چگونه یک مغز با اندازه و ترکیب صحیح تولید کنیم

برای ساخت نئوکورتکس به عنوان ناحیه‌ای از مغز که در عملکردهای شناختی پیشرفته دخیل است، سلول‌های بنیادی باید میلیاردها نورون مختلف را تولید کنند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، نئوکورتکس با داشتن چین و چروک ها و شیارهای بسیار به صورت لایه ای که تنها چند میلی متر ضخامت دارند شامل بیش از 15 میلیارد نورون است که اطلاعات دریافتی را پردازش می‌کنند.

به‌دلیل نقش های قابل توجهی که این بخش به عهده دارد هر گونه انحراف تکوینی در آن می تواند منجر به اختلالاتی از جمله اوتیسم و شیزوفرنی شود. با این حال، این که کورتکس یا قشر مغزی چگونه طی تکوین از سلول های بنیادی عصبی تشکیل می شوند به طور کامل درک نشده است.

در مطالعه‌ای جدید محققان سوئیسی و بلژیکی نشان داده اند که طی گذشت زمان سلول های بنیادی نئوکورتکس باید از وضعیت های مختلف بلوغ بگذرند و هر کدام به نوع مجزایی از نورون تمایز یابند. تولید نوع صحیح نورون به کمپلکس پروتئینی خاص مربوط به آن بستگی دارد.

به عبارت دیگر این مطالعه شواهدی را ارائه می دهد که سلول های بنیادی عصبی در حال تکوین در بازه های زمانی مختلف به برنامه های بیان ژنی خاصی مجهز هستند. در حالی که سلول های بنیادی به طور متوالی از مراحل مجزایی عبور می کنند، fingerprintهای رونویسی را به سلول های دختری‌شان و هم چنین نورون هایی که تولید می کنند منتقل می کنند.

به نظر می رسد که سلول های بنیادی در مراحل مختلف تکوین به سمت نئوکورتکس، ویژگی های مختلف و الگوهای بیان ژنی مختلفی دارا هستند: در مراحل اولیه، سلول های بنیادی به برنامه هایی مجهز می شوند که فرایندهای سلولی داخلی اولیه مانند کنترل چرخه سلولی را تنظیم می کنند. برعکس، طی مراحل آخر، سلول های بنیادی برنامه های ژنی را استفاده می کنند که به طور فزاینده ای نیازمند سیگنال های خارجی و بنابراین برهمکنش های محیطی هستند.

در ادامه آن ها کشف کردند که یک کمپلکس پروتئینی موسوم به PRC2 تنها در مراحل اولیه سلول های بنیادی به میزان بسیار زیاد بیان می شود و در مراحل انتهایی این گونه نیست. حذف فعالیت کمپلکس پروتئینی PRC2 در سلول های بنیادی قشری طی تکوین، در زمان های مختلف و در نورون های مختلف مدل موشی منجر به عواقب شدیدی شد که به موجب آن ها نورون ها قادر نبودند مسیر طبیعی بلوغ را پیش گیرند. در غیاب PRC2، سلول های بنیادی خیلی زود بالغ می شوند و انواع اشتباهی از نورون ها را در بازه های زمانی اشتباه تولید می کنند. تعداد کلی نورون ها نیز به میزان قابل توجهی در قشر مغز کاهش می یابد. این امر منجر به ایجاد یک قشر مغزی کوچک موسوم به میکروسفالی می شود.

این مطالعه تصویر واضحی از نحوه تبدیل شدن سلول های بنیادی عصبی به نوع درست و تعداد درست از نورون ها طی تکوین قشر مغز ارائه می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004942

وب گردی

وب گردی