مطالبات تشکل‌های دانشجویی از دستگاه قضا/ از تحول در بعد رسانه‌‌ای تا شفافیت احکام قضایی

روی‌کار‌‌آمدن مدیریت جدید در قوه قضاییه نوید‌بخش آینده‌ای روشن در این دستگاه است؛ به همین دلیل مطالبات جریان دانشجویی از آن، اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، 16 اسفندماه سال گذشته سید ابراهیم رئیسی که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت، طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سکان‌داری قوه قضاییه را بر عهده گرفت. فقاهت از تحصیلات حقوقی و بهره‌مندی از دانش و تجربه کافی در این حوزه، از جمله امتیازات ویژه ایشان برای ریاست بر دستگاه قضاست.

چندسالی است که ظهور برخی از مفاسد اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و... باعث شده است تا انتظار مردم در برخورد قاطع و سریع با این دست تخلفات بیشتر شود؛ در گام دوم انقلاب اسلامی نیز این موضوع اهمیت دو‌چندانی پیدا می‌کند و دستگاه قضایی وظیفه دارد با افزایش نظارت بر دستگاه های مختلف کشور و برخورد قاطعانه با کوچک ترین فساد، حرکت کشور به سمت شکل گیری تمدن اسلامی را هموار کند.

اما در این میان از نقش بی‌بدیل دانشگاه و جریان‌های دانشجویی نباید غافل شد؛ از ابتدای انقلاب اسلامی تا‌کنون، جریان‌های مختلف دانشجویی نقش بسزایی را در مدیریت افکار عمومی، پیش‌برد مطالبات مردم و سیاست های مسئولان داشته‌اند. جریان دانشجویی به عنوان قشر نخبه جامعه وظیفه سنگینی در پیگیری مطالبات مردمی از دستگاه قضایی بر دوش دارد و به وسیله روحیه دغدغه‌مندانه اولویت های جامعه را تبیین و بررسی می‌کند.

شفافیت احکام قضایی، مطالبه اصلی جریان دانشجویی

در شرایط کنونی باید بررسی شود که چه موضوعاتی در صدر مطالبات جریان های دانشجویی قرار گیرد؛ در همین راستا محمد نوری دبیر سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مطالبه اصلی جنبش های دانشجویی با گرایش های مختلف از قوه قضائیه را شفافیت احکام قضایی در حوزه‌های مختلف دانست.

شفافیت احکام قضایی موضوعی است که همواره مورد مطالبه کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه بوده است؛ شفافیت می تواند تا حد بسیار زیادی از سوء استفاده و شبه پراکنی معاندان و مدیریت افکار عمومی جلوگیری کند. اگر مردم به طور کامل در جریان برخی از احکام قضایی قرار گیرند، اعتماد به دستگاه قضایی افزایش پیدا خواهد کرد.

از طرفی این اقدام می تواند امنیت روانی مردم جامعه را تضمین کند و این اطمینان را در کشور ایجاد کند که دستگاه قضایی از هیچ اقدام قاطعانه‌ای در برابر مفسدان دریغ نخواهد کرد.

نوری البته معتقد است که دستگاه قضایی طی چند سال گذشته، در برخورد با مفاسد اقتصادی اقدامات خوبی را انجام داده است و این موضوع را مایه دلخوشی تشکل‌های دانشجویی قلمداد کرد.

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران همچنین تاکید کرد: «نکته ای که مد‌نظر تشکل‌های دانشجویی است و تاکنون هیچ کدام از مسئولان قضایی توضیحی درباره آن نداده اند، این است که چرا برخی از دادگاه‌ها به صورت علنی برگزار نمی شود تا مردم با مدل و جنس برخوردهایی که در برخورد با مفاسد صورت می گیرد آشنا شوند».

برگزاری دادگاه‌های علنی

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران تاکید کرد که برگزاری دادگاه علنی و شفافیت برخی از پرونده‌های قضایی جزو اصلی‌ترین مطالبات تشکل های دانشجویی محسوب می‌شود و گفت: «در ماجرای رسیدگی به جریان انحراف تا حدودی پرونده ادامه پیدا کرد؛ اما پس از آن در هاله ای از ابهام قرار گرفت. به دلیل مسکوت ماندن این پرونده تاکنون شبهات بسیار زیادی در ذهن مردم و بخش دانشگاهی کشور ایجاد شده است».

وی همچنین با اشاره به پرونده بابک زنجانی گفت: «تعلل در صدور حکم و عدم‌برگزاری جلسه علنی، شبهات در رابطه با این پرونده را افزایش داده است؛ در واقع بدبین شدن مردم به دستگاه قضایی می تواند اثرات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.».

