محمدی: اگر شکایت خود را پس نگیرند، پرونده مفصلی از تخلفات دانشگاه علامه منتشر می کنم/ زادمهر: می خواهند حق رأی نشریات انقلابی را حذف کنند

حوزه نشریات دانشجویی با تعویق زمان برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات توسط وزارت علوم محل اخبار ضد و نقیص و حواشی مختلف شده است. برخی از فعالان دانشجویی هدف از این تعویق را خرید زمان از سوی وزارت علوم برای پیروزی جریانی خاص در انتخابات می دانند و برخی دیگر معتقدند که ائتلاف طلوع آزادی و وزارت علوم به دنبال حذف حق رای مدیران مسئول نشریات دانشجویی انقلابی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه های فعالیت های دانشجویان، حاصل پویش و عصاره فکر دغدغه‌مندانی است که برای ارتقای شاخص های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه و جامعه قلم می‌زنند و تاثیرگذار هستند.

حوزه نشریات دانشجویی با تعویق زمان برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات توسط وزارت علوم محل اخبار ضد و نقیص و حواشی مختلف شده است. برخی از فعالان دانشجویی هدف از این تعویق را خرید زمان از سوی وزارت علوم برای پیروزی جریانی خاص در انتخابات می دانند و برخی دیگر معتقدند که ائتلاف طلوع آزادی و وزارت علوم به دنبال حذف حق رای مدیران مسئول نشریات دانشجویی انقلابی است.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) برای پرداختن به زوایایی پنهان و نهان و واکاوایی اتفاقات اخیر میزگرد دانشجویی با موضوع «بررسی نشریات دانشجویی» با حضور محمد رضا محمدی دبیر رسانه اتحایه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و عضو ناظر کمیته بر نشریات شورای مرکزی وزارت علوم و محمد زادمهر دبیر واحد روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دبیر چهارمین جشنواره نشریات دانشجویی این اتحادیه برگزار کرد. در ادامه متن این نشست تقدیم حضور می گردد.

*ماجرای تعویق زمان برگزاری انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چه بود؟

محمدی: قرار بر این بود که انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزرات علوم 13 اردیبهشت ماه برگزار شود؛ اما با توجه به اینکه هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک تر می شدیم، شکست ائتلاف اصلاح طلب طلوع آزادی محسوس تر می شد، به یک باره و در زمان 10 روز مانده به برگزاری انتخابات، با پیشنهاد اعضای دانشجویی اصلاح طلب شورا و پذیرش مسئولین وزارت علوم، انتخابات به تعویق افتاد. این امر در حالی بود که در جلسه قبل شورا، مسئولین وزارت علوم به دلیل محدودیت های مالی، پیشنهاد تعویق زمان برگزاری انتخابات را مطرح کرده بودند که در آن جلسه، اعضای اصلاح طلب زودتر از ما مخالفت خود را اعلام کردند. اکثریت اعضای شورا هم از نظر مبانی فکری اصلاح طلب هستند؛ به شکلی که اعضا عبارت‌اند از نماینده وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید، یک عضو حقوقدان که از طرف وزیر علوم منصوب می شود، مدیرکل و معاون فرهنگی وزارت علوم که تمامی این ها از نظر فکری تکلیفشان مشخص است. دو نفر اعضای دانشجویی هم حضور دارند که آن ها هم وابستگی علنی به بنیاد باران دارند؛ من هم عضو علی البدل هستم. تنها نماینده نهاد رهبری باقی می ماند.

دانشگاهی که نشریات بیشتری داشته باشد، حق رأی بیشتری هم دارد

*استدلال آن ها برای تعویق زمان برگزاری انتخابات چه بود؟

محمدی: تبصره اول ماده 44 شیوه نامه برگزاری انتخابات شورای ناظر بر نشریات گفته بود، اسامی افرادی که حق رأی دارند، باید 14 روز قبل از رأی گیری به صورت عمومی منتشر شود. این شیوه نامه را فردی به نام محمد علی کام‌فیروزی، در دوره تصدی معاونت فرهنگی وزارت علوم توسط ضیا هاشمی، نوشته است. در دوره ضیا هاشمی، آن ها از رانت بسیار گسترده ای برخوردار بودند. به شکلی که آیین نامه ها و شیوه نامه ها را تغییر دادند، امکانات نشر در اختیار آن ها قرار دادند، کتاب چاپ کردند و نشریات خود را با بودجه وزارت علوم چاپ کردند. در آن دوره یکی از کارهایی که این ها انجام دادند، تغییر شیوه نامه بود.

