بازی ترامپ با کره شمالی روی ایران جواب نمی‌دهد

یک نشریه آمریکایی در تحلیلی نوشته بازی رئیس‌جمهور آمریکا با کره شمالی روی ایران جواب نمی‌دهد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، یک نشریه آمریکایی در تحلیلی پبشنهاد اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران را به سیاست‌های او در قبال کره شمالی تشبیه کرده، اما نوشته که این راهبردها در قبال تهران جواب نمی‌دهد.

آتلانتیک به نقل سخنان چهارشنبه گذشته ترامپ در کاخ سفید پرداخته و نوشته که او از ایران خواسته که به او زنگ بزنند؛ یک فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همان‌طور که انتظار می‌رفت به درخواست ترامپ پاسخ منفی داد.

«کتی گیلسینان»، نگارنده این یادداشت گفته راهبرد ترامپ در قبال کره شمالی بر استفاده از فشار حداکثری از یک سو و تلاش برای متقاعد کردن سران این کشور به حضور در میز مذاکره استوار بوده و او قصد داشته همین راهبرد را روی ایران هم اعمال کند.

او می‌نویسد: «این راهبرد [برای ایران] جواب نمی‌دهد.»

درخواست ترامپ برای مذاکره پس از آن صورت گرفت که دولت او تلاش کرد ابتدا تنش‌ها در روابط دو کشور را تشدید کند. «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید یکشنبه هفته گذشته گفت که ناوهای جنگی آمریکا برای مقابله با ایران به منطقه اعزام شده‌اند.

ترامپ قبل از مذاکره با کره شمالی هم فضای مشابهی از تنش ایجاد کرد. او در چند توئیت کره شمالی را به حمله اتمی تهدید کرد و حتی از وزیر خارجه‌اش خواست تلاش برای مذاکره را کنار بگذارد. بعد از آن بود که «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی برای دیدار با ترامپ اعلام آمادگی کرد.

«کریم سجادپور»، تحلیلگر اندیشکده کارنگی به تفاوت‌ها در سیاست ایران و کره شمالی اشاره کرده و گفته که خصومت با آمریکا به اندازه ایران برای کره شمالی ارزش هویتی ندارد.

علاوه بر این، به نوشته آتلانتیک، بخش‌هایی از حکومت ایران که خواستار تعامل با دولت اوباما و توافق هسته‌ای بودند، به دلیل بر هم خوردن برجام اکنون نفوذشان را از دست داده‌اند.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1005139

وب گردی

وب گردی