جزئیات کشف  اشیای تاریخی  در گمرک خرمشهر+عکس

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر از جزییات کشف محموله اشیای تاریخی در گمرک خرمشهرخبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، سجاد پاک‎گهر گفت: این محموله مدتی قبل در حین خروج از کشور با هوشیاری مأموران کنترل پایانه مرزی شلمچه توقیق شده و مراحل صدور حکم قضائی آن بر اساس کارشناسی میراث فرهنگی صورت گرفته بود که در ادامه با حضور رئیس پلیس آگاهی و رئیس بخش مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی شهرستان، یگان حفاظت میراث فرهنگی و امیناموال آثار تاریخی، چند روز قبل تحویل اداره میراث فرهنگی شهرستان خرمشهر شد.

او ادامه داد: اشیاء مکشوف از جنس مفرغ و شامل یک ظرف و دو قسمت سر عصا به شکل شیر هستند و بررسیهای اولیه در خصوص قدمت این اشیاء نشان داده که احتمالا دوره تاریخی آنها مربوط به اواخر دوره ایلام و اوایل دوره هخامنشی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر افزود: باتوجه به اینکه این اشیاء نیازمند مرمت و مطالعه کارشناسی بیشتر هستند؛ برنامهریزی و اقدامات اولیه به منظور این موضوع توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر در حال انجام است.

او در ادامه عنوان کرد: باتوجه به اینکه مبادی موجود در منطقه آزاد اروند شامل پایانه مرزی شلمچه و فرودگاه از راه‎های اصلی ورود و خروج در جنوب کشور محسوب می‎شود، موارد مختلف قاچاق از جمله آثار تاریخی، سودائی است که در سر برخی از متخلفان این حوزه همواره وجود دارد.

پاک‎گهر با بیان این‎که خوشبختانه این مبادی ورودی و خروجی به دستگاه اکس ری (XRY) کنترل پیشرفته مجهز هستند افزود: وجود این دستگاه، قاچاق آثار تاریخی را برای سوداگران تقریباً غیر ممکن کرده است که البته در کنار این موضوع، هوشیاری مأموران گمرک در سالهای گذشته نیز در جلوگیری از خروج چند محموله قاچاق آثار تاریخی بسیار تأثیرگذار بوده است.

او در پایان اضافه کرد: اهمیت این مرزها و هوشیاری در جلوگیری از خروج آثار تاریخی موضوعی بوده که در جلسات شورای اداری مبازره با قاچاق کالا و ارز شهرستان خرمشهر همواره مورد تأکید اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004569

وب گردی

وب گردی