بررسی تأثیر استرس بر ایجاد دیابت و سلول‌های انسولین‌ساز

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در مقاله علمی خود به بررسی تأثیر استرس بر ایجاد دیابت و عملکرد سلول‌های بتای انسولین‌ساز در مدل حیوانی پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شبستر، مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در دومین کنگره بین‌المللی داروسازی نوین ارائه شد.

مقاله توحید وحدت‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «Effects of hydrocortisone as stress alternative hormone on beta-cells signaling of mice exposed to diabetes induced by streptozotocin» در دومین کنگره بین‌المللی داروسازی نوین در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز همایش‌های رازی تهران ارائه و به چاپ رسید.

این پژوهش به‌منظور بررسی تأثیر استرس بر ایجاد دیابت و عملکرد سلول‌های بتای انسولین‌ساز در مدل حیوانی به انجام رسید.

در این پژوهش هورمون کورتیواسترون به‌عنوان هورمون جایگزین استرس برای جلوگیری از ایجاد استرس فیزیکی و آزار موش‌های آزمایشگاهی در سطوح مختلف همزمان با القای دیابت تزریق شد.

نتایج آزمایش نشان داد که عملکرد سلول‌های انسولین‌ساز پانکراس در برابر کورتیواسترون تضعیف شده و شاخص‌های سلولی و مولکولی این سلول‌ها از حالت نرمال خارج می‌شوند و به عبارت دیگر، افزایش استرس القایی در موش‌ها عامل تحریکی مهم برای ایجاد دیابت است.

توحید وحدت‌پور استادیار فیزیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی است و دوره فوق دکتری پزشکی (Post Doc) را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه تحقیقات دیابت به پایان رسانده است و با چاپ و ارائه بیش از ۷۵ عنوان مقاله در مجلات و همایش‌های معتبر بین‌المللی یکی از اعضای هیئت علمی فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در حوزه پژوهش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004958

وب گردی

وب گردی