کشف ژن سرکوب کننده خواب نیمروز

دانشمندان با مطالعه روی مگس میوه توانستند نوعی ژن را پیدا کنند که خواب نیمروز را در بدن این حشره محدود کرده و چرخه جست‌و‌جوی غذا و جفت‌گیری را فعال می‌کند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، محققان با انجام آزمایش روی مگس میوه یک ژن سرکوب کننده خواب بعدازظهر را شناسایی کردند.

دانشمدان اعلام کردند که با شناسایی این ژن امکان یافتن اطلاعات در مورد زیست شناسی موجودات زنده از جمله انسان فراهم می‌شود و می‌توان مزایای چرت بعدازظهر را متعادل کرد.

خواب بعدازظهر در فصل های گرم سال بیشتر رخ می‌دهد که برای حیوانات احتمالا به عنوان محافظ در برابر قرار گرفتن در معرض دمای داغ بعد‌ازظهر شکل گرفته است. با این حال، نوعی از مگس میوه ژنی به نام «daywake» را در بدن خود دارد که بر اثر آن با پایین آمدن درجه دما به دنبال یافتن غذا و جفتگیری می‌رود.

این ژن نقطه مقابل ژن «period» است که ریتم روزانه یا چرخه خواب بیداری این مگس‌ها را کنترل می کند.

مگس سرکه یا مگس میوه (نام علمی: Drosophila melanogaster)، گونه‌ای مگس از راستهٔ دوبالان است.

مگس‌های میوهٔ نوع وحشی، به رنگ زرد-قهوه‌ای با چشمان قرمز آجری و حلقه‌های سیاه عرضی در سراسر شکم هستند. آن‌ها دودیسی جنسی را نشان می‌دهند: ماده‌ها نزدیک به ۲٫۵ میلی‌متر (۰٫۰۹۸ اینچ) طول دارند و نرها کمی کوچک‌تر با پشت تیره‌تر هستند. نرها به آسانی براساس تفاوت‌های رنگ و همچنین با یک تکهٔ متمایز سیاه (کمتر دیده‌شده در مگس‌های نوظهور) در سطح شکمی و شانه‌های جنسی (ردیفی از موهای تیره بر روی قوزک نخستین پا)از ماده‌ها متمایز می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004949

وب گردی

وب گردی