علوم انسانی در کشور به روز نیست

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت : مسئولان کشور باید بدانند اداره امور کشور با علم محقق می شود و با اصول گرایی و اصلاح طلبی کشور اداره نمی شود و باید اذعان کنیم « علوم انسانی » در دانشگاه های ایران به روز نیست و با نقد علم پیشرفت علوم حاصل می گردد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان ، حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه در جمع اساتید دانشکده علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی زنجان اظهار کرد : اگر نگاه برخی به قدرت های حاکم در کشوری مانند امریکاست که دو حزب دمکرات و جمهوری خواه کشور را اداره می کنند باید متوجه باشند همین دو جریان از عقبه دانشی و علمی برای اداره امور کشورشان برخوردار هستند و تصمیماتشان دارای عقبه معرفتی است.

وی به تحقیقات در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و گفت : :در یک مطالعه برای شناخت ساختار رشته ی علوم انسانی در دانشگاهای مهم دنیا پی بردم که اهمیت زیادی به این رشته داده می شود وبعضی از دانشگاه ها ، دانشکده هایی مثل دانشکده خانواده داشتند که این نشان از بروزبودن آنهاست در حالی که ساختار دانشگاه های ایران همان ساختار پهلوی بوده که الگویشان دانشگاهه های آمریکا بود اما الان همین دانشگاه های آمریکا سالهاست ساختار علمی خود را بروزرسانی می کنند.

وی ادامه داد : آمریکا دو سوم قطب های علمی خود را به رشته ی علوم انسانی اختصاص داده است و علوم های شناختی از درجه کارآمدی برخوردار بوده و درآمدزایی بالایی دارند . رشته هایی مانند اقتصاد شناختی ، روانشناسی شناختی یا فلسفه ذهن متاسفانه چنین رشته هایی در دانشگاه های کشور یا نیست و یا اندک است.

خسرو پناه به انطباق نظریات با رویکرد تعمیم اشاره کرد و گفت : در یکی از شهرهای غربی کشور میزان خودکشی انجام شده را مبتنی بر الگوهای قدیمی مورد بررسی قرار داده بودند که برخی نظریه ابطال شده و یا با واقعیت های روز جامعه مطابقت نداشت و نشان می داد « علمِ علوم انسانی » در کشور ما بروز نیست .

وی افزود : با بومی سازی و به روز رسانی علوم جامعه به مراتب بالاتری خواهد رسید و ایران به جهت پهنه جغرافیایی و تنوع از ظرفیت های بالایی برای پیشرفت و توسعه برخوردار می باشد.

وی با اشاره به تحول در علوم انسانی در دانشگاه ها با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری اضافه کرد : متاسفانه در ایران علوم انسانی مورد غفلت قرار گرفته و بدان چندان توجه نشده است و آنچه در دانشگاه های ما مورد توجه است تکیه بر نظریه های اندیشمندان و منتفکران غربی است.

وی با رد نظریه تضاد در علوم انسانی در مقابل علوم اجتماعی ادامه داد: بعضی ازدانشگاه ها علوم انسانی را در مقابل علوم اجتماعی می دانند و معمولا در دانشگاه های آمریکایی این تقابل و تضاد وجود دارد. اما در معنای عام علوم انسانی شامل علوم اجتماعی نیز می شود و می تواند علوم فلسفه ،الهیات ،علوم اجتماعی و برخی از علوم دیگر را نیز شامل شود.

وی با اشاره ابعاد مختلف علوم انسانی، ادامه داد : انسان ساحت های مختلفی داشته که ساحت تفکرمربوط به منطق ، ساحت بینش مربوط به فلسفه ، ساحت زبان مربوط به رشته های مختلف زبان و ساحت رفتار مربوط به روانشناسی است که اگر مبتنی بر رفتار باشد مکتب رفتار گرایی واگر رفتار با نیاز ها سنجیده شود مکتب انسان گرایی تعریف می شود.

