آخرین وضعیت خدمت‌رسانی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد در خوزستان/ تهیه بسته حمایتی برای دانش‌آموزان مناطق سیل زده

نیروهای قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان، همچنان در برخی از روستاهای سیل‌زده این استان حضور دارند و در حال اتمام کارهای باقی مانده این مناطق هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیش از یک ماه است که از وقوع سیل در استان های لرستان، گلستان و خوزستان می گذرد و همچنان برخی از روستاهای آسیب دیده از این سیل با خسارات ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند؛ نیروهای قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی نیز از همان روزهای آغازین سیلاب در مناطق آسیب دیده حضور داشتند و به مردم خدمت‌رسانی می کردند.

قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در اواسط فروردین ماه سال جاری به دستور ریاست عالی این دانشگاه در استان های گلستان، لرستان و خوزستان تشکیل شد تا در کنار سایر نیروهای امدادی و جهادی امر خطیر امداد‌رسانی و کمک به مردم آسیب دیده را به نحو احسن انجام دهد.

اما نیروهای جهادی این قرارگاه با گذشت بیشتر از یک ماه از وقوع سیل، همچنان در روستاهای سیل زده آلبوعید نبی یک، سید عباس، دحول و... حضور دارند؛ تهیه و توزیع بسته های غذایی، بهداشتی و پوشاک از جمله خدماتی است که قرارگاه‌های جهادی دانشگاه آزاد در روستاهای سیل زده را بر عهده گرفته‌اند.

در همین ارتباط گفت‌و‌گویی با «دولاح» مسئول قرارجهادی دانشگاه آزاد در شهرستان سوسنگرد داشتیم تا ابعاد خدمات این قرارگاه را بررسی کنیم.

وی در این باره گفت: در همان روزهای ابتدایی سیل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوسنگرد آمادگی خود را برای امداد رسانی به مردم آسیب دیده اعلام کرد؛ در همین راستا کارمندان دانشگاه به امر خدمت رسانی، پخت غذا برای روستاییان و ایجاد سیل بند مشغول شدند.

دولاح افزود: از سوی قرارگاه مرکزی به ما دستور داده شد که یک روستا را برای خدمت رسانی انتخاب کنیم و پس از بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که روستای سادات سید ناصر را برای تخلیه آب و پاکسازی انتخاب کنیم. حجم آب بسیار بالا بود و به همین منظور اقدام به اجاره بیل مکانیکی و 4 دستگاه پمپ کردیم.

مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد در شهرستان سوسنگرد اذعان داشت: با توجه به این که برخی از مسئولان استان قائل به توانایی دانشگاه آزاد به منظور خدمت رسانی نبودند، مصرانه ایستادیم و به آن‌ها اثبات کردیم که توانمند هستیم. پس از تخلیه آب و پاکسازی، از سوی مردم روستا مورد تشکر و قدردانی قرار گرفتیم.

خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی به 120 خانوار

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات قرارگاه، اعزام تیم فرهنگی و روانشناسی به مناطق سیل زده بود که نزدیک به 120 خانوار را تحت مشاوره قرار دادند؛ تیم پزشکی نیز اعزام کردیم که حدود 850 نفر را در 3 روز توانستند ویزیت کنند.

دولاح درباره توزیع بسته های بهداشتی گفت: نیروهای جهادی قرارگاه، بسته های بهداشتی را میان 10 روستای شهرستان سوسنگرد که درگیر آب‌گرفتگی کامل بودند توزیع کردند.

«پور محمدی» مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان شوشتر در گفت و گو با ایسکانیوز درهمین خصوص گفت: پس از فروکش کردن آب در برخی از روستاهای شهرستان شوشتر، تیم دامپزشکی دانشگاه آزاد در این مناطق مشغول به کار شد و تا دو روز گذشته در منطقه حضور داشتند.

