معامله پیشنهادی آمریکا به عراق برای مستثنی‌شدن از تحریم‌ها علیه ایران

یک روزنامه فرامنطقه‌ای نوشت که عراق پیشنهاد آمریکا مبنی بر مستثنی‌شدن از تحریم‌های ایران در مقابل شروطی در ارتباط با بخش انرژی را به‌صورت جدی بررسی می‌کند و احتمالاً با آن موافقت کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، روزنامه «العرب» چاپ لندن، به نقل از یک منبع سیاسی نوشت: واشنگتن به عراق پیشنهاد معافیت از تحریم‌های ایران را مطرح کرده است مشروط بر این‌که شرکت‌های آمریکایی تسهیلاتی در زمینه اجرای قراردادهای انرژی دریافت کنند».

این منبع تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا معتقد است که عراق حدود چهار سال برای حل مشکل کمبود انرژی‌اش زمان نیاز دارد و در این بخش، با وجود طرح 14 میلیاردی دولت، حدود 20 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

این منبع افزود: واشنگتن با مرتبط کردن دستیابی شرکت‌هایش به تسهیلاتی جهت اجرای پروژه‌هایی به پرونده تحریم‌ها علیه ایران، مخالف نیست. البته «این فرمول، فعالیت شرکت‌های آمریکایی در عراق را به‌عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری عظیم مالی و نیز انتقال عراق به مرحله خودکفایی در بخش انرژی، به‌نحوی‌که آن را از ارتباطش با ایران در این پرونده خلاص کند، تضمین خواهد کرد».

منبع مذکور تأکید کرد که دولت عراق این پیشنهاد آمریکا را به‌صورت جدی بررسی می‌کند و احتمالاً با آن موافقت خواهد کرد.

عراق از ایران، برق و گاز مورد نیاز نیروگاه‌‌های تولید برق خود را وارد می‌کند و به یکی از مهم‌ترین مشتریان برق ایران تبدیل شده است.

طبق این معامله پیشنهادی آمریکا به عراق، دولت بغداد می‌تواند به واردات برق و گاز ایران، تا زمان تکمیل پروژه‌های شرکت‌های آمریکایی، ادامه دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004576

وب گردی

وب گردی