وی گفت : اگر ساحت ناظر بر نهادهای اجتماعی باشد علوم اجتماعی و اگر ناظر بر مباحث اقتصادی باشد علوم اقتصادی و اگر ناظر بر مباحث سیاسی باشد علوم سیاسی می شود و اگر ساحت باور را در نظر بگیریم الهیات را شامل می شود و این یعنی الهیات هم جزو علوم انسانی محسوب می شود.

خسرو پناه ، کم توجهی به حوزه علوم انسانی را یک آسیب تلقی نمود و تصریح کرد : اگر علوم انسانی تعالی پیدا کند این تعالی می تواند اعتبار و ارزش رشته های حوزه علوم انسانی و اجتماعی و همه رشته های مرتبط را بالا ببرد اما نقص کار در این است در کشور دانش آموزان را به رشته های پردرآمدی مانند مهندسی و علوم تجربی سوق داده ایم.

وی اضافه کرد : در رشته های علوم انسانی اغلب گرایش به سمت رشته حقوق می باشد و آن هم به دلیل توجه به این رشته نسبت به سایر رشته ها است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به تغییر در نگرش ها در موقعیت های متفاوت به رشته های تحصیلی ، گفت : آمار دقیقی ندارم ولی فارغ التحصیلان رشته های علوم مهندسی و علوم پایه در مقطع کارشناسی ارشد گرایش زیادی به رشته ی علوم انسانی دارند و این حائز اهمیت ومعنادار است و لازمه کار این است به علوم انسانی از دوران مدرسه تعالی ببخشیم.

وی درخصوص شاخصه های تعالی علوم انسانی ادامه داد : با مطالعاتی که طی ده سال در حوزه فلسفه و علوم انسانی داشته و50 کتاب نیز در این زمینه منتشر کرده ام معتقد بر این نظریه هستم که برای تعالی علوم انسانی سه شاخصه « بروز رسانی علوم انسانی ، بومی سازی علوم انسانی و علوم انسانی بنیادی » وجود دارد که باید مورد توجه دانشگاهیان و اساتید قرار بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان کرسی های نظریه پردازی در محافل علمی افزود : به مدت 5 سال است که مسولیت کرسی های نظریه پردازی را برعهده دارم و در کشور بیش از 2600کرسی اجرا شد و اکثر کرسی های اجرا شده در دانشگاه های دولتی بوده و دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک سال سابقه برگزاری این کرسی ها را دارد.

وی نقد را لازمه پویایی و تحرک در علوم انسانی ذکر کرد و گفت : نقد باعث پیشرفت علم می شود و همواره رهبر معظم انقلاب از نقد استقبال کرده اند.

وی در پایان به موضوعات دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت : دانشگاه آزاد اسلامی 38 درصد بار آموزش عالی کشور را بر عهده گرفته است و مسئولان وزارت علوم باید به این مهم توجه نمایند اما متاسفانه همه دولت ها در جمهوری اسلامی به سهم خود بر این دانشگاه تاخته اند.

وی اصلاحات ساختاری در دانشگاه آزاد اسلامی را اجتناب ناپذیر عنوان کرد و افزود : در اصلاحات ساختاری جدید « معاون علوم انسانی و هنر» و « هیئت ممیزی مستقل » در سازمان مرکزی شکل گرفته است.

خسرو پناه ، تشکیل هیئت اندیشه ورز برای تعالی علوم انسانی در واحدهای دانشگاهی را حیاتی عنوان کرد و گفت : همه واحدهای دانشگاهی استان ها موظفند هیات های اندیشه ورز با حضور 7 استاد فرهیخته با انگیزه و عالم برای تعالی علوم انسانی شکل دهند و این هیئت ها باید موثر و دارای فکر بوده و در حد اتاق های بسته و محدود فکر خلاصه نشوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004775

وب گردی

وب گردی