شیوه نامه را به صورت هوشمندانه ای تنظیم کردند که تنها بستر را برای رأی آوری طلوع آزادی فراهم می کرد. به عنوان مثال مصوب کرده بودند که افراد برای رأی دادن می توانند برای خود جایگزین تعیین کنند. کمیت گرایی در حق رأی دانشگاه ها نیز از دیگر نمونه ها است؛ به عبارتی، مصوب کرده بودند هر دانشگاهی که تعداد نشریاتش بیشتر باشد، می تواند حق رأی بیشتری داشته باشد و به ازای هر 10 نشریه، یک حق رأی قائل شده بودند. با این اقدام در برخی از دانشگاه ها مثل دانشگاه تهران تعداد نشریات را بیش از آنچه که در حقیقت بود، اعلام می کردند که حق رأی بیشتری داشته باشند.

فساد در حوزه نشریات دانشگاه تهران نهادینه شده است

*ممکن است در مورد تخلفات دانشگاه تهران بیشتر توضیح دهید؟

محمدی: یکی از مسائلی که در دانشگاه تهران داریم این است که در این دانشگاه، فساد در حوزه نشریات، نهادینه شده است. دانشگاه تهران نهایتا 200 نشریه دارد؛ ولی در جریان سال های متمادی، مسئولان آن ادعا کرده اند که دانشگاه تهران 350 نشریه دارد. امسال پا را فراتر گذاشتند و گفتند که ما 420 نشریه داریم؛ وجود 420 نشریه در یک دانشگاه به این معنی است که وقتی شما وارد دانشگاه تهران می شوید، باید به جای سنگ فرش، روی نشریه راه بروید. مدیرکل فرهنگی سابق دانشگاه تهران به من گفت که دانشگاه تهران 150 الی 200 نشریه دارد؛ اما هر سال تعداد دیگری را اعلام می کنند.

با توجه به قانونی که آن ها در خصوص کمیت گرایی در حق رأی تصویب کرده بودند، دانشگاه تهران که ادعا می کند 420 نشریه دارد، می تواند 42 رأی داشته باشد. در حالی که ممکن است دانشگاه دیگری 30 نشریه با کیفیت داشته باشد؛ اما صرفا 3 حق رأی دارد.

تخلفات در دانشگاه تهران بسیار گسترده است؛ به شکلی که در انتخابات امسال، 105 نفر از کسانی که حق رأی داشته اند، در طول 20 سال اخیر از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده اند.

به زودی اسامی فارغ التحصیلانی که حق رأی داشتند را منتشر می کنم

*البته مسئولان دانشگاه تهران این مسئله را تکذیب کردند. شما هم در جایی گفته بودید که این مسئله را پیگیری می کنید؛ نتیجه پیگیری های شما چه شد؟

محمدی: ما به مسئولین مختلفی شکایت کرده بودیم و در این رابطه مستندات زیادی هم داشتیم. البته طبیعی است که آن ها تکذیب می کنند و می گویند که چنین مسئله ای اتفاق نیفتاده است. مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به من گفت که اسامی نشریات دانشگاه تهران از سال 78 تا به الان به روز رسانی نشده است. این مسئله خیلی مهمی است؛ یعنی دانشجویی هایی که سال ها پیش در این دانشگاه نشریه داشته اند می توانند رأی دهند.

نکته ای که وجود دارد این است که ما چند ساعت بعد از برگزاری انتخابات، به معاون فرهنگی دانشگاه تهران، مسئول نهاد دانشگاه تهران، نهاد مرکزی، وزارت علوم و اعضای دانشجویی ائتلاف طلوع آزادی، اسامی 105 نفری که حق رأی داشتند اما فارغ التحصیل شده بودند را فرستادیم.

البته من هم به زودی اسامی آن 105 نفر را منتشر می کنم؛ چراکه وقتی در داخل ساختار نمی توان مسئله را حل کرد، باید از طریق دیگری وارد شد.

می خواهند حق رأی نشریات انقلابی را حذف کنند

*مطابق قانون، وزارت علوم باید 14 روز قبل از زمان برگزاری انتخابات، لیست اسامی که حق رای دارند را اعلام کند که این امر محقق نشد؛ آیا تصور می کنید که عمدی در کار بوده است؟

زادمهر: پروژه تعویق زمان انتخاب از مدت ها قبل توسط ائتلاف طلوع آزادی آغاز شده بود و ادامه دارد. این ائتلاف قصد دارد که در یک فرآیند هماهنگ، حق رای مدیران مسئول نشریات دانشجویی انقلابی را در برخی از دانشگاه ها حذف کند. سندش هم شکایت پی در پی از برخی دانشگاه ها مانند کاشان، رازی کرمانشاه و دانشگاه فرهنگیان است. یکسری شکایت از دانشگاه ها به کمیته ناظر و سپس وزارت علوم می رسد و به ابطال انتخابات دانشگاه ها منتهی می شود. نکته قابل توجه این است که این اتفاق برای دانشگاه هایی مثل دانشگاه فرهنگیان که حق رأی آن ها در دست جریان انقلابی است، رخ می دهد.

