گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه به صورت مداوم پیگیری شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: ما تلاش می‌کنیم تا دانشگاه آزاد، در تراز نظام جمهوری اسلامی ادامه فعالیت دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز از اردبیل، اسحاق رسولی در دومین نشست وحدت حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه اردبیل اظهار کرد: بحث اصلی که اهمیت این نشست را بیشتر می‌کند، گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه نه به شکل مناسبتی بلکه به شکل مداوم باشد.

وی افزود: نقاط مشترک بین حوزه و دانشگاه بسیار است و نظام انقلاب حاصل همگرایی حوزه و دانشگاه است.

رسولی اضافه کرد: تصمیم داریم در دانشگاه آزاد اسلامی صرف مناسبتی کار کردن را کم کنیم و در مواردی به جریان‌سازی فرهنگی تبدیل کنیم.

رئیس واحد اردبیل به نشست‌های قبلی با حوزه‌ی علمیه اشاره کرد و گفت: سوالاتی که مطرح شده بود، نشان داد نشست‌های مشترک نتایج بسیار مفید و سودمندی دارد.

حجت الاسلام مهدی نوری نیز گفت: علوم انسانی کنونی که در جهان اسلام است به علت ترجمه 2 بار به طور کامل تحت تاثیر قرار گرفته است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: دشمنان پس از سال 61 هجری به فکر از بین بردن دین و اسلام بودند و اسلام چون گستره‌ آن از آفریقا و اروپا تا آسیای مرکزی را شامل می‌شد؛ بنابراین قابل مبارزه نبود و به همین جهت آنها تلاش کردند که متون فلسفه غربی و افلاطونی را وارد اسلام کنند.

نوری افزود: ترجمه‌ی دوم در قرون وسطی انجام شد و کلیه علوم بازنویسی شد و تمدن جدید در غرب شکل گرفت.

وی ادامه داد: در آن زمان علوم با محوریت انسانی شکل گرفت از جمله صنعت با رویکرد انسانی، جامعه شناسی با رویکرد انسانی.

حجت الاسلام نوری بیان کرد: بنابراین غرب تمام علوم را با محوریت انسان بازنویسی کرده است در مقابل، ما علوم را با محوریت خدا بازنویسی می‌کنیم.

وی یادآور شد که تا اندیشه تغییر نکند رفتار تغییر نمی‌کند و تصریح کرد: هدف انقلاب اسلامی هم همین است که تمام علوم با محوریت خداوند بازنویسی شوند.

نوری وظیفه‌ی حکومت را تعریف‌کردن نقشه‌ی راه دانست و افزود: در حوزه‌ی علمیه هم دروس مختلفی تدریس می‌شود و بعضی از دروس توسط استادان معروفی از دانشگاه تدریس می‌شود.

در این نشست اعضای هیأت علمی دانشگاه و حوزه‌ی علمیه‌ اردبیل نظرهای خود را در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کردند.

کد خبر: 1004854

وب گردی

وب گردی