افزایش ایمنی مسافران با توسعه حمل‌ونقل هوشمند

نقی زاده معتقد است که امروزه با استفاده از مفهوم هوشمندسازی، می توان به ایمنی بالاتر در حمل‌و‌نقل دست یافت.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، محمد نقی‌زاده دبیر گروه حمل‌و‌نقل جاده‌ای ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یادداشتی نوشت:

حوزه حمل و نقل جاده ای در دهه‌های اخیر با رشد روزافزون خودروها در فضاهای شهری و بین شهری و تقاضاهای فراوان جابه‌جایی کالا و مسافر مواجه شده است. به این ترتیب فرصت ها و تهدیدهای متعددی پیش روی این صنعت قرار گرفته است. از جمله فرصت های این صنعت می توان به کارآفرینی، رونق تولید، افزایش تقاضا برای ارائه خدمات حمل و نقل و غیره اشاره کرد. همچنین چالش های این صنعت شامل تصادفات، ترافیک، آلودگی هوا، افزایش مصرف حامل های انرژی و غیره می شود.

یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی صنعت حمل و نقل، ایمنی است که تاثیر قابل توجهی روی فرصت ها و چالش های ذکر شده دارد. با توجه به آمارهای موجود، متاسفانه در طی 5 سال گذشته تعداد تصادفات رانندگی و تلفات جاده ای در کشور افزایش چشمگیری داشته است که نیازمند توجه و رسیدگی است.

از ابتدای فروردین ۹۷ تا پایان آبان همان سال بیش از ۱۲ هزار نفر در اثر حوادث رانندگی در ایران جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۶ افزایش یافته است. یکی از اهداف ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته توسعه فناوری های مرتبط با خودروهای هوشمند و در نتیجه کاهش تلفات جاده ای است.

امروزه با استفاده از مفهوم هوشمندسازی، می توان به ایمنی بالاتر در حمل و نقل دست یافت. بر اساس گزارش یکی از نهادهای معتبر بین المللی در زمینه حمل و نقل، با استفاده از فناوری خودروهای متصل (یکی از زیرفناوری های حمل و نقل هوشمند)، به میزان قابل توجهی از تصادفات کاسته خواهد شد. همچنین با استفاده از فناوری تماس اضطراری (ecall) قابل نصب روی خودروها (از دیگر زیرفناوری‌های حمل و نقل هوشمند) می توان به طور چشمگیری از میزان مصدومان و تلفات ناشی از تصادفات کاست.

همانطور که اشاره شد، بیشترین کاربرد هوشمندسازی حمل و نقل، در بخش جاده ای و تامین ایمنی این است؛ اما کاربردهایی نیز در بخش های دریایی، هوایی و ریلی داشته و لذا در آن بخش ها نیز در بالا بردن ایمنی کاربرد خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004642

وب گردی

وب گردی