ترم اولی‌های قانع!/ پیشکسوتان دانشگاه از کمبود امکانات می‌نالند

خوابگاه، خانه دوم دانشجویانی است که برای ادامه تحصیل، بار سفر می‌بندند و راهی شهری دیگر می‌شوند. خانه‌ای خودمانی که بسیاری از دانشجویان با فرهنگ‌ها و عقیده‌های مختلف چندین سال در آنجا کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برخی تصور می‌کنند دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می‌کنند افسرده و سرخورده هستند؛ برخی فکر می‌کنند دانشجویان خوابگاهی تحت تاثیر دوستان ناباب در خوابگاه قرار گرفته و معتاد می‌شوند. برخی از دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می‌کنند، از کمبود امکانات فرهنگی در خوابگاه گلایه می‌کنند. عده‌ای از وضعیت نامناسب بهداشتی خوابگاه می‌نالند، برخی خواهان فضای بیشتری برای مطالعه هستند، برخی دیگر هم بدون هیچ گلایه‌‌ای از امکانات و شرایط خوابگاه، در خانه دوم خود زندگی می‌کنند.

به طور کلی نمی‌توان چالش‌ها و معضلات زندگی در خوابگاه را نادیده گرفت، برای اینکه حال دانشجویانی که در خوابگاه یا سراهای دانشجویی خود زندگی‌ می‌کنند را دریابیم، در نظر داریم سلسله گزارش‌های میدانی و امکانات خوابگاه‌های چهار دانشگاه را از دید دانشجویان منعکس کنیم. گزارش زیر از 20 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران تهیه شده است که در خوابگاهای این دانشگاه مانند مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه، مجتمع فاطمیه، خوابگاه رودکی و غیره ساکن هستند.

میزان رضایت ترم بالایی‌های تهرانی از امکانات خوابگاه‌های دانشگاه

نمودار زیر بیانگر میزان رضایت دانشجویان (ورودی قبل ازسال97) دانشگاه تهران از امکانات خوابگاهی است:

داده های فوق بر حسب نظر سنجی از 10 نفر از دانشجویان خوابگاهی ورودی قبل از سال 97 (ترم 3 به بالا) دانشگاه تهران به دست آمده است. لازم به ذکر است دانشگاه تهران دارای چندین خوابگاه در سطح شهر تهران است که میزان امکانات آن‌ها با یکدیگر نیز تفاوت دارد. طبیعتا هر دانشجو بر حسب امکانات خوابگاه خود فرم نظر سنجی را پاسخ داده است.

رضایت 40 درصدی دانشجویان از امکانات فرهنگی خوابگاه

طبیعتا دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می‌کنند، دارای فرهنگ‌های متفاوتی هستند، شاید در برخی مواقع نیز از دین یا مذهب دیگری باشند. اختلاف عقیده در دانشجویان طبیعتا وجود دارد و هر فرد در فضایی متفاوت از دیگری تربیت شده است. توجه به امور فرهنگی خوابگاه‌ها یکی از مواردی است که همواره مورد تاکید مسئولان بوده و همیشه تلاش شده است امکانات فرهنگی مناسبی برای افرادی در نظر بگیرند که با فرهنگ‌ و تربیت خاص در خوابگاه‌ها دور یکدیگر جمع شده‌اند. پس نباید چنین امکاناتی را دست کم گرفت، اگر گزینه «5-0» امتیاز را کاملا ناراضی،‌ گزینه «10-5» امتیاز را ناراضی، گزینه «15-10» امتیاز را گزینه نسبتا راضی و گزینه «20-15» را راضی در نظر بگیریم، می‌توان گفت 40 درصد دانشجویان ورودی قبل از سال 97، از امکانات فرهنگی خود راضی هستند و 40 درصد آن‌ها ناراضی و 20 درصد آن‌ها کاملا ناراضی هستند.

