات رفاهی ـ درمانی، امکانات عمومی، تجهیزات و امکانات خوابگاه و اتاق‌ها اشاره کرد.

براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، بازسازی و ارتقای سراهای سطح 3، 4 و 5 در بازه زمانی 96-95 آغاز شد که براساس آن، 59 خوابگاه دانشجویی در سال 95 و 314 خوابگاه در سال 96 ارتقا پیدا کردند. اعتبار تخصیص داده شده به خوابگاه‌های دانشجویی در راستای تعمیر و تجهیز، ارتقای سطوح و مقاوم سازی، مبلغ 550 میلیارد ریال بود که با هماهنگی دانشگاه‌ها و نظارت مستمر صندوق هزینه و اجرایی شد.

نمودار زیر بیانگر وضعیت ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی است:

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در سال جاری در نظر دارد که تمامی خوابگاه‌های با رتبه‌های 3 و 4 را به رتبه‌های 1 و 2 ارتقا دهد. تا سقف 50 درصد از هزینه‌های مقاوم‌سازی ساختمان خوابگاه‌های دانشجویی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم پرداخت و 50 درصد باقی مانده توسط خود دانشگاه‌ها تأمین می‌شود.

زندگی در خوابگاه ساده نیست

با تمامی بازسازی‌ها و نوسازی‌ها، زندگی در خوابگاه‌ به این سادگی‌ها هم نیست؛ غربت، تغذیه نامناسب، کمبود فضای مناسب برای مطالعه، خواب و هزار و یک مشکل دیگر از جمله دغدغه‌هایی است که دانشجویان خوابگاهی با آن مواجه هستند. به همین منظور ایسکانیوز در نظر دارد در سلسله گزارش‌های خود به بررسی دغدغه ها و چالش‌های دانشجویانی بپردازد که طی زمان تحصیل خود، در کنار دانشجویان دیگر، «خودمانی» زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004528

وب گردی

وب گردی