آمریکا نمی‌تواند به هدف خود در فروپاشی نظام ایران دست یابد

رئیس موسسه علم و سیاست برلین با تاکید بر اینکه آمریکا نمی‌تواند به هدف خود در فروپاشی نظام در ایران دست یابد همچنین گفت اروپا باید آشکارا به آمریکا بگوید که با این هدف مخالف است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،پروفسور "فولکر پرتز"، رئیس موسس علم و سیاست برلین و از مشاورین دولت آلمان در گفتگویی با روزنامه "زوددویچه سایتونگ" آلمان درباره اعلان اخیر ایران مبنی بر اینکه برخی تعهدات خود به برجام را لغو می کند و اینکه آیا این شروع پایان توافق هسته‌ای با این کشور است گفت: اوضاع این طور به نظر می رسد که دولت آمریکا کمر به نابودی برجام بسته است. اروپاییان و همچنین روس ها و چینی ها تلاش کرده‌اند این توافق را حفظ کنند. همچنین باید گفت که ایرانی ها هم تلاش کرده‌اند تا این توافق را حفظ کرده و به تعهدات خود پایبند باشند. اما در لحظه‌ای که ایران لغو برخی تعهدات هسته‌ای خود را آغاز می کند دیگر این توافق برای اروپاییان جالب نخواهد بود.

پرتز درباره اینکه آیا اروپا می تواند درخواست ایران برای عمل به تعهدات برجام در خصوص برآورده کردن امتیازات اقتصادی را برای این کشور فراهم کند گفت: اتحادیه اروپا می تواند آنچه را که آغاز کرده است انجام دهد، این اتحادیه می تواند به شرکت ها بگوید که به تحریم های آمریکا پایبند نبوده و یا نباید پایبند باشند. اما متاسفانه این تاثیری ندارد. اتحادیه اروپا می تواند بگوید که واردات از ایران را نباید تحریم کنند و بانک ها اجازه دارند این مناسبات تجاری را از نظر مالی تامین کنند اما این اتحادیه نمی تواند در این راستا شرکت ها را مجبور کند. اتحادیه اروپا ابزار برای تامین خواسته ایران برای تضمین صادرت نفت این کشور را ندارد.

وی همچنین احتمال اینکه شرکت ها در مکانیسم مالی مد نظر اروپا در مناسبات تجاری موسوم به اینستکس شرکت کنند را بسیار پایین ارزیابی کرده و گفت: آمریکا چنین اقدام شرکت های اروپایی را به عنوان دور زدن تحریم های خود طبقه بندی کرده و دقیقا علیه این شرکت ها مشابه شرکت هایی که مستقیما از ایران نفت می خرند اقدام می کند. در اینجا این مسئله کاملا ضرورت دارد که لندن، پاریس و برلین همچنان یک خط و مشی مشترک را دنبال کنند. در این راستا اروپا باید آشکارا به ایالات متحد بگوید که سیاستی که ایران را از توافق اتمی خارج می کند متناقض با منافع این اتحادیه است.

وی با اشاره به استراتژی آمریکا برای در تنگنا قرار دادن ایران همچنین گفت که برای اتحادیه اروپا تنها اقداماتی در این اوضاع باقی می ماند که ایرانی ها آن را تنها حرف می دانند.

پرتز با این حال واژه ها را هم مهم دانسته و گفت: اروپاییان می توانند به آمریکای ها اعلام کنند که آن ها سیاست آمریکا در قبال ایران را بی معنی و خطرناک دانسته و این را مهم می دانند که این توافق را حفظ کنند حتی اگر در زمینه هایی دیگر سیاست ایران به صورت بسیار انتقادی دیده می شود.

وی تاکید کرد که اگر ایران دیگر هیچ درآمد نفتی نداشته باشد و هیچ کالای مصرفی را نتواند وارد کند این منجر به هرج و مرج های اجتماعی و اقتصادی در ایران می شود که نمی تواند به نفع ما باشد.

آمریکا نمی تواند ماهیت نظام ایران را تغییر دهد

مدیر موسسه علم و سیاست برلین در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به سیاست اعمال فشار حداکثری آمریکا بر ایران برای به زانو در آوردن آن گفت: مسئله این است که آیا در واقع این فشارها به تغییر رفتار در ایران منجر شده و به این ترتیب تهران حالا به دنبال مذاکره با آمریکا می گردد. ایران در مذاکرات تسلیم نخواهد شد. من فکر نمی کنم که آمریکایی ها موفق شوند ایران را به تغییر اساسی در سیاست هایش وادار کنند و بتوانند ماهیت اصلی نظام در ایران را تغییر دهند.

پرتز مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا را بعید دانست و تاکید کرد که بر اساس ارزیابی من و همچنین مذاکره کنندگان توافق اتمی ما نمی توانیم شرایطی را خلق کنیم که با ایرانی ها درباره همه موارد مورد مناقشه صحبت کنیم.

پرتز در ادامه گفت: آمریکایی ها بدون اینکه از آن حرفی بزنند خواهان تغییر نظام در ایران هستند. ترامپ به وضوح خود را البته از سیاست تغییر نظام در ایران جرج بوش جدا کرده است، اما اگر ما به اصطلاحات دیگر واشنگتن بنگریم می توانیم بگوییم که آمریکا حالا یک سیاست فروپاشی نظام در ایران را دنبال می کند. اروپاییان باید آشکارا به آمریکا بگویند که آن ها به هیچ عنوان از سیاست های آمریکا با هدف سقوط نظام در این کشور حمایت نمی کنند.

وی سیاست تغییر نظام آمریکا در ایران را بسیار خطرناک توصیف کرد که به احتمال زیاد هیچ موفقیتی به دنبال نخواهد داشت.

وی همچنین با توجه به تحرکات نظامی آمریکا در منطقه از افزایش خطر وقوع جنگ خبر داده و در عین حال گفت: آنچه که ترامپ مطمئنا خواهان آن نیست و ما هم باید آن را بگوییم جنگ با ایران مانند نمونه جنگ عراق است. استراتژی او این است که فشار زیادی بر ایران وارد کند تا این کشور را به زانو درآورد. اما در این مسیر می تواند آن قدر مرتکب اشتباه شود که در نهایت درگیری نظامی رخ دهد.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1004930

وب گردی

وب گردی