نارضایتی 20 درصد دانشجویان از امکانات بهداشتی خوابگاه

امکانات بهداشتی خوابگاه‌های دانشگاه تهران از دیدگاه 60 درصد دانشجویان جامعه هدف مورد نظر، نسبتا رضایت‌بخش بوده است. 20 درصد دانشجویان از امکانات بهداشتی خوابگاه خود ناراضی و 20 درصد باقی مانده نیز گزینه «15-20» امتیاز را انتخاب و اعلام کرده بودند از امکانات بهداشتی خوابگاهشان کاملا راضی هستند.

تنها 10 درصد از وضعیت تغذیه خوابگاه خود کاملا راضی هستند

همیشه بحث تغذیه در خوابگاه‌ها از جمله مهم‌ترین معضلات و چالش‌های دانشجویان بوده است، در این نظرسنجی، 10 درصد دانشجویان ورودی قبل از سال 97، از وضعیت تغذیه‌ای خوابگاه‌ خود کاملا راضی و 10 درصد کاملا ناراضی بودند، به اعتقاد 40 درصد این دانشجویان، از تغذیه خوابگاه خود ناراضی و 40 درصد باقی نیز نسبتا راضی هستند.

دانشجویانی که از نبود امکانات پژوهشی خوابگاه خود گلایه دارند

امکانات پژوهشی یکی از مواردی است که جای خالی آن در خوابگاه‌های دانشجویی به شدت احساس می‌شود. افرادی که خوابگاه‌ها را می‌سازند، اگر کتابخانه یا فضایی برای مطالعه دانشجویان اختصاص دهند، جای شکرش باقی است؛ امکانات پژوهشی مانند آزمایشگاه و کارگاه پیشکش! در نظر سنجی فوق، 60 درصد دانشجویان جامعه هدف مورد نظر، از امکانات پژوهشی خوابگاه خود کاملا ناراضی بودند. شاید اگر گزینه نبود امکانات پژوهشی در نظر سنجی لحاظ می‌شد، دانشجویان بی برو و برگرد این گزینه را انتخاب می‌کردند. اگر نگاهی به نمودار فوق بیندازید در‌می‌یابید که هیچ دانشجویی گزینه 20-15 (راضی) را انتخاب نکرده است، 40 درصد گزینه ناراضی را انتخاب کرد‌ه اند و تنها 20 درصد گزینه نسبتا راضی را انتخاب کرده‌اند.

وضعیت نسبتا رضایت‌بخش امکانات آموزشی در خوابگاه‌های دانشگاه تهران

در ادامه بحثی که چند سطر بالاتر به آن اشاره شد، امکانات آموزشی در خوابگاه‌ها معمولا اختصاص اتاق یا سالنی برای مطالعه معنا می‌شود. شاید برخی از مسئولان خوابگاه‌ها برای بهبود وضعیت آموزشی لطف کنند و یک سایت کامپیوتر در محل خوابگاه‌ها در نظر بگیرند که معمولا دانشجویان در آن‌ها بیشتر سرگرم گشت و گذار در فضای مجازی‌ می شوند تا اینکه مباحث آموزشی دروس خود را با کمک اینترنت بخوانند. البته از حق نگذریم برخی از دانشجویان هم هستند که از چنین فضایی استفاده بهینه را داشته باشند، اما باید قبول کرد تعدادشان چندان زیاد هم نیست.

جالب آنجاست در نظرسنجی فوق، 60 درصد دانشجویان ورودی قبل از سال 97 دانشگاه تهران، رضایت نسبی خود را از امکانات آموزشی خوابگاهی‌شان اعلام کرده‌اند. 20 درصد گزینه 10-5 یا ناراضی را انتخاب کرده بودند. در انتها 10 درصد آنان از امکانات آموزشی راضی و 10 درصد نیز کاملا ناراضی بودند. شاید تعجب کرده باشید که چرا میزان رضایت و نارضایتی دانشجویان در مبحث امکانات آموزشی خوابگاه با یکدیگر برابر است، طبیعتا برخی از خوابگاه‌های دانشگاه تهران فاقد سالن مطالعه مجزا یا کتابخانه درون خوابگاهی هستند و در برخی دیگر (مانند خوابگاه‌های کوی دانشگاه) چنین امکاناتی وجود دارد، طبیعتا انتخاب گزینه‌های دانشجویان بنا بر امکانات موجود در خوابگاه خود صورت گرفته است.

