تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه به کمک «طرح پایش»

اساتید نمومه کشوری دانشگاه آزاد طرح پایش را در راستای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت مفید دانسته و بر لزوم تشکیل کارگروه های این طرح در واحدهای مختلف استانی تأکید کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از فرهیختگان، مراسم معرفی و تجلیل از اساتید نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکترمحمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تالار شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد. در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی، از 14 استاد نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال 98 تجلیل شد. چهار تن از این اساتید نمونه از حوزه فعالیت خود و همچنین اینکه طرح پایش چگونه می‌تواند به حوزه آنها کمک کند، سخن گفتند. به اعتقاد آنها طرح پایش می‌تواند به حل مسائل جامعه کمک کرده و پایان‌نامه‌ها را از خاک خوردن نجات دهد. آنها معتقدند اگر طرح پایش توسط اساتید هر حوزه‌ای طراحی شود، می‌تواند بیشتر مفید باشد.

طراحی طرح پایش توسط اساتید و کارشناسان حوزه هنر

محمدرضا شریف‌زاده، استاد نمونه گروه هنر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. او همچنین عضو هیات‌علمی و دانشیار دانشکده هنر است و بیش از 80 مقاله پژوهشی و ISI را در کارنامه خود دارد. شریف‌زاده همچنین حدود 15 کتاب در حوزه هنر تالیف و ترجمه کرده و سابقه حضور در بیش از 100 کنفرانس ملی و بین‌المللی را دارد.

استاد نمونه گروه هنر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره طرح پایش می‌گوید: «اگر طراحی طرح پایش توسط خود اساتید و کارشناسان حوزه هنر باشد، قطعا می‌تواند به کاربردی کردن رشته‌ها کمک کند. همچنین با این طرح رشته‌های هنر به‌ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی دکتری و ارشد می‌توانند فعالیت‌هایی انجام دهند که به محیط‌های اجتماعی و فرهنگی و هنری جامعه کمک کند.»

شریف‌زاده توضیح می‌دهد: «درحال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی در دو مقطع سه رشته دکتری داریم. رشته پژوهش هنر، رشته فلسفه هنر و رشته مطالعات تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی که البته رشته پژوهش هنر مقطع ارشد نیز دارد. هر سه این رشته‌ها به‌عنوان میان‌رشته‌هایی هستند که می‌توانند به حوزه فرهنگ اجتماعی کمک کنند.»

عضو هیات‌علمی و دانشیار دانشکده هنر واحد تهران مرکزی ادامه می‌دهد: «به‌طور مثال رشته‌ای که فقط دانشکده تهران مرکزی دارد، یعنی مطالعه هنر اسلامی در واقع آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن اسلامی، ویژگی‌های هنر اسلامی و یک‌سری مطالعات درون کشوری و درون دینی است.» در همان جلسه تجلیل از اساتید نمونه کشوری دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم تاکید کردند باید تلاش کنیم رشته‌های دانشگاهی را به یک‌سری رشته‌های با ‌انگیزه‌های داخلی تبدیل کنیم.»

او می‌گوید: «برای مثال رشته هنر اسلامی رشته‌ای خواهد بود که می‌تواند ‌انگیزه زیادی به جامعه بدهد، چراکه رشته‌ای است که متعلق به خودمان است و می‌تواند سازنده باشد.»

استاد نمونه گروه هنر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها با طرح پایش توضیح داد: «رساله و پایان‌نامه باید طوری تنظیم شود که بعد از فراغت از تحصیل به کار دانشجو و به کار محیط و جامعه بیاید. وقتی از قبل پژوهش کنیم و خواسته‌های مملکت‌مان و آن چیزی که در مقوله فرهنگ و هنر است را پایش، بررسی و آسیب‌شناسی کنیم، به یک‌سری نتیجه‌ها دست پیدا می‌کنیم که می‌توانیم با حضور این نتایج یک ارتقای علمی و هنری در جامعه ایجاد کنیم.»

شریف‌زاده در پایان می‌گوید: «می‌توانیم این طرح‌ها را در قالب طرح‌های پیشنهادی به دانشجویان و اساتید راهنما ارائه کنیم تا تبدیل به طرح‌های پژوهشی درون‌سازمانی شود. حوزه‌های معاونت فرهنگی اغلب ادارات و شهرداری‌ها نیز می‌توانند از آن حمایت کنند.»

