وزارت علوم پرونده شکایات نشریات را منعکس نمی‌کند/ تشکیل شبکه فعالان نشریات انقلابی

عضو شورای مرکزی کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم با گلایه از این نهاد برای عدم انعکاس تخلفات نشریات به برخی اعضای کمیته، گفت: شبکه‌ای از نشریات انقلابی شکل گرفته است که به‌راحتی توانایی پیروزی در انتخابات کمیته را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت‌ دانشجویی شناخته می‌شوند. دانشجویان دغدغه‌مند با استفاده از نشریات دانشجویی، دیدگاه‌های خود را به اشتراک گذاشته و بازخوردهای دیگران را دریافت می‌کنند. هر یک از نشریات دانشجویی متشکل از شبکه‌ای از دانشجویان هستند که در راستای یک هدف خاص با یکدیگر همگام و هماهنگ می‌شوند. اما آیا در میان نشریات دانشجویی هم شبکه‌ای از نشریات هم نظر و هم عقیده وجود دارد؟ در این رابطه با محمدرضا محمدی دبیر رسانه اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، به گفت و گو پرداخته‌ایم که متن این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

*چندی پیش، چند اتحادیه بزرگ دانشجویی کشور، با همکاری یکدیگر یک گردهمایی نشریات دانشجویی را برگزار کردند؛ خروجی این گردهمایی چه بود؟

آن گردهمایی مربوط به اولین نشست مدیر مسئول‌های نشریات بود که با حضور مسئولان وزارت علوم برگزار شد و در آن محدودیتی برای حضور افراد مختلف قائل نشدیم. همان‌طور که افراد زیادی هم در آن گردهمایی شرکت کردند که از نظر فکری با ما هم‌فکر نبودند.

تفاوت نشست ما با نشستی که ائتلاف طلوع آزادی برگزار کرد در این بود که وقتی یکی از دوستان ما به نشست مطبوعاتی ائتلاف طلوع آزادی در دانشگاه تهران رفت، 2 بادیگارد را مشخص کرده بودند که در کنار او قرار بگیرند و هر زمان که خواست صحبت کند، فوراً به او تهاجم کرده و او را از جلسه خارج کنند. اما در نشست مشهد که ما برگزار کردیم، افرادی که ما با همفکر نبودند هم به سادگی حضور پیدا کردند و در تمام جلسه حضور داشتند و هر جا هم که خواستند، آزادانه سوالات خود را مطرح کردند و خبری هم از بادیگارد نبود.

*پس در واقع هنوز نتوانسته‌اید یک جبهه متحد را تشکیل دهید؟

با کمک دوستان، ما در طول یک سال اخیر، تقریباً به تمام دانشگاه‌های مهم کشور، که بیش از 30 دانشگاه هستند رفته‌ایم و با فعالان نشریات آن‌ها جلسه برگزار کرده‌ایم. می‌توان گفت که اکنون یک شبکه‌ای از فعالان نشریات انقلابی تشکیل داده‌ایم که این شبکه به صورت‌های مختلفی می‌تواند ایفای نقش کند.

*خروجی این شبکه چه بوده است؟

جریان انقلابی، انتخاباتی که در سال گذشته با اختلاف 60 رأی باخته است امسال با اختلاف 60 رأی می‌تواند پیروز شود؛ یعنی نسبت به سال گذشته، 120 رأی تفاوت ایجاد شده است که این امر، مهم‌ترین دستاورد شبکه فعالان نشریات انقلابی است. نکته دیگر این است که ما در گذشته در حوزه نشریات، هیچ حرکت مشترکی نداشته‌ایم؛ در صورتی که اکنون موضع گیری‌های مشترک و منظمی از جانب نشریات انجام می‌شود. آخرین نمونه این موضع‌گیری‌های مشترک، نامه 300 نفر از مدیر مسئول‌های نشریات دانشجویی به وزیر علوم، در اعتراض به تعویق زمان برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات بود، که وزیر علوم هم پاسخ داد که پیگیری می‌کند. نمونه دیگر، نامه به رئیس جمهور در خصوص آزادی بیان و انتقاد به برخورد با نشریات دانشجویی بود که در آن، بیش از 100 نفر از مدیر مسئولان نشریات دانشجویی، نامه را امضا کردند.

این شبکه، شرایط را به شکلی رقم زده است که اگر تخلفی از جانب وزارت علوم صورت نگیرد، هر زمان که انتخابات کمیته ناظر بر نشریات برگزار شود، ما پیروز انتخابات خواهیم شد.