وی افزود: در روزهای ابتدایی سیل نیز گروه های مشاوره و مدد کاری اجتماعی به منطقه اعزام شدند؛ در روستای شعیبیه با وجود اینکه وضعیت دام ها در شرایط خوبی قرار نداشت، هیچ تلفات دامی نداشتیم. در بحث تامین دارو نیز مقداری را دانشگاه تقبل کرد و پس از آن از اداره دامپزشکی شهرستان کمک گرفتیم.

توزیع 15 هزار پرس غذا در روستاهای آسیب دیده

پور محمدی با اشاره به پخت غذا در روستاهای آسیب دیده ادامه داد: روزانه 15 هزار پرس غذا در روستاهای آسیب دیده تهیه و توزیع شد که در آشپزخانه دانشگاه سرو می شد.

مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد شهرستان شوشتر گفت: در حال حاضر وضعیت در بسیاری از روستاها عادی است؛ قرارگاه شوشتر، روستای «دحول» را برای امر تخلیه آب و پاکسازی انتخاب کرده بود و به وسیله ماشین آلاتی که دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار ما قرار داده بود توانستیم بخش زیادی از این روستا را پاکسازی کنیم؛ تیم های فنی قرارگاه نیز کارهای برقکاری و جوشکاری خانه‌های روستایی را انجام می دادند.

تهیه 500 بسته حمایتی برای دانش آموزان

وی خاطرنشان کرد: با توجه با رایزنی های که انجام دادیم، حدود 500 بسته حمایتی برای کودکان در حال تحصیل تهیه کردیم که تا یکی دو روز آینده توزیع خواهد شد؛ همچنین به مناسبت میلاد امام زمان(عج) جشنی را برای کودکان برگزار کردیم که طی این جشن، جوایزی به کودکان اهدا شد.

پورمحمدی با اشاره به اقدامات تیم فنی قرارگاه شوشتر اذعان داشت: در حال حاضر گروه های فنی مشغول ترمیم سیل بندها هستند؛ آن ها الگوهای مناسبی را به فرمانداری ارائه می دهند که از این به بعد ساخت سیل بندها به صورت اصولی و تخصصی انجام شود. گروه های کشاورزی نیز طرحی را به منظور کشت پس از سیل ارائه داده اند که نیازمند تایید در استانداری است؛ پس از تایید قرار شد بودجه در اختیار دانشگاه قرار داده شود که متناسب با شرایط منطقه طرح علمی را ارائه کنیم که مردم روستایی متناسب با این طرح فعالیت های کشاورزی خود را انجام دهند.

توزیع 400 بسته غذایی در شب اول ماه مبارک رمضان

«فرشیدی» مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان شوش در گفت و گو با ایسکانیوز، با تشریح اقدامات انجام شده این قرارگاه در روستاهای سیل زده شوشتر گفت: فرآیند کمک به سیل زدگان از اوایل فروردین ماه و قبل از تشکیل قرارگاه در شهرستان شوشتر آغاز شده است؛ از روز 17 فروردین که قرارگاه تشکیل شد، اقدامات خود را در قالب خدمات به کمپ ها آغاز کردیم.

وی افزود: در ابتدا این اقدامات در حوزه خدمات پزشکی بود که حدود 4 الی 5 هزار نفر در کمپ ها ویزیت شدند؛ در حوزه خدمات روانشناسی و مشاوره کودک نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد در شوش ادامه داد: بسته های بهداشتی و غذایی نیز در روستاهای آسیب دیده توزیع شد؛ پس از فروکش کردن آب، روند پاکسازی روستای سید عباس را در دستور کار قرار دادیم. تخلیه آب‌های باقی‌مانده و ترمیم فاضلاب از جمله اقداماتی بود که در این راستا انجام شد.

فرشیدی اضافه کرد: در شب اول ماه رمضان 400 بسته غذایی در روستای سید عباس توزیع کردیم.

وی اذعان داشت: در حال حاضر کار تخلیه آب و پاکسازی روستای سید عباس به اتمام رسیده است؛ به اذعان آن مردم این روستا هیچ ارگانی همانند دانشگاه آزاد اسلامی در آن جا حضور موثر و دائمی نداشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005037

وب گردی

وب گردی