«سالمونلا» دارای ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک است

دانشمندان اعلام کردند که باکتری سالمونلا دارای نوعی ژن به نام mcr-9 است که در برابر آنتی بیوتیک‌های قوی نیز از خود مقاومت نشان می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان با تجزیه و تحلیل ژنوم باکتری سالمونلا یک ژن به نام mcr-9 کشف کردند که این باکتری‌ را به آنتی بیوتیک « کولیسین » مقاوم می سازد.

کولیسین توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان آنتی بیوتیک تعیین شده و زمانی که دیگر آنتی بیوتیک ها بدون اثر هستند، تجویز می‌شود.

mcr-9 می‌تواند از گونه‌های باکتری به گونه دیگر جهش کند و برای سلامتی مشکلاتی ایجاد کند، زیرا باکتری‌های بیشتر ممکن است به آنتی بیوتیک‌ها (حتیکولیسین) مقاوم باشند.

سالمونلا باکتری باسیل گرم منفی است که در جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها معمولاً وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی می‌باشد. سالمونلا می‌تواند تخمدان‌های پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم‌مرغ شود یا اینکه به هنگام تخم گذاردن پرنده، به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود ولی غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل‌ساز خواهند بود.

کولیستین سولفات خوراکی است که برای درمان عفونت‌های گوارشی حاصل از ارگانیسم‌های گرم منفیحساس به خصوص پسودوموناس بکار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005124

وب گردی

وب گردی