*در خصوص حواشی انتخابات دانشگاه فرهنگیان بیشتر توضیح دهید!

زادمهر: با مرور اتفاقات دانشگاه فرهنگیان کاملا مشخص می شود که چرا ماده 44 قانون نشریات دانشجویی توسط وزارت علوم اجرا نمی شود. بهمن ماه سال گذشته بعد از 7 سال برای اولین بار انتخابات کمیته ناظر بر نشریات، طی همایش بزرگی با حضور مدیر مسئولان 140 نشریه دانشگاه فرهنگیان با حدود 60 هزار دانشجو و با مشارکت 90 درصدی دانشجویان برگزار شد. کمتر از یک هفته بعد، شکایتی مبنی بر یکسری اتفاقات به وزارت علوم رسید که انتخابات به دلیل تفکیک جنسیت باطل است؛ در حالی که تفکیک جنسیت دانشگاه فرهنگیان به تصویب مجلس رسیده است. در نهایت وزارت علوم رأی بر باطل شدن انتخابات داد.

با اعلام باطل شدن انتخابات، طی یک هفته با تلاش و همت تشکل های دانشجویی انقلابی و دوستان در یزد انتخابات برگزار شد و نکته قابل توجه این بود که انتخابات به همان شکل تفکیک جنسیتی برگزار شد؛ با این تفاوت که کاندیداهای خانم و آقا یکدیگر را نمی شناختند و صحبتی با یکدیگر نداشتند. مشارکت دانشجویان هم بسیار کمتر از دوره قبل شد.

*آیا نمونه های دیگری مشابه انتخابات دانشگاه فرهنگیان وجود داشته است؟

محمدی: تقریبا در هر دانشگاهی که فضا دست جبهه انقلاب بوده، این قبیل مسائل وجود داشته و نسبت به انتخابات آن ها شکایتی ثبت شده است. یعنی تقریبا دانشگاهی را پیدا نمی کنید که بچه های ما در آن پیروز شده باشند و وزارت علوم به انتخابات آن ها ایراد نگرفته باشد و از آن ها شکایت نکرده باشد. البته بسیاری از این شکایت ها مورد تأیید قرار نگرفته است.

به عنوان مثال در جلسه قبل شورای مرکزی کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم، از دانشگاه های علامه طباطبایی، کاشان، رازی و علم و صنعت شکایت شده بود که تمامی آن ها رد شدند. این ها دانشگاه هایی هستند در آن ها نتوانسته بودند به اهدافشان برسند.

اگر شکایت خود را پس نگیرند، پرونده مفصلی از تخلفات دانشگاه علامه منتشر خواهم کرد

محمدی: اخیرا اتفاق بی سابقه ای در دانشگاه علامه طباطبایی افتاده است و آن هم شکایت رئیس دانشگاه علامه از یک نشریه و رسانه هایی که مطالب آن نشریه را پوشش دادند، به قوه قضاییه است. دلیل شکایت هم انتقاد از معاون فرهنگی دانشگاه است. آن هم انقادی که شکایتش از طرف دانشگاه علامه طباطبایی به شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم آمده است و در آنجا هم تبرئه شده است.

من قبلا هم به صورت عمومی اعلام کرده ام و وقت تعیین کرده ام که بروند و شکایتشان را پس بگیرند؛ چون قاعدتا پرونده ای که در شورای ناظر بر نشریات وزارت تبرئه شده است، در دادگاه هم تبرئه می شود؛ فقط روسیاهی آن برای رئیس دیپلمات دانشگاه علامه باقی می ماند و آن موقع ما مجبور می شویم اسناد تخلفات دیگری که در دانشگاه علامه انجام شده است را منتشر کنیم.

من اعلام می کنم که اگر حسین سلیمی، تا پایان ماه مبارک رمضان، شکایتش را از نشریه صبح دانشگاه علامه و خبرگزاری هایی که اخبار این نشریه را پوشش داده اند، پس نگیرد، پرونده مفصلی را در مورد دانشگاه علامه منتشر می کنم. ما تا به حال چنین موردی نداشته ایم که یک رئیس دانشگاه بخواهد به سبک رضا خان عمل کند و مستقیما از یک نشریه دانشجویی به قوه قضاییه شکایت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004702

وب گردی

وب گردی