*آیا به منظور جلوگیری از تخلف احتمالی وزارت علوم، اقدامی داشته‌اید؟

ما به صورت مداوم پرونده‌ها و شکایاتی که نسبت به نشریات و انتخابات‌ انجام می‌شود را بررسی و پیگیری می‌کنیم. البته مستندات و شکایات را برای ما ارسال نمی‌کنند. تا پیش از این ایمیل می‌کردند؛ اما مدتی است که دیگر برای ما ارسال نمی‌شود و با توجه به پیگیری‌هایی که داشته ایم، متوجه شدیم که آن مستندات حتی برای نماینده نهاد رهبری هم ارسال نمی‌شود. لذا ما مجبور هستیم که چند ساعت قبل از شروع جلسه شورای ناظر بر نشریات، به همراه تعدادی از دوستان، در محل برگزاری جلسه حاضر شویم و مستندات را بررسی کنیم. بعد از بررسی مستندات، قوانین را بررسی می‌کنیم و در صورت لزوم با دانشگاه یا نشریه مورد اتهام تماس می‌گیریم که با دست پر وارد جلسه شویم.

تمام این‌ها در شرایطی است که اعضای ائتلاف طلوع آزادی، به سادگی قبل از برگزاری جلسات، تمام مستندات را در دست دارند. به شکلی که کارشناس وزارت علوم، تمام مستندات را برای اعضای ائتلاف طلوع آزادی می‌فرستد. در صورتی که ما مجبوریم چند ساعت قبل از جلسه در محل برگزاری جلسه حاضر شویم تا شاید بتوانیم مستندات را ببینیم.

*آیا در شبکه‌ای که تحت عنوان شبکه فعالان نشریات انقلابی تشکیل داده‌اید، در خصوص تولید محتوا هم فعالیت دارید؟

چند ماه پیش در خصوص FATF در نشریات دانشگاه‌های مختلف، تیتر مشترک داشتیم که بازخورد خیلی خوبی هم داشت. البته از 6 ماه پیش که این کار مشترک انجام شد تا به امروز، گسترش شبکه ما چند برابر شده است. تا به امروز تمرکزمان روی مسائل تشکیلاتی و گسترش ارتباطات بوده و از این پس در حوزه محتوایی بیش از پیش فعالیت خواهیم داشت.

البته تا به امروز کارهای خوبی در حوزه محتوایی انجام شده است؛ به عنوان مثال، نشستی را در قم برگزار کردیم و در آن جا فعالیت‌های مثبتی از نظر محتوایی انجام شد که آن نشست را اصلا رسانه ای نکردیم. همچنین با حوزه‌های مختلفی صحبت کرده‌ایم که بحث برگزاری دوره‌های مختلف در دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف را به صورت متمرکز در دستور کار قرار دهیم.

در حوزه ارزیابی، چند جشنواره را به صورت موازی پیگیری می‌کنیم که یکی از آن‌ها، جشنواره نشریات جامعه اسلامی دانشجویان است. این جشنواره دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان را به خوبی پوشش خواهد داد. جشنواره نشریات مستقل هم متعلق به اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل است از دیگر نمونه‌های این جشنواره‌هاست. یکی دیگر از مهم‌ترین نمونه‌های این جشنواره‌ها، جشنواره نبأ است که ابعاد گسترده‌تری دارد و متعلق به دوستان بسیج است.

در حوزه آموزش، شرایط را به نحوی فراهم کرده‌ایم و اکنون آمادگی این را داریم برای هر دانشگاه و شهری که مایل باشد، دوره آموزشی نشریات دانشجویی را برگزار کنیم که آخرین نمونه آن به دانشگاه دزفول مربوط می‌شود و به تازگی هماهنگی‌های آن انجام شده است تا برای آن‌ها دوره آموزشی برگزار کنیم.

به صورت کلان هم با نهاد رهبری و چند نهاد دیگر هماهنگی لازم انجام شده است که در طول سال، حداقل در هر فصل، یک دوره آموزشی نشریات دانشجویی را با حضور 150 تا 200 نفر از فعالان نشریات دانشجویی برگزار کنیم و در آن به صورت اختصاصی به مسائل محتوایی نشریات دانشجویی بپردازیم. در مجموع می‌توان گفت که از این به بعد، در مورد نشریات انقلابی خبرهای زیادی خواهید شنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004938

وب گردی

وب گردی