کارآموزی مجازی؛ از مجاز تا واقعیت

دوره کار‌آموزی یکی از دوره‌های مهم در زندگی تحصیلی هر دانشجو‌ست که مانند یک پل شکاف بین دنیای آموزشی و حرفه‌ای را پر می کند. در این میان برخی دانشگاه‌ها این دوره را به صورت مجازی برقرار کرده‌اند؛ اما این دوره مجازی در واقعیت به چه صورت به مهارت‌های یادگیری کمک خواهد کرد؟

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، فرصت‌های کارآموزی، شکاف بین دنیای آموزشی و حرفه ای را پر می کند و از این طریق انتقال از زندگی دانشگاهی به حرفه‌ای آسان‌تر می‌شود.

در دنیای کنونی همه جا صحبت از مجازی شدن همه چیز، از گپ و گفت مجازی تا یادگیری و کارآموزی مجازی است.

در کارآموزی مجازی، دانشجویان از طریق محیط کار مجازی و اتصال به اینترنت بدون نیاز به حرکت از خانه یا دانشگاه خود تجربه کاری حیاتی کسب کنند.

کارآموزی مجازی ممکن است در ابتدا امری عجیب و غریب به نظر برسد و این سوال پیش آید که چگونه می‌توان به مهارت‌هایی که از طریق مجازی به دست می‌آید اعتبار داد؟!

پیشرفت دنیای مجازی

«Ishita Gupta» که یک نویسنده است، در این رابطه می گوید: « دوران دانشجویی در سال 2030 را تصور کنید در آن زمان آموزش پرورش از آنچه که پدر و مادرهای ما به یاد می آورند، متفاوت‌تر خواهد بود.»

گوپتا در ادامه اظهار کرد: امروزه بیشتر وقت افراد در یادگیری فضای باز می گذرد. افراد با استفاده از ابزارهای E-Learning خود به مطالعه می‌پردازند و تمرکز بر موضوعات استراتژیک را از طریق یک طرح شخصی تمرین می‌کنند و دستیار آموزشی هوش مصنوعی، در کلاس به ارائه بازخورد در مورد تکالیف، هدایت گام به گام شخص در مسائل پیچیده و در صورت لزوم آموزش مفاهیم از ابتدا می پردازد.

ادغام آموزش با تکنولوژی آینده، یادگیری را پویا کرده است. برای مثال در کلاس جغرافیا، با یک هدست واقعیت مجازی می توان به محلی که در مورد آن، درس داده شده انتقال یافت؛ بنابراین، چه چیزی باعث جلوگیری دانشجویان از پذیرش تکنولوژی های مشابه می‌شود؟

مزایای یک کارآموزی مجازی

در کالج ادبیات دانشگاه میشگان (LSA)، دانشجویان امکان گذراندن دوره کارآموزی مجازی را دارند. دانشجویان مانند هر کارآموزی دیگر، هرگز در دفتر کارفرمای خود حاضر نمی‌شوند. در عوض، می توانند کارآموزی خود را از محلی راحت در خانه یا کتابخانه کامل کنند.

به طور معمول، کارآموزان بدون پرداخت هزینه از راه دور به مدت 10 ساعت در هفته کار می کنند؛ اما در LSA، مزایا و فرصت های زیادی برای مهارت های مطالعه وجود دارد.

با گذراندن این دوره می توان با سازمان‌های بزرگ و شبکه‌ها در سراسر فضای مجازی ارتباط برقرار کرد در این صورت منابع حرفه‌ای را از سراسر جهان در اختیار خواهید داشت.

به‌دست آوردن تجربه‌های حیاتی برای رزومه نیز از دیگر مزایای این دوره کارآموزی است. در دوره‌های کارآموزی مجازی دانشگاه میشیگان افراد چگونگی برقراری ارتباط در محیط حرفه‌ای و کسب مهارت‌های اضافی را یاد خواهند گرفت.

آشنایی با ابزارهای دیجیتالی و کار مبتنی بر تکنولوژی افزایش خواهد یافت و در حقیقت، از هر 10 کارآموزی 7 تای آن منجر به پیشنهاد شغلی تمام وقت می‌شوند. به این معنی که کارآموزی مجازی نیز می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای داشتن یک کار تمام وقت پس از فارغ‌التحصیلی باشد.

نتیجه‌گیری

ممکن است مانند هر نوع کارآموزی، معضل‌هایی برای تجربه مجازی نیز وجود داشته باشد. باتوجه به حضور فرد در منزل امکان نظارت بر وی وجود ندارد و در این صورت حواس‌پرتی باعث دور شدن فرد از وظایف مهم می‌شود.

از طرف دیگر باتوجه به اینکه فرد در محیط کاری حضور ندارد از ارتباط با همکار و مکالمه چهره به چهره محروم است که باعث احساس تنهایی می‌شود. یکی دیگر از نقاط ضعف آن فشار در زمینه مطالعاتی است. برای برخی دوره‌ها، کارآموزی مورد نیازاست؛ اما برای برخی اینطور نیست.

با همه موارد گفته شده برای پذیرفتن یک دوره کارآموزی مجازی باید جوانب منفی و مثبت آن بررسی شود و حتما روی تاثیرات دنیای فناوری دیجیتال جدید بر زندگی انسان تامل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005105

وب گردی

وب گردی