ساخت پردازشگر امن با دانش بومی/ شرکت‌های دانش‌بنیان باید شکاف بین صنعت و دانشگاه را پرکنند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ، با بیان این‌که دستگاه میکروکنترلر امن کاملا داخلی و عاری از هرگونه حفره امنیتی یا ویژگی های ناشناخته است، گفت: با توجه به در اختیار بودن فناوری محصول، امکان اختصاصی سازی سخت افزار برحسب نیاز مشتری وجود دارد.

مصطفی صالحی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از طراحی و ساخت دستگاه میکروکنترلر امن صبا Si8121c با همکاری شرکت نیمه هادی سینا و دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران خبر داد و گفت: میکروکنترلر صبا یک مدار مجتمع پردازشگر امن است و طراحی و ساخت این دستگاه از صفر تا صد داخل کشور انجام شده است.

وی تصریح کرد: این آی سی مجهز به شتاب‌دهنده‌های سخت‌افزاری رمزنگاری است و برای طیف وسیعی از کاربردهای پردازشی عمومی و اختصاصی که نیازمند امنیت در حفظ و تبادل اطلاعات هستند؛ قابل استفاده است.

صالحی با تاکید براین‌که این دستگاه به تازگی مراحل تست نهایی خود را طی کرده است، افزود: این میکروکنترلر به پرقدرت‌ترین سخت‌افزارهای رمزنگاری نامتقارن و متقارن مجهز است که امکان دسترسی به میکروکنترلر با این ویژگی به دلایل محدودیت‌های بین‌المللی، در داخل کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: طراحی این میکروکنترلر کاملا داخلی بوده و عاری از هرگونه حفره امنیتی یا ویژگی‌های ناشناخته است. با توجه به در اختیار بودن فناوری محصول، امکان اختصاصی سازی سخت افزار برحسب نیاز مشتری وجود دارد. همچنین پشتیبانی داخلی محصول با تیم فنی مجرب از مزایای دیگر این محصول است.

گفتنی است؛ این دستگاه تقریبا مطابق با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است و در آینده نیز می‌توان بحث سخت افزار و نرم افزار این سیستم را توسعه داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، افزاره های توکن امنیتی، امضای دیجیتال، رمز یکبارمصرف، کنترلرهای صنعتی و دستگاه های اینترنت اشیاء، پردازش های عمومی، کارت های هوشمند، کیف پول سخت افزاری و قابلیت بکارگیری در بستر بلاک چین را از جمله کاربردهای این دستگاه عنوان کرد.

وی با اشاره به این‌که این دستگاه با دانش بومی و مطابق با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و می‌تواند جایگزین نمونه چینی باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود تولید در داخل همچنان شاهد واردات در کشور هستیم و تاکنون هیچ حمایتی از سوی مسئولان انجام نشده است و این امر مهم با شعار رهبر انقلاب در تضاد است بایستی تدابیری در این راستا اندیشیده شود.

در ادامه فرشاد بهاروند مدیر عامل شرکت نیمه هادی سینا تصریح کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار است که بحث تولید آی سی را به تولید انبوه برسانیم. در واقع گسترش کاربردهای این سیستم را با توجه به پتانسیلی که در بازار داخلی و بین المللی وجود دارد توسعه خواهیم داد.

وی گفت: این دستگاه نمونه آزمایشگاهی، مهندسی و نیمه صنعتی را طی کرده و در حال حاضر وارد فاز صنعتی شده است، انتظار می رود که امسال نیز وارد فاز تولیدی این دستگاه شویم.

بهاروند در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه افزود: این بحث یک موضوع دو طرفه است؛ اگر انتظار داشته باشید که حمایت‌ها از سوی مسئولان و دولت‌ها جاری شود؛ تصوری اشتباه است. در واقع ما باید این آمادگی را در حوزه های مختلف فناوری داشته باشیم تا به بازار داخل ورود پیدا کنیم. لذا استفاده از پتانسیل دانشگاهی و توانمندی داخلی و حمایت‌های دولت می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

مدیرعامل شرکت نیمه هادی سینا تصریح کرد: هم‌اکنون بحث پژوهش از طریق دانشگاه و توانمندسازی شرکت‌های تولیدی توسط صنعت انجام می‌شود.

وی با اشاره به شکافی بین تولیدکننده صنعتی و دانشگاهی، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می توانند با ایجاد تعامل بین دانشگاه و صنعت این شکاف را پرکنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004877

وب گردی

وب گردی