طرح پایش از اتلاف انرژی‌های پژوهش جلوگیری می‌کند

نجلا حریری، عضو هیات‌علمی و استاد تمام رشته علم اطلاعات دانش‌شناسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است. او از سال 77 در واحد علوم و تحقیقات مشغول به خدمت شده و طی 21سالی که در این واحد دانشگاهی مشغول به کار بوده، هفت کتاب از او منتشر شده است. بیش از 180 مقاله تالیفی در مجلات داخلی و خارجی، راهنمایی بیش از 22 رساله دکتری و راهنمایی بیش از 110 پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد از جمله سوابق اوست. حریری معتقد است اقدام دانشگاه آزاد اسلامی درباره طرح پایش می‌تواند بسیار جنبه ابتکاری و کارسازی داشته باشد.

او در این رابطه می‌گوید: «طرح پایش در رابطه با ایجاد ارتباط بین پژوهش‌های دانشگاهی و صنعت و فناوری بسیار کمک‌رسان است. مشکلی که الان ما در مورد پژوهش در دانشگاه‌ها داریم این است که پژوهش جدا از حوزه کاربردی صنعت و فناوری اجرا می‌شود. به عبارتی فکر می‌کنم طرح پایش بهترین راه‌حل باشد که انتخاب موضوع رساله و پایان‌نامه دانشجویان، هدفمند و با در نظر گرفتن نیازهای جامعه باشد. در این صورت است که می‌تواند ما را به سمت توسعه بیشتر و پژوهش‌مدار سوق بدهد.»

او تاکید می‌کند: «طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) با آشتی بین دانشگاه و جامعه و بهره‌گیری از توان علمی اساتید و دانشجویان می‌تواند به حل مسائل جامعه کمک کند.»

استاد نمونه واحد علوم و تحقیقات در پاسخ به این سوال که طرح پایش تا چه میزان می‌تواند به کاهش فارغ‌التحصیلان بیکار کمک کند، توضیح می‌دهد: «در این رابطه نمی‌توانم قضاوت واقعی داشته باشم، چون بحث فارغ‌التحصیلی بیکاران به عوامل متعددی بستگی دارد، اما بیشترین تاثیری که طرح پایش می‌تواند داشته باشد این است که از اتلاف انرژی‌های مادی و معنوی پژوهش جلوگیری کند، چون این پژوهش‌ها در حال حاضر بدون توجه به نیازهای واقعی جامعه اجرا می‌شوند. درنهایت یافته‌های آنها نیز در جامعه کاربردی نمی‌شود. فکر می‌کنم طرح پایش راه‌حل خوبی برای این مشکل باشد.»

در استان‌های مختلف کارگروه‌هایی برای طرح پایش ایجاد شود

محمد کارگر از سال ۷۲ تاکنون در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری به تدریس و فعالیت‌های علمی مشغول بوده و دارای ۲۰۱ مقاله منتشرشده در مجلات علمی، پژوهشی و ISI است. شرکت در ۲۵۰ کنگره بین‌المللی و معتبر داخلی و تالیف چهار عنوان کتاب از جمله خدمات علمی اوست. کارگر همچنین چهار کتاب را تالیف و ترجمه کرده و دارای ۲۷ طرح پژوهشی اجراشده و ۳ طرح برون‌دانشگاهی و ملی است که نام او را در میان محققان کشورمان برجسته کرده است. او سردبیر مجله علمی، پژوهشی دنیای میکروب‌ها از سال ۱۳۸۷ تاکنون است. کسب عناوینی همچون پژوهشگر برتر کشوری در سال ۹۰ و ۹۳، پژوهشگر برتر منطقه، پژوهشگر برتر استان و استاد نمونه دانشگاه در چند سال متوالی از افتخارات کارگر به شمار می‌رود. ازجمله سوابق اجرایی او نیز می‌توان به قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی جهرم، معاون آموزشی واحد جهرم و مدیرگروه میکروبیولوژی اشاره کرد.

استاد تمام گروه میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم معتقد است اگر برای طرح پایش کارگروه‌های تخصصی درست کرده و اساتیدی که در حوزه‌های مختلف صاحب نظریه و فکر هستند، با یکدیگر جلساتی داشته باشند و فقط محدود به یک منطقه و یک دانشگاه خاص نباشند، قطعا طرح مفیدی است.

او می‌گوید: «به‌طور مثال اگر بگویند دانشگاه الف متولی طرح پایش فلان رشته است ممکن است با توجه به تخصص اساتید آن دانشگاه زمینه‌هایی مطرح شود که خوشایند همه افراد حاضر در دانشگاه نباشد و ممکن است دربردارنده تمام ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه یا همه اولویت‌های پژوهشی نباشد.»

کارگر پیشنهادی مطرح کرده و توضیح می‌دهد: «توصیه‌ای که دارم این است که برای طرح پایش در استان‌های مختلف کارگروه‌های مختلفی مشخص شود و این کارگروه‌ها در تهران و سازمان مرکزی تجمیع شود. در این صورت می‌تواند طرح مفیدی باشد و جهت‌هایی را که جزء اولویت‌های تحقیقاتی و نیازهای پژوهشی کشور ماست، هدایت کند. این کارگروه‌ها می‌توانند در ایجاد اتاق فکر در دانشگاه موثر باشند.»

