نقش مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه ها باید مورد توجه و اهتمام جدی قرار گیرد

رئیس واحد تهران شمال در نشست مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: مدیران گروه های آموزشی رکن اصلی پیشبرد اهداف عالی دانشگاه هستند و نقش آنها بسیار حائز اهمیت است. تعامل همه جانبه و دقیق مدیران گروه های آموزشی را می طلبیم و متقابل حامی آن ها هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز نشست مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با هیأت رئیسه واحد برگزار شد.

در این نشست که با حضور ریاست، هیأت رئیسه و مدیران گروه های آموزشی واحد برگزار شد؛ ابتدا خالدی ریاست واحد ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان، از خدمات و مساعی رؤسای دانشکده و مدیران گروه های آموزشی تشکر و قدردانی کرد.

وی گفت: ما باید تبادل نظر و هم اندیشی در ارتباط با فعالیت های حوزه های مختلف دانشگاه داشته باشیم و در این خصوص نقش مدیران گروه های آموزشی ویژه بوده باید جایگاه و نقش مؤثر آنها در کلیه فعالیت های علمی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی بازتعریف شود و مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

خالدی ریاست واحد تهران شمال با اشاره به رویکرد و رفتار و منش شهید بزرگوار آیت ا... مرتضی مطهری به عنوان استاد علم و اخلاق گفت: استادان و مدرسان باید در جهت تعالی انسانها حرکت کنند و تدریس را بعنوان یک امر عبادی بدانند نه یک شغل. توجه به اینکه تعلیم و تربیت عبادت است موضوع بسیار عمیقی است. دانشجو را در مسیر رشد عقلانیت قرار دهیم به طوریکه دانشجو سره را از ناسره تشخیص دهد و قوه تحلیل او افزایش یابد. شخصیت استاد در شاگرد باید تأثیرگذار باشد و برای دستیابی به این مقام دو ابزار مهم تسلط و پختگی علمی و تقوا و وارستگی اخلاقی نیاز می باشد و با انجام عمیق و دقیق قواعد فطری در حوزه علوم، انقلابی در تعلیم و تربیت اتفاق می افتد. امید آن داریم بتوانیم این رسالت و این وظیفه خطیر و نقش بسیار سنگین را به نحو شایسته ایفا کنیم.

وی در ادامه گفت: در دانشگاه چالش هایی داریم که زائده بینش و نگاه ما است. پیشران دانشگاه، کلاس های درس است نه حوزه ریاست و مهم ترین رویداد دانشگاه در کلاس های درس اتفاق می افتد و رسالت اصلی دانشگاه در کلاس درس است. در این میان مدیران گروه های آموزشی رکن اصلی پیشبرد اهداف عالی دانشگاه هستند و نقش آنها بسیار حائز اهمیت است. تعامل همه جانبه و دقیق مدیران گروه های آموزشی را می طلبیم و متقابل حامی آن ها هستیم.

سپس افتخاری معاون آموزشی دانشگاه به تبیین وظایف و اختیارات مدیران گروه‌های آموزشی پرداخت و ضمن تاکید بر نقش مدیران گروه‌ها در اداره دانشگاه گفت: در حوزه آموزش، نظارت بر کلیه فعالیت‌های آموزشی از جمله نحوه ارائه دروس، تلاش در جهت حفظ و ارتقای جایگاه برتر دانشگاه در حوزه آموزش و تلاش مضاعف در جهت ارتقاء کیفیت آموزشی و نیز همکاری جدی با دانشکده در زمینه اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف آموزشی از جمله وظایف مدیران گروه‌ها در این بخش است.

وی بر لزوم به‌کارگیری مشارکت اعضای گروه در پیشبرد اهداف مورد نظر تاکید کرد و گفت: لازم است کارگاهی به منظور آشنایی و به‌روزرسانی مدیران گروه‌ها با اصول مدیریت آموزشی برگزار شود. از مدیران گروه‌ها انتظار می رود بر روند فعالیت اعضای گروه خود نظارت نمایند. تأیید و تکذیب شما باید منطق درستی داشته باشد.

