طرح های فناورانه نیاز بازار گیاهان دارویی را تامین می‌کند

ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری با حمایت از طرح‌های محصولات فناورانه و تولید فرآورده‌های گیاهی همچون عصاره و اسانس‌های استاندارد، گامی برای رفع نیاز بازار و صنایع حد واسط به این محصولات برداشته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پایین بودن سطح کیفی تکنیک های فرآوری گیاهان دارویی نسبت به سطح جهانی یکی از چالش های پیش روی کشور در این حوزه است. همچنین این حوزه با توجه به تاثیر مستقیم فرآورده های آن بر سلامت جامعه سامان دهی و توسعه فعالیت های اقتصادی مجاز در حوزه صنایع حد واسط گیاهان دارویی را نیازمند است.

به همین منظور با حمایت از تجاری‌سازی روش ها و فرآیندهای با فناوری بالا صنایع حد واسط گیاهان داوریی همچون صنایع تولید عصاره و اسانس استاندارد می توان گامی مهم برای بهبود کیفیت این فرآورده های طبیعی برداشت و نیاز کارخانجات فعال در صنعت گیاهان دارویی در این حوزه را رفع کرد. در نتیجه با این اقدام به میزان زیادی از واردات اسانس های طبیعی به کشور جلوگیری می شود.

در این راستا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های محصولات فناورانه تولید فرآورده های گیاهی شامل عصاره و اسانس های استاندارد، مواد موثره، فرآورده های آرایشی و بهداشتی حمایت کرده است. برنامه حمایت از زیر ساخت های تولید فرآورده های گیاهی به طور معمول در دو حوزه ایجاد زیر ساخت و حمایت از تولید و تجاری سازی محصولات انجام شده است.

در نتیجه 23 طرح با توجه به نیاز بازار و صنایع حد واسط گیاهان دارویی مورد حمایت برای تجاری‌سازی و بهره برداری قرار گرفته است که می توان به تولید کرم ارگانیک نیکا، سنتز و تولید عطرهای عاری از گلیکول با پایه عصاره های گیاهی، فناوری پرورش صنعتی قارچ دارویی گانودرما لوسیدم، دستیابی به دانش فنی تولید مکمل دارویی فوکوییدان از جلبک های قهوه ای و صنعتی نمودن فرآورده سقز از طریق استخراج و فرآوری از درخت بنه اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004553

وب گردی

وب گردی