شتاب فعالیت‌ها در حوزه چاپ سه‌بُعدی زیستی

مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انجام اقداماتی مسیر توسعه حوزه چاپ سه بعدی زیستی را در کشور هموار می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، چاپ سه بُعدی زیستی یکی از حوزه های همگرایی است که به دلیل نوپا بودن آن دانش و تجربه کافی در این علم وجود ندارد. بنابراین مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه این حوزه اقداماتی را انجام داده است تا مسیر فعالان این حوزه هموار شود که انجام این فعالیت ها بر اساس سند توسعه کسب و کار فناوری های همگرا برای ارتقای چاپگرهای سه بعدی انجام شده است.

برگزاری رویداد توسعه «بافت چاپی» یکی از اقداماتی است که این مرکز انجام داد تا امکان استفاده از این فناوری نوین در اختیار گروه های داوطلب فعال در حوزه مهندسی بافت قرار گیرد.

برگزاری مسابقه توسعه محصول در زمینه طراحی و توسعه پرکننده‌های دندانی، پروتزهای استخوانی و غضروف‌ (زانو و ستون فقرات) گام بعدی مرکز همگرا در توسعه محصولات بر پایه چاپگرهای زیستی است که در برنامه سال جاری قرار دارد.

همچنین در سال جاری کارگاه تخصصی و عملی «چاپ زیستی» یک روزه در دانشگاه تهران با حمایت این مرکز برگزار شد تا روش چاپ زیستی به افراد و تیم های فعال در زمینه مهندسی بافت، پزشکی بازساختی، داروسازی و مطالعات سرطان معرفی شود. در بخش تئوری این کارگاه، روش های متداول چاپ زیستی، چالش ها و کاربردهای آن به ویژه در حوزه ساخت داربست های بدون سلول و ساختارهای سلولی معرفی و آخرین پیشرفت ها بررسی شد. در بخش عملی نیز ساخت مدل سه بعدی از یک بافت و آماده سازی مدل جهت چاپ زیستی توسط نرم افزار اختصاصی انجام شد. همه این اقدامات گام هایی است که برای توسعه این حوزه نوپا در کشور انجام می شود تا شاهد ارتقاء و رونق آن باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005031

وب گردی

وب گردی