در دانشگاه‌های کشور مهارت‌های پژوهشی آموزش داده نمی‌شود

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: رویکرد پژوهشی در نظام آموزشی ضرورتی است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های محتوایی و پکیج‌های آموزشی در نظر گرفت.

ابراهیم صالحی عمران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تمرکز نظام آموزشی بر محتوای دروس اظهار کرد: در حال حاضر رابطه میان استاد، دانشجو و روش‌های تدریس می‌تواند در نظام آموزشی کشور بسیار مؤثر واقع شود. درهمین راستا ایجاد نقشه راه در راستای ارتباط و روش‌های پژوهش از ضروریات است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نظام آموزشی ما بیشتر بر محتوامحوری تمرکز دارد؛ یعنی محتوای خاصی برای تدریس استاد در نظر گرفته می‌شود و آنها موظف هستند محتوا را بدون هیچ دخل و تصرفی به دانشجویان منتقل کنند. دانشجو نیز مجبور است این مباحث را به خاطر بسپارد و در امتحان آن درس، نمره قبولی کسب کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که یادگیری از طریق مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، صورت می‌گیرد در صورتی که چنین نیست.

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: یادگیری واقعی باید براساس نیازهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی جامعه بیرون از نظام آموزشی صورت بگیرد. به معنای دیگر ما باید به بیرون از سیستم‌های آموزشی نیز نیم‌نگاهی داشته باشیم و نیازهای آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم، از طریق این بررسی می‌توان به پیامدها یا انتظارات جامعه از نظام آموزشی یاد کرد. به عنوان مثال در این موارد بررسی می‌شود جامعه، نظام اقتصادی، سیاسی از فرد دانشجو که در نظام آموزشی کشور تحصیل کرده است، چه انتظاراتی دارد.

وی اضافه کرد: محتوا و نظام آموزشی، طبیعتاً براساس نیازهای بیرونی جامعه شکل می‌گیرد، در این زمینه باید فراکنشی عمل کرد. نظامی که فراکنشی برنامه‌ریزی‌های حوزه آموزشی خود را در نظر می‌گیرد، به پیامد‌ها توجه می‌کند و در نهایت برنامه آموزشی و درسی برای نظام آموزش عالی کشور تبیین می‌شود. به علت اینکه در نظام آموزشی کشور این اقدام صورت نمی‌گیرد، دانشجو باید شایستگی‌های لازم را از روش‌های مختلف کسب کند و برنامه‌های درسی نیز بر اساس آن تدوین شود.

صالحی عمران شایستگی در دانشجویان را دانش روز، مهارت‌های پژوهش و نگرش معنا کرد و گفت: این شایستگی‌ برگرفته از نیازهای بیرونی جامعه شکل می‌گیرد و به درون نظام پژوهش کشور منتقل می‌شود. در حال حاضر نظام درسی مبتنی بر انتقال دانش است و طبیعتاً دانش با شایستگی تفاوت‌های بسیاری دارد. به علت اینکه سه محور اصلی شایستگی شامل دانش بروز، مهارت‌های پژوهش و نگرش در نظام آموزشی کشور صورت نمی‌گیرد، در نهایت برنامه‌ریزی درست درسی نیز به درستی تنظیم نمی‌شود و دارای نواقص مشخصی است.

وی بیان کرد: مهارت های پژوهشی جزو شایستگی‌هایی است که پیش‌تر به آن اشاره شد. در حال حاضر شرایط بیرونی جامعه طوری است که دانشجو باید مهارت‌های پژوهشی را از طریق راه‌های مختلف به جز نظام آموزشی کسب کند و همه چیز را مانند سوال ببیند و پاسخ آن را با رویکرد پژوهشی بیابد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در پایات تاکید کرد: در حقیقت رویکرد پژوهشی در جامعه آموزشی کشور شامل روش آموزشی است که دانشجویان لازم است آن را فراگیرند. رویکرد پژوهشی نیازی است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های درسی-محتوایی و پکیج‌های آموزشی در نظر گرفت. حتی در بسیاری از دانشگاه‌ها درس روش تحقیق یا روش علمی برخورد با مسئله آموزش داده نمی‌شود یا بسیاری از دانشجویان آن را جدی نمی‌گیرند، در چنین شرایطی ممکن است دانشجویان ما فاقد مهارت‌های لازم در انجام پژوهش‌‌های لازم باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005161

وب گردی

وب گردی