چه خبر از امکانات ورزشی خوابگاه‌ها؟

ورزش، سلامت،‌ تندرستی؛ این سه کلمه را معمولا کنار هم شنیده‌ایم. از کودکی هم در گوشمان خوانده‌اند ورزش کردن باعث سرزندگی می‌شود، باعث می‌شود سالم بمانی، مریض نشوی و... . حال تصور کنید دانشجویی برای ادامه تحصیل از محل زندگی خود به شهر دیگری مهاجرت کرده است. آیا باید در تمام طول تحصیل خود قید ورزش کردن را بزند؟ البته دانشجویان می‌توانند از اماکن ورزشی و باشگاه‌های ورزشی سطح شهر خود نیز استفاده کنند؛ اما باید کمی بیشتر خرج کنند. تازه به دلیل قوانین خوابگاه ممکن است در ساعات رفت و آمد خود نیز به مشکل بخورند،‌ برای رفع چنین مشکلاتی برخی از خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه امکانات ورزشی مختلفی را در سایت یا ساختمان خوابگاه در نظر می‌گیرند، به عنوان مثال مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه تهران دارای امکاناتی مانند سالن‌های ورزشی و مجتمع خوابگاهی فاطمیه دانشگاه تهران سالن بدنسازی و زمین چمن مصنوعی است؛ اما خوابگاهی مانند شهدای دانشجو و رودکی فاقد امکانات ورزشی هستند.

بر اساس نظرسنجی از جامعه هدف مورد نظر، 10 درصد دانشجویان از امکانات ورزشی خوابگاه خود راضی و 60 درصد کاملا ناراضی هستند، 20 درصد دانشجویان گزینه نسبتا راضی و 20 درصد دیگر ناراضی را انتخاب کرده‌اند.

بررسی میزان رضایت‌مندی دانشجویان جدید‌الورود دانشگاه تهران از امکانات خوابگاهی

نمودار زیر بیانگر میزان رضایت دانشجویان دانشگاه تهران از امکانات خوابگاهی(ورودی بعد از سال97) را نشان می‌دهد:

داده های فوق بر حسب نظر سنجی از 10 نفر دانشجویان خوابگاهی ورودی بعد از سال 97 (ترم یک و 2) دانشگاه تهران به دست آمده است. برای سهولت ارزیابی گزینه «5-0» امتیاز کاملا ناراضی،‌ گزینه «10-5» امتیاز ناراضی، گزینه «15-10» امتیاز نسبتا راضی و گزینه «20-15» راضی در نظر گرفته شده است.

دانشجویان جدید الورود از امکانات فرهنگی خوابگاه رضایت بیشتری دارند

40 درصد دانشجویان ترم بالایی طی نظرسنجی اعلام کرده‌اند از امکانات فرهنگی خوابگاه خود نسبتا راضی هستند، میزان رضایت دانشجویان جدید الورود دانشگاه تهران از امکانات فرهنگی خوابگاه خود،‌ 60 درصد بوده است؛ همچنین 30 درصد دانشجویان رضایت نسبی خود را از امکانات فرهنگی خوابگاه اعلام کرده‌ و تنها 20 درصد از امکانات فرهنگی ناراضی بودند. جالب آنجاست که هیچ دانشجویی گزینه «5-0» امتیاز یا کاملا ناراضی را در مبحث امکانات فرهنگی انتخاب نکرده است؛ به عبارت دیگر باتوجه به جامعه هدف مورد نظر می توان گفت هیچ دانشجویی از امکانات فرهنگی خوابگاه دانشگاه تهران کاملا ناراضی نیست.

