جای خالی پژوهش در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: نمی‌توان انکار کرد که جای پژوهش در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان ما خالی است؛ زیرا در حال حاضر، 96 درصد کتاب‌های درسی ما نظری و 4 درصد آن ها پژوهشی-مهارتی است که قطعا باید اصلاحات اساسی در متون آن صورت گیرد.

حسین خنیفر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص اهمیت پژوهش در دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در این راستا برنامه‌های متعددی را در دستور کار دارد که مهم‌ترین آن‌ها، طرح کلانی‌ست که خود شامل دو بخش عمده و مختلف است.

وی ادامه داد: بخش اول این طرح، شامل مجلات علمی-پژوهشی است که در همین راستا هر استانی باید یک مجله علمی-پژوهشی و یک مجله علمی ترویجی ایجاد کند و در خصوص نقش پژوهش و علم کاربردی در نظام آموزش و پرورش و عرصه تعلیم و تربیت، بررسی و تحقیقات متمرکزی انجام دهد.

خنیفر تصریح کرد: بخش دوم این طرح نیز شامل کارگاه‌های پژوهشی کیفی است که دو جلد کتاب نیز در این زمینه نوشته شده و سعی داریم در ادامه کار این برنامه را در سراسر کشور گسترش دهیم. در نظر داریم تا مهر ماه سال جاری این طرح را با همکاری استادان برجسته حوزه‌های آموزشی و پژوهشی در تمامی استان‌های سراسر کشور عملیاتی کنیم.

وی در ادامه گفت: اولویت و هدف اصلی ما، تولید و تقویت علم و پژوهش است، در همین راستا دانشگاه فرهنگیان نیز توانست در سال گذشته به رتبه سوم تولید علم بین تمامی دانشگاه‌های کشور دست پیدا کند،‌ در همین راستا می‌توان گفت دانشگاه فرهنگیان در تولید علم کاربردی و پژوهش‌محوری روند خوبی را طی کرده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قطعا در آینده‌ای نزدیک، دستاوردهای بهتری کسب خواهد کرد.

خنیفر در خصوص بی توجهی به رشته تکنولوژی آموزشی در دانشگاه های کشور نیز بیان کرد: یکی از مشکلات این رشته این بوده که در 6 سال اخیر تضعیف شده و نتوانسته خروجی و تاثیر مثبتی در نظام تعلیم و تربیت کشور داشته باشد و بیشترین ضعف در این زمینه آزمایشگاه‌ها و استادان ضعیفی بوده که تاثیرات منفی بسیاری بر این رشته داشته است.

وی افزود: در راستای رفع مشکلاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد، تمهیداتی اندیشیده شده و قرار است از استادانی که متقاضی تدریس هستند، برای بهبود سطح کیفی این رشته استفاده کنیم. امیدواریم با توجه به بودجه ای که به ما داده می شود بتوانیم تحولات خوبی را در این رشته ایجاد کنیم.

خنیفر در پایان تاکید کرد: با توجه به رتبه سوم دانشگاه فرهنگیان در تولید علم، می توان گفت که دانشگاه‌ها در سال های اخیر پیشرفت نسبتا خوبی در بخش تولید علم و پژوهش محوری داشته‌اند؛ ولی نمی‌توان انکار کرد که جای پژوهش در کتاب‌های درسی دانش آموزان ما خالی است زیرا در حال حاضر، 96 درصد کتاب‌های درسی ما نظری و 4 درصد آن ها پژوهشی مهارتی است که قطعا باید اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005109

وب گردی

وب گردی