نخستین گروه پزشکی هلال‌احمر 13 تیر به عربستان اعزام می‌شود

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از اعزام نخستین گروه پزشکی این جمعیت از 13 تیر 98 به سرزمین وحی خبر داد و گفت: این گروه چهار روز زودتر از عزیمت حجاج بیت الله الحرام به عربستان می‌روند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد تقی حلی ساز افزود: طبق آخرین برنامه ریزی های انجام شده از سوی این مرکز قرار است 550 نفر در قالب کادر پزشکی؛ از جمله متخصصان قلب، داخلی، ارتوپدی، زنان و زایمان، مغز و اعصاب، روانپزشکی، دندانپزشکی، کادر پرستاری، تکنسین دارویی، آی سی یو، آزمایشگاه، رادیولوژی و پزشک عمومی برای ارائه خدمت به زائران سرزمین وحی در موسم حج تمتع سال 98 به عربستان اعزام شوند.
وی ادامه داد: عمده پزشکانی که در موسم حج تمتع 98 نسبت به ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به زایران ایرانی سرزمین وحی اقدام می کنند از رده های بالای علمی و دانشگاهی بوده و با موضوعات مربوط به پزشکی حج آشنا هستند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اضافه کرد: بسیاری افراد حاضر در کادرهای پزشکی و درمانی اعزامی به حج تمتع، تنها عمره مفرده به جا می آورند و بیشتر زمان خود را برای خدمت به زائران سرزمین وحی اختصاص می دهند.
حلی ساز با بیان اینکه معاینه حجاج ایرانی پیش از اعزام به حج یکی از اقدامات انجام شده از سوی این مرکز است، گفت: از میان 86 هزار و 500 زائری که امسال به حج مشرف خواهند شد، اقدامات مربوط به معاینه بیش از 90 درصد آنان انجام و اطلاعات شان کامل ثبت شده است. اطلاعات معاینات دیگر حجاج یا هنوز ثبت نشده یا انجام نشده که طی چند روز آینده کامل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه به ازای هر 300 زائر سرزمین وحی، یک پزشک برای انجام معاینه و نظایر آن در آن کاروان حضور دارد، گفت: این پزشکان از ابتدای آغاز عملیات حج تمتع همراه زائران بوده و با انجام معاینات پزشکی داخل کشور و بیان توصیه های لازم، از بیماری افراد حاضر در کاروان آگاهی کامل دارند.
وی با بیان اینکه هر پزشک کاروان یک مطب سیار همراه دارد، یاد آور شد: در صورت نیاز به درمان تخصصی، زائر از سوی سیستم ارجاع به بیمارستان های وابسته به مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مدینه منوره یا مکه مکرمه منتقل می شود.
این مقام مسئول در مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر افزود: برپایی این بیمارستان ها با هماهنگی و اجازه مسئولان عربستان انجام می شود و تعامل با مسئولان بهداشت و درمان عربستان سعودی رضایت بخش است.
حلی ساز گفت: در صورت نیاز زائران ایرانی سرزمین وحی به عمل جراحی، این زائران با قید فوریت های درمانی به بیمارستان های سعودی منتقل می شوند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تاکید کرد: تعامل ما با مسئولان بهداشت و درمان عربستان سعودی رضایت بخش است؛ اگرچه مباحثی در حوزه بهداشت وجود داشت که گویا تمهیداتی برای رفع آن اندیشیده شده است. برای تسهیل در روند بستری بیمار در بیمارستان سعودی، امسال از حضور 10 پزشک رابط مسلط به زبان عربی بهره مند خواهیم شد.
حلی ساز همچنین از ارسال محموله دارویی شامل 400 قلم دارو به وزن تقریبی 60 تن به عربستان سعودی برای ارائه خدمات درمانی به زائران ایرانی در حج تمتع 98 خبر داد و گفت: تمام درمانگاه‌های این مرکز پزشکی که در مدینه و مکه راه ‌اندازی خواهد شد داروهای خود را از بیمارستان‌های جمعیت هلال ‌احمر این شهرها تامین خواهند کرد.
وی با بیان اینکه دسته‌های دارویی ارسالی برای ارائه خدمات درمانی به زائران شامل مسکن‌ ها،‌ آنتی بیوتیک‌ ها، داروهای گوارشی، سرماخوردگی، داروهای تخصصی و بیمارستانی و نظایر آن است، گفت: علاوه بر مرکز درمانی و درمانگاه‌ های هلال ‌احمر در مکه و مدینه هلال‌ احمر ایران در مکان‌ های پرتردد زائران و تمام هتل‌ های زائران ایرانی خدمات درمانی ارائه می‌ کند و در این زمینه در یک بیمارستان در منا، یک بیمارستان در عرفات و یک پایگاه سیار در مشعر به زائران خدمات درمانی ارائه خواهد شد.
مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به عنوان زیرمجموعه جمعیت هلال احمر و همکار سازمان حج و زیارت، ماموریت اصلی خود را تامین سلامت زائران حج تمتع، عمره و عتبات عالیات قرار داده و تمام تلاش خود را صرف می کند تا زائران سرزمین وحی و عتبات مقدس با اطمینان از حضور امکانات و متخصصان مجرب ایرانی عرصه پزشکی و سلامت در کنار خود، بدون نگرانی از وضعیت جسمانی خود هرچه بیشتر از سفر خود بهره ببرند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1004771

وب گردی

وب گردی