صنعت کشاورزی با افزایش بهره‌وری از منابع آبی توسعه می‌یابد

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی، با اشاره به مصرف بیش از 90 درصدی آب کشور در بخش کشاورزی، گفت: باید استان ها و شهرستان هایی که از نظر موقعیت آب و هوایی و خاک شرایط لازم را داشته باشند شناسایی و در آن مناطق صنعت کشاورزی تقویت شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کامبیز مهدی زاده دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره راهکار توسعه صنعت کشاورزی اظهار کرد: باید استان ها و شهرستان هایی که از نظر موقعیت آب و هوایی و خاک شرایط لازم را داشته باشند شناسایی و در آن مناطق صنعت کشاورزی تقویت شود.

وی همچنین به موضوع وجود اختلاف نظر درباره متولی آب در کشور گفت: اگر اختلاف نظر علمی و اصولی و در جهت منافع کشور باشد، مناسب است اما اگر اختلاف نظر برای این باشد که یکدیگر را تخریب کنیم، برای کشور نفع ندارد. به طور قطع متولی آب، وزارت نیرو است که همواره سعی کرده روی این موضوع تمرکز کند.

مهدی زاده افزود: همزمان و در کنار وزارت نیرو، سازمان محیط زیست می تواند دخیل باشد و البته وزارت جهاد کشاورزی و دیگر سازمان های تابعه مانند سازمان زمین شناسی و سازمان هواشناسی نیز در این امر حضور دارند. آنچه اهمیت دارد آن است که کشور ما از حداکثر نعمت ها و موهبت های خداوند برخوردار شود و آن هم با استفاده از مدیریت علمی میسر است.

مصرف بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی

دبیر ستاد انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد: ایران کشوری است که بیش از دو دهه گذشته در دوران خشکسالی بوده اما امسال موهبت های الهی سرازیر شده است و باید قدر آن را بدانیم و برای سال های بعد آمادگی بروز هرگونه بحرانی را مانند سیل امسال داشته باشیم .

وی به صرف بیش از ۹۰ درصد از آب کشور در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید کشاورزی را دسته بندی و استان ها و شهرستان هایی مانند مغان که مستعد هستند را برای کشاورزی شناسایی کنیم زیرا در مغان بهترین خاک و کشاورزی وجود دارد. در برخی از استان ها مشکل کم آبی وجود دارد و کشاورزی به صلاح نیست. باید استان ها و شهرستان هایی را شناسایی کنیم که از نظر موقعیت آب و هوایی و خاک شرایط لازم برای کشاورزی را داشته باشد .

مهدی زاده با اشاره به خودکفایی تولید گندم، گفت: برخی ایراد می گیرند که نباید در چنین شرایطی که مشکل کمبود آب داریم، در زمینه گندم خودکفا شویم. عربستان چند سال پیش با اینکه مشکل آب داشت، گندم می کاشت زیرا این محصول جزو کالاهای استراتژیک و راهبردی است و بنابراین از این به بعد باید به آن توجه کنیم. بنابراین کشاورزی در ایران باید سیستماتیک باشد و حداکثر بهره برداری را از آب ها ببریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005118

وب گردی

وب گردی