اولین کنگره تازه‌های نوروماسکولار 23 خرداد برگزار می‌شود

دبیر کنگره بین‌المللی تازه‌های بیماری‌های عصبی عضلانی یا نوروماسکولار در ایران از برگزاری اولین کنگره تازه‌های نوروماسکولار به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در روزهای 23 و 24 خردادماه 98 در بیمارستان فرهیختگان خبر داد.

محمدکاظم بخشنده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی «تازه‌های بیماری‌های عصبی عضلانی یا نوروماسکولار در ایران» اظهار کرد: امروزه بیماری‌های عصبی عضلانی به عنوان بیماری‌های نادر مطرح هستند. از آنجایی که سال 2019 را «سال بیماری‌های نادر» نام‌گذاری کرده‌اند، بسیار حائز اهمیت است که به روش‌های تشخیص، درمان، پیش‌آگاهی و عاقبت این بیماری‌ها توجه ویژه کنند.

وی ادامه داد: نحوه انتقال این بیماری‌ها به دوران نوجوانی و بلوغ، بار مالی ناشی از درمان و پیشگیری از مسائل چالش‌برانگیز و مهم برای خانواده‌ها، بیماران و دست‌اندرکاران دخیل در سیستم بهداشت حکومت‌ها هستند. بیماری‌های نورماسکولار شامل طیف گسترده‌ای از بیماری‌های ارثی و اکتسابی است.

دبیر کنگره بین‌المللی تازه‌های بیماری‌های عصبی عضلانی در ایران با تشریح بیماری نوروماسکولار گفت: بیماری عصبی عضلانی یا بیماری عصب و عضله یا بیماری نوروماسکولار همان‌طور که از نام آن مشخص است شامل اختلالات رشته‌های عصبی و عضلات بدن است. در کشور ما به علت نرخ بالای ازدواج فامیلی، انواع بیماری‌های نوروماسکولار شایع بوده که تشخیص ژنتیک این بیماری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بخشنده با اشاره به کنگره پیش رو تصریح کرد: یکی از نکات مهم در کنگره تازه‌های نوروماسکولار، تشخیص الکترو دیاگنوستیک و پیشگیری ژنتیک بیماری‌های نوروماسکولار است. امروزه در زمینه درمان‌های جدید مانند سلول‌درمانی و ژن‌درمانی در بیماری‌های عصبی عضلانی از جمله دیستروفی دوشن و SMA پیشرفت‌هایی حاصل شده است که اطلاع از این نوآوری‌ها، زمینه‌ساز استفاده از روش‌های درمانی فوق‌الذکر در کشور است.

وی افزود: در کنگره تازه‌های نوروماسکولار با دعوت از دانشمندان صاحب‌نظر نوروماسکولار از کشورهای ترکیه، فرانسه، برزیل و مصر سعی می‌شود از تازه‌های درمانی بیماری‌های نوروماسکولار اطلاع حاصل شود و دانشجویان و استادان رشته‌های مختلف بالینی و علوم پایه با بحث درباره این بیماری‌ها، زمینه‌های مناسبی برای پژوهش‌های بنیادی کاربردی آینده پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با اشاره به حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اولین کنگره تازه‌های نوروماسکولار به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در روزهای 23 و 24 خردادماه 98 در بیمارستان فرهیختگان برگزار خواهد شد. این کنگره به همت معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری علمی انجمن مغز و اعصاب کودکان، مرکز بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، انجمن علمی پزشکان کودکان ایران و انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی برگزار خواهد شد.

بخشنده ادامه داد: اولین کنگره تازه‌های نوروماسکولار به ریاست پروفسور محمد غفرانی (رئیس انجمن مغز و اعصاب کودکان و پدر علم اعصاب کودکان ایران) برگزار می‌شود. ما از همه استادان، صاحب‌نظران، تحقیقان، پژوهشگران، دستیاران تخصصی و فوق تخصصی و دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی به‌ویژه رشته‌های مغز و اعصاب کودکان، مغز و اعصاب، کودکان، ژنتیک، طب فیزیکی و توانبخشی، ارتوپدی، داروسازی و رشته‌های علوم پایه برای شرکت در اولین کنگره تازه‌های نوروماسکولار دعوت می‌کنیم در این کنگره شرکت کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با قدردانی از حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، سالن همایش را به صورت رایگان در اختیار ما گذاشته و قول داده است برای پذیرایی از میهمانان خارجی هم به ما کمک کند. هزینه حضور سخنرانان خارجی نیز توسط خیرین تأمین شده؛ ولی دانشگاه آزاد اسلامی، مجوز برگزاری کنگره را از وزارت بهداشت برای ما گرفت و حمایت‌های خوبی انجام داد.

بخشنده در پایان تأکید کرد: چنین کنگره‌ای تاکنون در ایران برگزار نشده و برای نخستین‌بار انجام می‌شود. بیماری‌های عصبی عضلانی در داخل کشور، متولی ندارد. من دوره‌ای را در ژاپن گذراندم و به نخستین ایرانی تبدیل شدم که مدرکی را در این زمینه دریافت می‌کنم. قصد داریم درمان‌های جدیدی را برای بیماری‌هایی مانند SMA ارائه دهیم. در برنامه‌های تلویزیونی بارها اشاره کرده‌اند که درمان این بیماری در ایران ممکن نیست. هدف ما ارائه درمان جدید برای این‌گونه بیماری‌هاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005097

وب گردی

وب گردی