چرایی تهدیدهای بولتون علیه ایران و ارسال ناوهواپیمابر به خلیج فارس

تحلیلگر برجسته جهان عرب تأکید کرد تهدیدهای جنگ‌افروزانه مشاور امنیت ملی آمریکا علیه ایران در واقع تلاشی برای منحرف کردن نگاه‌ها از شکست سیاست آمریکا در زمینه «به صفر رساندن صدور نفتی ایران» است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»، نوشت: اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و یکی از برجسته‌ترین بازهای جنگ‌طلب دولت «دونالد ترامپ»، که اخیرا از عزم دولت متبوعش برای اعزام ناوگروه «یو اس اس آبراهام لینکن» و شماری بمب‌افکن در منطقه خاورمیانه خبر داده است، با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست در تهدیدهایش مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران مطرح شده است. جریان صادران نفت ایران از طریق تنگه هرمز طبق روال، با همان میانگین، ادامه دارد.

ضرب‌المثلی می‌گوید: «سنگ بزرگ، نشانه نزدن است»، که این ضرب‌المثل دقیقا بر دولت دونالد ترامپ مصداق عینی پیدا می‌کند؛ این دولت دیگر کسی را نمی‌ترساند و در موضع تمسخرآمیز نزد بسیاری قرار دارد که نه خود دولت و نه تهدیدهایش را جدی نمی‌گیرند.

ارسال ناوگروه جنگی آمریکا به خاورمیانه موضوع جدیدی نیست، ناوگروه‌های آمریکایی، که با صدها کشتی جنگی پشتیبانی می‌شوند، هرگز منطقه را ترک نمی‌کنند و مهمان تقریبا همیشگی در آب‌های خلیج‌فارس شده‌اند.

ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین مستقر است و آمریکا یک پایگاه هوایی در «العیدید»( در قطر)، پایگاه زمینی «الدوحه»( در کویت) و بیش از 6 هزار نظامی در عراق دارد. در سایه چنین حضوری، ایران بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای شده است که موشک‌ها، زیردریایی‌ها و هواپیماهای بومی در اختیار دارد و مایه نگرانی و وحشت آمریکا و هم‌پیمانانش، به طور خاص اسرائیل، شده است.

بولتون گفت، ایالات متحده آمریکا به دنبال راه‌انداختن جنگ با دولت ایران نیست؛ ولی این کشور در آمادگی کامل برای پاسخ به هرگونه حمله‌ای از سوی نیروهای ایرانی یا نیروهای نیابتی آنها به‌سر می‌برد. سخن بولتون کاملا درست است؛ تا زمانی‌که صادرات نفت ایران بدون هیچ‌گونه مانعی به دست مشتریانش برسد و مرحله دوم تحریم‌های اقتصادی همچون مرحله نخستش، با شکست مواجه می‌شود و از سوی دیگر، ایران در سوریه همچنان حضور دارد، چرا باید ایران به اهداف دریایی آمریکا حمله کند؟

هدف چنین تهدیدهای بولتون، کشاندن ایران به پای میز مذاکرات است آن‌گونه که درباره کره‌شمالی اتفاق افتاد. ولی ایران این موضوع را رد می‌‌کند. آقای «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران تصریح کرد که آمریکایی‌ها بارها خواستار آغاز گفت‌وگو شده‌اند که آخرین درخواست آنها، در جریان برگزاری دور اخیر نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد؛ ولی او این درخواست را به یک دلیل ساده، قاطعانه رد کرده است یعنی به دلیل بی‌اعتمادی به این دولت از زمان خروجش از توافق هسته‌ای( برجام). حتی اگر این مذاکرات انجام شود ما بر این باور نیستیم که نتیجه‌اش بهتر از (نشست ترامپ با) رهبر کره‌شمالی خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا اعتبارش را در نقاط بسیاری از جهان از دست داده است و دیگر کسی آن را باور نمی‌کند، لذا از شکستی به (گامی) دیگر در افغانستان منتقل می‌شود و به امید دستیابی به( توافقی) برای خروج امن نیروهایش از افغانستان، به گفت‌وگو با گروه طالبان متوسل می‌شود و زخم‌های شکست‌هایش در کره‌شمالی را می‌لیسد و این، آخرین بار نیست که هم‌پیمان اصلی آن؛ یعنی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به قاهره می‌شتابد تا درخواست آتش‌‌بس با مقاومت فلسطین در نوار غزه را به دلیل ترس از بمباران تل‌آویو و فرودگاه مطرح کند در حالی‌که تسلیم تمامی شروط مقاومت می‌شود.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1004575

وب گردی

وب گردی