معاون آموزشی واحد، با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی در تعامل با گروه‌ها، دانشکده‌ها، محیط داخل و خارج از دانشگاه گفت: رفتار و اخلاق حرفه‌ای بحث جدی است و ما آمده‌ایم تا افراد بهتر از خود را تربیت کنیم افزود: اگر دانشجویی بهتر از ما نباشد عمر خود را باخته‌ایم ماهیت و ضرورت کار معلمی این است که افرادی بهتر از خود را پرورش دهیم. ایشان با بیان اینکه نگاه یکسانی به همه گروه‌ها در مجموعه مدیریت دانشگاه وجود دارد گفت: از نظر ما همه گروه‌ها ویژه هستند و اعضای هیات علمی فعال و برجسته‌ای دارند که این از نقاط قوت دانشگاه است. به این منظور در نظر داریم حمایت‌های بیشتری از گروه‌ها صورت گیرد.

در ادامه صفار معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، «ارتقای کیفی محصولات پژوهشی»، «هدفمندسازی پژوهش»، «حرکت به خارج از دانشگاه و ارتباط با صنعت»، «هدایت رساله های ی و پایان نامه های کارشناسی ارشد در جهت حل مسائل دغدغه ها و معضلات کشور با توجه به ظرفیت،زیرساخت ها و توانمندی های واحد تهران شمال»، «ارائه ایده و طرح عملیاتی بمنظور فعال سازی طرح استاد صنعت با همکاری مدیران گروههای» و « پرورش سفیران پژوهشی در دانشکده ها» را به‌عنوان رئوس برنامه‌های معاونت پژوهشی عنوان کرد.

سپس معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، «ارتقاء رفاه دانشجویان به‌منظور ایجاد محیطی آرام و پویا» و «ایجاد فضای شاداب و فعال دانشجویی»، «همکاری در گسترش تعهد و رفتار حرفه‌ای بر اساس مبانی علمی ملی و دینی» «انجام پژوهش‌های فرهنگی با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود و سیاست‌گذاری مناسب» و «توجه به هویت ملی و حمیت دانشگاهی» را آرمان‌های اصلی معاونت دانشجویی و فرهنگی برشمرد و حمایت و همکاری مدیران گروههای آموزشی در این خصوص را خواستار شد.

در ادامه فرجاد، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، «ارتقاء رفاه استادان و اعضای هیئت علمی»، «ارتقاء فرآیندهای مدیریتی»، «توسعه فضای فیزیکی»، «ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، افزایش رضایتمندی جامعه و تحقق عدالت در دسترسی و بهره‌مندی از خدمات » و «خلق منابع جدید» را رئوس برنامه‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع معرفی کرد و به ارائه فعالیت‌های معاونت در این حوزه‌ها پرداخت.

در بخش دیگر نشست؛ مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه به بیان بازخوردهای خود در خصوص برنامه‌های واحد و ارائه پیشنهاد‌هایی در خصوص برنامه‌های آتی دانشگاه پرداختند که «استفاده از تکنولوژی‌های جدید»، «بررسی سازوکار استفاده از اساتید مدعو »، «ممیزی زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی»، «نیاز به پایش همه فعالیت‌های دانشکده‌ها»، «توسعه آموزش‌های بین‌رشته‌ای»، «تحول در حوزه آموزش‌های علوم پایه»، «افزایش توانمندی‌های دانشجویان در زمینه‌های اجتماعی»، «ایمن‌سازی محیط‌های دانشگاه» و «ارزشیابی کارکنان و کارشناسان» ازجمله موارد مطرح‌شده در این بخش بود.

در انتهای جلسه ریاست واحد با قدردانی از زحمات وتلاش های رؤسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی در راستای دست یابی به اهداف و رسالت مهم دانشگاه آزاد اسلامی در امر آموزش و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص؛ برای ادامه مسیر این دانشگاه همکاری، همراهی، همفکری و ایده های آن ها را خواستار شد و برگزاری این نشست ها و تبادل نظر و هماهنگی ها را موجب ایجاد همکاری، همدلی و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش دانست و مجدداً جهت اهتمام به داشتن اخلاق علمی که شامل اخلاق استادی در تعامل با دانشجو و انجام پژوهش های اخلاق مدارانه است، تأکید کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1004868

وب گردی

وب گردی