80 درصد ورودی‌های جدید از وضعیت بهداشتی خوابگاه نسبتا راضی هستند

60 درصد دانشجویان دانشجویان ورودی‌های قبل سال 97 از امکانات بهداشتی خوابگاه خود راضی بودند، این در حالی است که 80 درصد دانشجویان جدیدالورود از امکانات و وضعیت بهداشتی خوابگاه خود، رضایت نسبی داشته و 20 درصد نیز کاملا راضی بودند. تنها 10 درصد دانشجویان دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران، گزینه ناراضی را انتخاب کرده بودند.

30 درصد از وضعیت تغذیه خوابگاه خود کاملا راضی هستند

گویا دانشجویان جدید الورود از وضعیت تغذیه در خوابگاه‌ راضی‌تر از دانشجویان قدیمی تر هستند؛‌ زیرا 10 درصد دانشجویان ورودی قبل از سال 97 از وضعیت تغذیه ای خوابگاه‌ خود کاملا راضی بودند این درحالی است که میزان رضایت دانشجویان ورودی جدید به 30 درصد رسیده است. 30 درصد دانشجویان نیز از وضعیت تغذیه در خوابگاه خود کاملا ناراضی هستند، 10 درصد دانشجویان جدید الورود نیز گزینه ناراضی و 10 درصد نسبتا راضی را انتخاب کرده‌اند.

امکانات پژوهشی خوابگاه از دیدگاه دانشجویان جدید‌الورود

در نظر سنجی فوق، 60 درصد دانشجویان جامعه هدف مورد نظر، از امکانات پژوهشی خود کاملا ناراضی بودند؛ این میزان در دانشجویان جدیدالورود به 30 درصد می‌رسید. 30 درصد دانشجویان جامعه هدف مورد نظر، از امکانات پژوهشی خوابگاه خود ناراضی و 10 درصد نسبتا راضی بودند. 10 درصد باقی مانده نیز از امکانات پژوهشی خوابگاه خود کاملا راضی بودند.

رضایت 70 درصدی دانشجویان جدید از امکانات خوابگاهی دانشگاه تهران

در نظرسنجی فوق، 60 درصد دانشجویان ورودی قبل از سال 97 دانشگاه تهران، رضایت نسبی خود را از امکانات آموزشی خوابگاهی‌شان اعلام کرده‌اند، این در حالی است که میزان رضایت نسبی دانشجویان جدید الورود دانشگاه تهران 70 درصد بوده است. 20 درصد دانشجویان جامعه هدف مورد نظر نیز کاملا راضی و 10 درصد باقی مانده نیز ناراضی بودند.

40 درصد دانشجویان جدید الورود از امکانات ورزشی خود ناراضی هستند

10 درصد دانشجویان ورودی قبل از سال 97، از امکانات ورزشی خوابگاه خود راضی و 60 درصد کاملا بودند؛ این در حالی است که 30 درصد دانشجویان جدید الورود دانشگاه تهران از امکانات ورزشی کاملا راضی بودند. 30 درصد جامعه هدف مورد نظر، از امکانات ورزشی خوابگاه خود راضی و 40 درصد ناراضی بودند.

ترم اولی‌های قانع!

اگر به نمودار مربوط با دانشجویان ورودی قبل از 97 نگاهی بیندازید و آن را با نمودار مربوط به دانشجویان جدید الورود مقایسه کنید،‌ در‌می‌یابید دانشجویان دانشجویان خوابگاهی که در ترم یک یا 2 رشته‌های مختلف دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند، قانع‌تر از دانشجویان ترم‌های بالاتر به نظر می‌آیند؛ هیچ کدام این دانشجویان از امکانات فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و ورزشی خوابگاه خود کاملا ناراضی نبودند. این در حالی است که دانشجویانی که در ترم‌های بالاتر مشغول به تحصیل بودند، تنها در بحث امکانات بهداشتی گزینه کاملا ناراضی را انتخاب نکرده بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004943

وب گردی

وب گردی