استاد تمام گروه میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم می‌گوید: «نکته دیگری که مغفول مانده، ارتباط با صنعت است. باید رایزنی‌هایی با صنعت صورت بگیرد که طرح پایش در راستای حل مسائل صنعتی کشور باشد. متاسفانه وظیفه ارتباط با صنعت در دانشگاه مغفول مانده است و در بسیاری از دانشگاه‌ها جنبه نمادین دارد. اگر طرح پایش طرحی باشد که دو حلقه ارتباط با صنعت و نیازهای پژوهشی کشور را با یکدیگر تلفیق کند، می‌تواند طرح ریشه‌دار و ماندگاری باشد که هم به پژوهش کشور ما کمک کند و هم کمک می‌کند دانشجویانی تربیت کنیم که بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند.»

او در پایان تاکید کرد: «وقتی اولویت تحقیقاتی کشور در این زمینه دیده شود، طبعا صنعت هم از تربیت‌شدگان دانشگاه استقبال خواهد کرد و زمینه کار برای دانشجویان مخصوصا در دوره دکتری و ارشد فراهم می‌شود.»

طرح پایش پایان‌نامه‌ها را از حالت کتابخانه‌ای خارج می‌کند

مرتضی موسی‌خانی، استاد نمونه کشوری رشته مدیریت، خود را این‌طور معرفی می‌کند: «در سال 1369 و همزمان با اتمام دوره کارشناسی‌ارشد، در دانشگاه‌هایی مانند تهران، قم، شهید بهشتی و امام خمینی(ره) شروع به تدریس کردم و بعد از اینکه در سال 1371 در دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت گرفتم، بیشتر تمرکز خود را بر این حوزه گذاشتم، البته در حال حاضر نیز در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری این دانشگاه تدریس می‌کنم.»

او درباره اثرگذاری طرح پایش در رشته مدیریت ادامه می‌دهد: «قطعا چنین طرحی کمک می‌کند تا پایان‌نامه‌های دانشجویان از پراکندگی خارج شده و بر نیازهای مختلف جامعه اعم از صنعتی، مسائل روزمره، اجتماعی و... متمرکز شود. ما می‌توانیم با کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها و همچنین متمرکز کردن چند پایان‌نامه روی یک معضل، آن مشکل را از زاویه‌های مختلف نگاه کرده و راهکارهای مختلفی برای حل آن پیدا کنیم.»

رئیس واحد قزوین می‌گوید: «با طرح پایش دیگر خروجی پایان‌نامه‌ها، خروجی کتابخانه‌ای نخواهد بود و بر مشکلات سازمان‌ها و مردم تمرکز می‌شود. همین مهم باعث خواهد شد نقش دانشگاه‌ها در جامعه موثر بوده و این انتظار که دانشگاه باید بتواند به مسائل و مشکلات جامعه پاسخ دهد، برآورده شود.»

موسی‌خانی تصریح می‌کند: «طرح پایش ابتکار خوبی بود که از سوی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد و امروز شاهد اجرای آن در واحدهای مختلف هستیم. این واحدها پایان‌نامه‌های دانشجویی را با توجه به پتانسیل‌های منطقه متمرکز می‌کنند و قطعا چنین کاری باعث می‌شود نقش دانشگاه‌ها در مناطق خود بیش از پیش پررنگ شود.»

او به جنبه روانشناسی طرح پایش اشاره می‌کند و می‌گوید: «این طرح پایش می‌شود تا مردم و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی احساس کنند از حضور در دانشگاه‌ها می‌توانند برای جامعه خود اثرگذار باشند و حس مشارکت در حل مسائل در آنها ایجاد می‌شود؛ حسی که در توانمندسازی روانشناسی توجه بسیاری به آن شده است.»

رئیس واحد قزوین درباره زمان اثرگذاری طرح پایش در کشور ادامه می‌دهد: «در رشته‌های مدیریت و فنی و مهندسی این اثرگذاری زمان زیادی نمی‌برد، چراکه ما می‌توانیم با اقدامات موثر حتی در مسائل روزمره سازمان‌ها نیز اثرگذار باشیم، چراکه تنها حوزه جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و امثال آن نیازمند فعالیت 10 تا 20 ساله برای اثرگذاری در مساله هستند. به عبارت دیگر، اگر اقدامات موثری انجام دهیم، می‌توانیم به‌زودی در موضوعات مختلف اثرگذار باشیم.»

انتهای پیام /

کد خبر: 1004869

وب گردی

وب گردی