10 خطای شایعی که عمر لپ تاپ را کاهش می دهد

کاربران لپ تاپ ها معمولاً نسبت به انجام برخی اشتباهات که عمر دستگاه های آنان را کاهش می دهد بی توجهند، در حالی که رعایت آنها مساله ای بسیار ساده است و در این مقاله با برخی از آنها آشنا می شویم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، لپ تاپ ها به دلیل قیمت بالای آنها برای بسیاری از افراد به عنوان یک سرمایه محسوب می شوند. از این جهت تمایل دارند از آنها مراقبت کنند تا بتوانند برای مدتی طولانی آنها را مورد استفاده قرار دهند؛ لذا کاربران برای جلوگیری از خسارت های احتمالی به لپ تاپ های خود، باید نسبت به امور ذیل توجه داشته باشند.

1- قرار ندادن لپ تاپ روی پاها به مدت طولانی

نباید برای مدت طولانی لپ تاپ را روی پاهای خود نگه داریم زیرا احتمالا به خراب شدن آن منجر می شود چرا که پردازشگر مرکزی دستگاه به تهویه مناسب برای دفع حرارت ایجاد شده در جریان عملیات های محاسباتی نیاز دارد. در بسیاری از اوقات خنک کننده زیرین لپ تاپ به دلیل قرار دادن آن روی پاها نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد و این مساله به افزایش حرارت لپ تاپ یا تجمع گرد و خاک در دستگاه منجر می شود.

2- روشن ماندن لپ تاپ

رها کردن لپ تاپ به صورت روشن در مدت زمان طولانی و فراموش کردن خاموش نمودن آن پس از اتمام کار می تواند منجر به عدم بروزسانی های لازم در لپ تاپ شود.

لپ تاپ به چیزی به عنوان «پچ فایل» نیاز دارد تا نواقص و حفره های موجود در نرم افزارها را کشف کرده و عملکرد آنها را بهبود بخشد، بسیاری از پچ فایل ها تنها در زمانی تاثیرگذاری خواهند داشت که لپ تاپ مجدداً راه اندازی شود.

3- جابجایی لپ تاپ از قسمت صفحه نمایشگر

حمل و جابجایی لپ تاپ از بخش صفحه نمایش از اشتباهاتی است که زیاد مشاهده می شود و در برخی اوقات به از بین رفتن دستگاه منتهی شده است. باید توجه داشت که قاب پلاستیکی صفحه نمایش تنها با یک لحیم کاری ساده در جای خود ثابت شده است و حمل لپ تاپ از بخش بالایی آن منجر به شکستگی این لحیم کاری می شود.

4- قرار ندادن لپ تاپ در کیف هنگام جابجایی

اگر قصد دارید لپ تاپ خود را از مکانی به مکان دیگر منتقل نمایید، سعی کنید حتماً آن را در جای خود ثابت کرده یا آن را در کیفی قرار دهید که کاملاً اندازه لپ تاپ شما باشد. استفاده از این روش به شما کمک می کند تا هنگام رها شدن کیف از دستتان خسارت احتمالی وارد شده به لپ تاپ کاهش یابد.

5- عدم تعویض هارد دیسک گردشی لپ تاپ

عدم تعویض هارد دیسک های گردشی پس از مدتی منجر به تولید صداهایی از آن می شود. این مساله به دلیل آن است که هارد دیسک های گردشی به مرور زمان به دلیل عدم توانایی برای رسیدن به سرعت مورد نیاز برای پاسخگویی به دستورات کاربر صداهایی را تولید می کنند. از این جهت کارشناسان تجهیزات الکترونیکی توصیه می کنند که کاربران از هارددیسک های جامد (SSD) برای دستگاه های خود استفاده کنند.

6- راه اندازی خودکار برخی نرم افزارها هنگام روشن شدن لپ تاپ

برای مقابله با این مشکل می توانید به بخش مدیریت وظایف ویندوز مراجعه کرده و لیست تمام نرم افزارهای فعال پس از راه اندازی لپ تاپ و میزان تاثیر گذاری بر سیستم را مشاهده کنید. در اینجا شما می توانید بر روی تمامی برنامه هایی که نیاز ندارید کلیک راست کرده و گزینه توقف نرم افزار را انتخاب کنید.

این اقدام به معنی توقف دائمی این نرم افزارها نیست و شما می توانید آنها را به صورت دستی مجدداً راه اندازی نمایید.

7- مرتب نبودن داده های دستگاه

به مرور زمان امکان دارد پرونده های موجود در لپ تاپ یکپارچگی خود را از دست بدهند، به عبارت دیگر پرونده هایی که باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، دچار پراکندگی می شوند.

در این حالت می توانید از امکان یکپارچه سازی داده های هارد دیسک در سیستم عامل ویندوز (defragment) استفاده کنید که ابزاری برای مرتب کردن داده ها و تجمیع پرونده های مرتبط در کنار یکدیگر است تا از این طریق میزان عملکرد لپ تاپ شما هنگام مراجعه به داده ها کاهش یابد.

8- بی توجهی نسبت به نصب ضد ویروس

نصب نرم افزارهای ضد ویروس بر روی لپ تاپ از جمله اقدامات مهم برای حفاظت از دستگاه به شمار می رود، چرا که وجود نرم افزارهای مضر و ویروس ها می توانند به از بین رفتن کامل لپ تاپ شما منجر شود. معمولاً نرم افزارهای ضد ویروس به صورت خودکار بروزرسانی می شوند اما نکته قابل توجه در این مورد آن است که باید از نرم افزارهای با نشان های تجاری مورد اطمینان استفاده کرد.

9- باز ماندن صفحات متعدد در مرورگرهای اینترنتی

لپ تاپ شما قادر است به عادت شما برای باز نگه داشتن همزمان صفحات متعدد مرورگر اینترنت پاسخ دهد. اما باید توجه داشته باشید در صورتی که لپ تاپ تهویه مناسبی نداشته باشد دستگاه شما باید برای باز نگه داشتن این صفحات فشاری مضاعف را تحمل نماید، در نتیجه افزایش عملکرد پردازشگر سبب ایجاد حرارت بیشتر می شود و همین مساله کاهش عمر لپ تاپ شما را به دنبال خواهد داشت.

10- عدم استفاده از بازنشانی تنظیمات کارخانه

در صورتی که عملکرد لپ تاپ شما کُند شده است نباید امید خود را از دست داده و به دنبال خرید یک دستگاه دیگر باشید چرا که شما می توانید از گزینه بازنشانی تنظیمات کارخانه استفاده کنید. این اقدام منجر به نصب مجدد سیستم عامل می شود و کارشناسان توصیه می کنند کاربران هر سال از این ویژگی استفاده نمایند.

انتهای پیام/ح.ع/

کد خبر: 1005146

وب گردی

وب گردی