توسعه محصولات فناورانه آفت‌کش‌های نباتی حمایت شد

تولید و تجاری‌سازی حشره کش محتوی ماده موثره عصاره سیر و فلفل و تولید سم قارچ کش مخصوص بیماری های گیاهی ریشه با استفاده از اسانس گونه گیاهی آویشن باغی نمونه هایی از این محصولات فناورانه مورد حمایت ستاد است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هر ساله مقادیر متنابهی سموم کشاورزی وارد کشور یا تولید می شود که کاربرد بی رویه آنها خسارات فراوانی به اقتصاد کشور، سلامت جامعه و محیط زیست وارد می کند. ضمن آنکه از مشکلات اصلی سموم شیمیایی مقاومت آفات به آنها و از بین رفتن عوامل بیولوژیک و حشرات مفید است.

بر این اساس جایگزینی این نهاده های پر خطر شیمیایی با آفت کش های دارای منشاء طبیعی و حاوی عصاره های گیاهی می تواند در این زمینه راهگشا باشد. این آفت کش ها با امکانات و مواد اولیه داخلی ضمن جلوگیری از خروج ارز باعث ارتقاء سطح سلامت جامعه و حفظ محیط زیست می شود.

افزایش حشرات مفید

همچنین آنها برای حشرات مفید مضر نیستند و به واسطه آنکه نحوه اثر تماسی است در آفات ایجاد مقاومت نمی کنند و در باغات و مزارعی که به صورت مداوم از این طیف آفت کش ها استفاده می شود به تدریج می توان شاهد افزایش عوامل بیولوژیک و حشرات شکارگر مفید بود. در همین راستا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت هایی را برای توسعه محصولات فناورانه آفت کش های نباتی انجام داده است.

تولید و تجاری‌سازی حشره کش محتوی ماده موثره عصاره سیر و فلفل، تجاری‌سازی محصول دایا بون (حشره کش سبز)، تولید فرآورده دفع کننده حشرات موذی با منشاء گیاهی و تولید سم قارچ کش مخصوص بیماری های گیاهی ریشه با استفاده از اسانس گونه گساهس آویشن باغی نمونه هایی از این محصولات فناورانه مورد حمایت ستاد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004908

وب گردی

وب گردی