نوری معتقد است در مباحث جامعه شناسی، داشتن احساس امنیت به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به خود امنیت دارد و این که بتوانیم امنیت را ایجاد کنیم؛ اما عدم احساس امنیت در ذهن مردم باقی بماند، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

حضور مسئولان قضایی در دانشگاه

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی تهران درباره فرآیند مطالبات تشکل های دانشجویی از قوه قضاییه چنین گفت: «بهترین شکلی که می تواند افکار عمومی را در دانشگاه هدایت کند و اثرات مثبتی به همراه داشته باشد، حضور مسئولان دستگاه قضایی در فضای دانشگاهی است؛ البته ما به دنبال دعوت از رئیس قوه قضاییه با توجه به حجم کاری که دارند نیستیم؛ اما رؤسای دادگستری و دادستان‌های استان ها می توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند و به سوالات و مطالبات تشکل های دانشجویی پاسخ دهند».

حضور مسئولان دستگاه قضایی در دانشگاه نیز می تواند راه حلی مناسب برای بهبود روابط میان دانشجویان و قوه قضاییه باشد؛ دانشجویان می توانند با حضور مسئولان قضایی در دانشگاه خود، مطالبات و شبهات را به راحتی مطرح کنند و ابهامات ذهنی خود را برطرف نمایند.

با توجه به ذهن پویای دانشجویان، مسئولان دستگاه قضایی می توانند از پیشنهادهای آنان برای روند رسیدگی به پرونده ها و همچنین اصلاح برخی امور جاری قوه قضاییه کمک بگیرند؛ ارتباط مستقیم مسئولان قضایی با دانشجویان همچنین در ایجاد امنیت روانی و بازسازی اعتماد آنان به این دستگاه اثر بسزایی خواهد داشت.

محمد زادمهر دبیر روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در همین خصوص معتقد است حضور حجت الاسلام رئیسی بر مسند ریاست قوه قضاییه امیدی در بدنه جریان انقلابی مبنی بر اصلاح برخی امور ایجاد شده است.

اجرای قانون بررسی اموال مسئولان از ابتدای انقلاب تاکنون

زادمهر تاکید کرد: «مردم باید این را ببینند که قوه قضاییه صادقانه و به صورت علنی در موضوعات مختلف ورود پیدا می کند و برخوردهای لازم را صورت می دهد؛ قانون بررسی اموال مسئولان از ابتدای انقلاب تا بدین لحظه که در برهه های مختلف در پیچ و خم های تصویب مانده است، می تواند تاثیرگذاری خوبی بر جامعه داشته باشد».

تحول در بعد رسانه‌ای

دبیر روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی از عدم وجود یک رسانه در دستگاه قضایی انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه دستگاه قضایی دارای روابط عمومی و رسانه نیست و نمی شود به وسیله یک سخنگو تمامی اتفاقات را به گوش مردم رساند؛ جایگاه رسانه در قوه قضاییه بسیار مهم و راهبردی است و لذا مطالبه جریان دانشجویی در وهله اول باید این باشد که قوه قضاییه در حوزه کار رسانه ای تحول ایجاد کند».

صرفا وجود یک سخنگو نمی تواند راه حل مناسبی برای ارائه گزارش اقدامات قوه قضاییه به مردم باشد؛ با توجه به حضور گسترده مردم جامعه در فضای مجازی و دسترسی به رسانه های داخلی و خارجی، داشتن رسانه ای مستقل برای قوه قضاییه به منظور ارائه گزارش اقدامات خود به مردم امری واجب محسوب می شود.

همواره عدم شفافیت و ناآگاهی مردم فرصت مناسبی برای رسانه های معاند به وجود آورده است که زمین بازی را به نفع خود تغییر دهند و به راحتی افکار عمومی جامعه را مدیریت کنند؛ اما اگر مردم در جریان تمامی اقدامات قوه قضاییه قرار گیرند، جایی برای حضور رسانه های ضد انقلاب نخواهد ماند و میزان تاثیر گذاری آن ها را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

وی اذعان داشت: اگر موضوع مطالبه اموال مسئولان و برخورد با اقدامات دولتمردان در حوزه های اقتصادی و معیشتی رسانه ای شود، اقدامات قوه قضاییه نتیجه چندانی در پی نخواهد داشت چرا که مردم را نسبت به قبل بدبین‌تر خواهد کرد.

زادمهر با اشاره به برگزاری دادگاه های علنی خاطرنشان کرد: برگزاری دادگاه های علنی که از اواخر ریاست آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضاییه کلید خورد، بازخوردهای بسیار مثبتی در افکار عمومی جامعه داشت و لذا این موضوع نیز بایستی در اولویت مطالبات جریان دانشجویی قرار گیرد.

دست آخر این که تمامی راهکارهای پیشنهادی ذکر شده می تواند مورد بررسی مسئولان دستگاه قضایی کشور قرار گیرد و اجرایی شود؛ اعتماد مردم به دستگاه قضایی و ایجاد امنیت روانی نقش قابل توجهی را در جلوگیری از مفاسد و اقدامات غیر قانونی خواهد داشت.

روی کارآمدن مدیریت جدید در قوه قضاییه می تواند نوید‌بخش آینده‌ای درخشان برای جامعه و سلامت روانی مردم باشد و لذا جریان دانشجویی با توجه به ذهنیت پویا و فعال خود می تواند نقش موثری را در پیگیری مطالبات مردم از مسئولان دستگاه قضا داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004658

وب گردی

وب گردی