آیا انسان در حال ذوب شدن در زندگی ماشینی است؟

یک مجله آمریکایی در گزارشی ضمن اشاره به ورود کامل فناوری دیجیتالی به زندگی انسان های امروزی و عدم انفکاک آن از امورت روزمره تاکید کرد که موج جدیدی از فناوری در آینده، زندگی بشریت را در می نوردد که از آن به عنوان تسلط ربات ها بر تمدن بشری نام می برند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مجله آمریکایی « امریکن کنسروتیو» در گزارشی به رشد نشانه های غوطه ور شدن انسان در زندگی دیجیتالی و تلاش برای ادغام بیشتر با ماشین ها پرداخت؛ برای مثال خودنمایی این مساله را می توان در مطالبه برخی والدین در چین برای استفاده دانش آموزان از نوعی پیشانی بند مشاهده کرد که قادر است نورون های مغزی را قرائت نماید.

در گزارش این مجله آمریکایی می خوانیم: پیشانی بند «فوکاس ایدو» که می تواند نورون های مغزی را بخواند از جدیدترین اختراعاتی است که شرکت نوپای آمریکایی «برایان کو» در « سرمویل ماساچوست » به آن دست یافته است. ویدئوی منتشر شده توسط این شرکت نشان می دهد در کلاس های درس سنتی برای استاد مشکل است که میزان گیرایی دانش آموزان و فراگیری ماده درسی مشخص توسط آنان را درک کند اما با این فناوری اساتید خواهند توانست به راحتی میزان توجه دانش آموزان در کلاس را تشخیص دهند.

تصور امکان کار گذاشتن یک دستگاه در سر می تواند برای شما بسیار وحشتناک باشد اما این مساله با فناوری های مختلف در زمینه مغز محقق شده است که از درمان با ضربه الکتریکی تشنج‌ آور آغاز شده و هم اکنون به تحریک عمقی مغز رسیده است. تاریخ تحریک مغز به زمانی باز می گردد که انسان برای اولین بار قهوه نوشید و تاثیرات کافیین در مغز خود را درک کرد و از گیاهانی مانند ماری جوانا استفاده نمود.

فناوری «فوکاس ایدو» حدود دو سال است که در بازار وجود دارد چنانچه شرکت تولید کننده آن محصولات دیگری نیز در زمینه تمرینات بدنی و تحریک مغزی تولید کرده است. اما تا کنون میزان اثر بخشی این تجهیزات و مقدار مضرات آن برای انسان را مشخص نکرده است، ولی درخواست والدین چینی نسبت به ضرورت استفاده دانش آموزان از این فناوری ابهاماتی را در خصوص این نوع از تکنولوژی به وجود آورده است.

اگر امکان نظارت استاد بر دانش آموزان با این فناوری فراهم شود، دولت نیز می تواند از آن برای نظارت بر کشور استفاده کند. در این صورت تصور کنید چینی ها چه حجم از داده ها را می توانند از طریق قرار دادن فناوری «فوکاس ایدو» در قالب سیستم تامین اجتماعی جمع آوری کنند تا با آن رفتارهای 1.4 میلیارد شهروند خود را کنترل کنند، البته هنوز کسی از احتمال استفاده چین از این فناوری و کیفیت آن اطلاعی ندارد.

بدون شک دولت چین میلیون ها نفر از شهروندان خود را در سال های پیش از ظهور دوره کلان داده ها نیز زندانی کرده است. فناوری های جدید مراقبتی از جمله دوربین های دارای قابلیت تشخیص چهره تنها ابزاری برای تقویت تسلط دولت چین محسوب می شود. تصور کنید هنگامی که فناوری های جدید با سیستم های استبدادی گذشته تلفیق شود چه اتفاقی رخ خواهد داد و چه مشکلاتی را برای آزادی انسان ها در کشوری مانند چین فراهم می کند.

همچنین مشخص نیست که در صورت استفاده آمریکا و کشورهای غربی از این فناوری چه خسارت هایی به آزادی های فردی انسان ها وارد شود. آزادی از ارزش هایی است که آمریکا در دهه های گذشته برای تحقق آن در دیگر کشورهای جهان تلاش کرده است. البته لازم به ذکر است که امروزه مشخص شده هشدارهای گذشته در خصوص تلاش فاشیسم و کمونسیم در خصوص تلاش آنها برای نابودی آزادی مبالغه آمیز بوده است.

ظهور اینترنت و انتشار گسترده آن و مشاهده سیطره حاکمیت دیجیتالی و پیامدهای آن برای حریم خصوصی بار دیگر محدویت های احتمالی برای آزادی های فردی را به اذهان متبادر نمود. حال باید پرسید که عصر اطلاعات بر تمام شرق و غرب سایه افکنده و در آنها تاثیر می گذارد و تمدن آنها را تغییر می دهد؟

در کتابی تحت عنوان «موج سوم» که در سال 1980 منتشر شد آلوین توولر نویسنده آن نوشته است موج اول تاریخ بشریت با انقلاب کشاورزی رقم خورد و روش جدید و نظام مندی برای تعامل با جهان اطراف تعیین گردید. اما موج دوم با انقلاب صنعتی محقق شد که همه چیز را تغییر داد و هم اکنون باید از موج سومی که انقلاب اطلاعات است خبر داد که انسان کنونی شاهد به وجود آمدن تمدنی دیگر خواهد بود.

بنابر آنچه ذکر شد باید نظر مولف این کتاب در خصوص ادغام تدریجی انسان با ماشین ها را جویا شویم. اگر اعتقاد داشته باشیم که چنین پدیده ای وجود خارجی ندارد باید توضیح دهیم که چرا نمی توانیم از تجهیزاتی که در اطرافمان وجود دارد و از آنها استفاده می کنیم جدا شویم؟

در واقع وابستگی امروز ما به فناوری نمودهای غوطه ور شدن ما و درگیری جدا نشدنی همیشگی انسان از جهان دیجیتال است. با گذراندن بیشتر وقت خود در برابر صفحه نمایشی کوچک جهان واقعی ترسناک شده است.

رایانه های موجود که بر اساس نظام دودویی کار می کنند به تقویت سازمان های استبدادی یاری می رسانند. افرادی که این فناوری ها را طراحی کرده اند شاید بر اساس نگاه توولر خود را عامل انقلاب سوم بشریت بدانند اما رایانه ها و کدهای مهندسی چیزی جز دسته ای از قوانین علمی نیست.

اگر چه فناوری دیجیتال در تولید ثروت و فراهم نمودن گزینه های مختلف در برابر انسان بهتر از گذشته عمل می کند اما به طور محسوس و قابل پیش بینی تمدن بشری در حال موج سواری بر روی این موج سوم است که خطرات زیادی را با خود به همراه دارد. در حالی که هم اکنون شاهد عملیاتی شدن کامل موج سوم هستیم باید نسبت به موج چهارم که در آن ربات های پیشرفته برای خدمت به انسان و حفاظت از آن استفاده می شوند هوشیار باشیم، همان مطلبی که ژاک ویلیامسون در رمان خیالی خود در سال 1947 تحت عنوان «دست های بسته» به آن اشاره کرده است.

اما سوال مطرح کنونی در عصر اطلاعات آن است که رمان «دست های بسته» تنها یک کار هنری زاییده فکر بشر است یا باید در انتظار موج چهارمی که در آن جهان تحت سلطه ربات های خواهد بود، باشیم؟

انتهای پیام/ح.ع/

کد خبر: 1004723

وب گردی

وب گردی