مزایای روزه‌داری برای سلامتی

قرن‌هاست دانشمندان علم تغذیه اعلام کرده اند روزه‌داری برای سلامت بدن مفید است؛ اما نکته قابل توجه این است که باید به نحوه گرفتن آن و عادات غذایی توجه داشت تا بدن آسیب نبیند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، رمضان مبارک‌ترین ماه بین مسلمانان جهان است. پیروان دین اسلام در این ماه از سحر تا غروب آفتاب از خوردن، آشامیدن، سیگار کشیدن و روابط جنسی خودداری می‌کنند. دانشمندان اعلام کرده اند که این عمل برای سلامتی مفید است.

بیش از 1400 سال است که مسلمانان در ماه رمضان روزه می‌گیرند. یونانیان باستان نیز معتقدند این عمل بدن را درمان می‌کند. امروزه برخی از دانشمندان از فواید ذهنی و فیزیکی آن خبر می‌دهند.

بعضی کارشناسان می گویند محدود کردن مصرف غذا در طول روز می تواند به جلوگیری از مشکلات بهداشتی و بهبود سلامت روان کمک کند.

«شارلوت پروات جونز» متخصص تغذیه اظهار داشت روزه گرفتن یکی از قوی‌ترین ابزار، برای بهبودی است.
وی در ادامه اظهار داشت: باید بسیار مراقب بود که روزه به چه صورت گرفته می‌شود و بین افراد مرسوم است که انجام آن به طور متناوب باعث لاغری می‌شود.

جونز اذعان می‌کند که روزه‌داری مزایای معنوی دارد؛ اما به منظور حفظ سلامتی باید مراقب باشید که چگونه روزه می‌گیرید.

این متخصص تغذیه گفت: «بهترین راه برای افطار کردن روزه، خوردن میوه‌های اشباع شده با آب است و باید یک میوه جامد بخورید تا سیستم گوارش بهتر کار کند.»

وی در ادامه افزود که برای تاثیرگذاری بیشتر روی سلامتی باید روزه‌داری بیشتر از 12 ساعت به طول انجامد و مزایای درمانی این عمل از روز سوم به بعد به وقوع می پیوندد.

بین افراد، انواع مختلفی از روزه‌داری رواج دارد. یک نوع آن که به «intermittent fasting» شناخته شده است در آن 12، 16 یا 24 ساعت هیچ چیزی خورده نمی‌شود. شکل دیگر «5:2 fast» است که در آن محدودیت کالری (صرف غذا بین 500 تا 600 کالری) در دوره ای 36 ساعته و دو بار در هفته، مطرح می شود.

کتاب «Eat Stop Eat» که در سال 2017 توسط «براد پیلون» نوشته شده است توصیه می‌کند افراد برای 24 ساعت یا دو بار در هفته از خوردن امتناع کنند.

مزایای روزه‌داری

کارشناسان همچنین دریافتند که محدود کردن مصرف غذا در طول روز می‌تواند به جلوگیری از مشکلاتی مانند کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی، چاقی و همچنین بهبود سلامت روان کمک کند. با روزه‌داری سیستم گوارش استراحت می‌کند؛ بنابراین بدن قادر به تمرکز بر حذف سموم است.

«Claire Mahy» متخصص تغذیه گفت: «روزه به روده جهت تمیزسازی و تقویت پوشش آن کمک می کند؛ همچنین می‌تواند یک فرآیند به نام autophagy را تحریک کند که در آن سلول‌ها خود را تمیز کرده و ذرات آسیب دیده و خطرناک را حذف کنند.»

دانشمندان همچنین رابطه میان رژیم غذایی، سلامت روده و سلامت روان را مطالعه و اعلام کردند که روزه می‌تواند منجر به انتشار BDNF (فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز) در مغز شود.

فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز (Brain-Derived Neurotrophic Factor) پروتئینی است که توسط ژنی به نام BDNF کد می‌شود. این فاکتور از خانوادهٔ نوروتروفین‌هاست که سبب گسترش شبکه عصبی می‌شود.

روزه برای محافظت از سلول‌های مغز، کاهش افسردگی، اضطراب و همچنین خطر ابتلا به زوال عقل، مفید است. بسیاری از افراد اعلام کردند روزه به آنها کمک کرد تا چربی‌ها را از دست داده و توده عضلانی به دست آورند.

چه زمانی نباید روزه گرفت
با هر تغییر رژیم غذایی یا شیوه زندگی، خطراتی به وجود می آید که باید به آن‌ها نیز واقف بود. افراد مبتلا به مشکلات بهداشت سلامتی و آنان که تحت نظر پزشک هستند باید قبل از روزه‌داری با دکتر خود مشورت کنند.

«نزمین اسلام» متخصص تغذیه گفت: «روزه می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون (BGL) و همچنین کاهش تمرکز و افزایش خستگی شود».

اسلام افزود که کاهش وزن پایدار تنها با روزه گرفتن منظم امکان‌پذیر است و هر بار کاهش وزن در ماه رمضان می‌تواند به راحتی پس از بازگشت فرد به الگوهای روزانه قبلی خود، تغییر کند.

با این حال، مضرات آن بیش از حد منفی نیست و اگر روزه‌داری در بلندمدت به درستی انجام شود می‌تواند سیستم گوارش و سوخت‌و‌ساز بدن را بهبود بخشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004608

وب گردی

وب گردی