مأموریت پنهان براندازان برای دانشگاه‌ها

تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران با تجمع در محیط دانشگاه و سردادن شعار علیه قوانین کشور و شرع، نقش پیاده‌نظام را برای پیشبرد مأموریت‌ پنهان بازی کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در روزهای تحریم، فشار اقتصادی و سر به فلک کشیدن قیمت‌ها، عده‌ای از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به یک قانون، تجمع کردند. بهانه اعتراض‌شان، حجاب اجباری بود اما پای هر چه به آنها ربط داشت و نداشت را وسط کشیدند. عکس خبرنگار یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب را در دست گرفتند و خواستار آزادی او و دیگر معترضان بازداشتی در روز کارگر شدند؛ اعتراضاتی که هیچ کدامش در چارچوب حوزه اختیارات و مطالبات شورای صنفی دانشجویان کشور نیست. نگاهی به آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور مصوب 1395 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان می‌دهد مطالبات دانشجویان به حقوق صنفی خلاصه می‌شود و امور رفاهی شامل تغذیه، خوابگاه‌ها، خدماتی-دانشجویی، تربیت بدنی و خدمات آموزشی را دربرمی‌گیرد و اعتراضات سیاسی و تجمع علیه قوانین رسمی کشور و شرع مقدس اسلام، هیچ محلی از اعراب ندارد.

خط‌دهی از آن سوی آب؟

با توجه به گسترش فضای مجازی و انتقال اطلاعات در کسری از ثانیه، پی بردن به پشت پرده چنین تجمعات و اعتراضی به هیچ عنوان دشوار نیست. کانال مشهور معاند نظام و خبرنگار خارج‌نشین که داعیه آزادی زنان دارد، از چند روز قبل اقدام به انتشار فراخوان‌هایی برای تجمع علیه حجاب کرده و از احساسات دانشجویان در جهت رسیدن به منافع مورد نظرشان سوءاستفاده کردند وگرنه اعتراض دانشجویان حتی به آیین‌نامه‌های انضباطی در هیچ‌کجای دنیا وارد نیست، چه برسد به قوانین رسمی کشور.

قانون 22 ساله

از طرف دیگر آیین نامه پوشش و آراستگی در دانشگاه‌ها، قانون جدیدی نیست که دانشجویان در ایام امتحانات، به یاد آن می‌افتند! شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 14 بهمن‌ماه 1376، یعنی 22 سال پیش «اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ و عفاف» را مصوب کرد. در بند اول بخش مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی صراحتاً به تدوین برنامه جامع فرهنگ عفاف و حجاب با توجه به ضرورت الگوسازی، بهینه‌سازی و به‌روز کردن الگوها، با در نظر گرفتن تنوع فرهنگی موجود در کشور در محیط‌های دانشگاهی توسط پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی اشاره کرده و در بند چهارم بر نظارت جدی بر اجرای آیین‌نامه انضباطی دانشجویی در محیط‌های دانشگاهی، دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها و حتی اردوها و همایش‌های دانشجویی در زمینه توسعه فرهنگ عفاف تأکید کرده است.

برخلاف تصور بسیاری از مردم و حتی دانشجویان به عنوان قشر روشنفکر، دانشگاه‌های معتبر آمریکا و اروپا که پرچمدار آزادی برای عده‌ای از دانشجویان محسوب می‌شوند نیز قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای پوشش دارند.

بنابراین دانشجو نمی‌تواند به قانونی 22 ساله و البته سراسری اعتراض کند چرا که آیین‌نامه پوشش در تمام دانشگاه‌ها از صنعتی شریف تا دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود. همچنین مشخص نیست چرا اعتراضات در ماه‌های منتهی به امتحانات شدت می‌گیرد و دوباره همه چیز به دست فراموشی سپرده می‌شود. دی‌ماه سال 97 هم دانشجویان دانشگاه تهران، تجمعات مشابهی سر دادند و در میان اعتراضات سیاسی خود، فریاد تعویق امتحانات پایان‌ترم را سر دادند!

دانشگاه‌های غرب هم آیین‌نامه پوشش دارند

برخلاف تصور بسیاری از مردم و حتی دانشجویان به عنوان قشر روشنفکر، دانشگاه‌های معتبر آمریکا و اروپا که پرچمدار آزادی برای عده‌ای از دانشجویان محسوب می‌شوند نیز قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای پوشش دارند. به طور مثال در دانشگاه آکسفورد که جزو 10 دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شود، استفاده از لباس باز، بدن‌نما و مدل‌های افراطی ممنوع است، مو باید رنگ طبیعی داشته باشد و مدل‌های غیرمتعارف مجاز نیست. جالب این‌که خالکوبی هم ممنوع است و دانشجویان باید به گونه‌ای لباس بپوشند که تتوهای‌شان مشخص نباشد.

امیرحسین ثابتی، مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در توئیتی، تجمع روز گذشته (دوشنبه 23 اردیبهشت‌ماه 98) را پروژه‌ای حساب‌شده دانست و نوشت: «به عنوان کسی که هفت سال از عمرم را در دانشگاه تهران گذراندم و تجمعات زیادی مثل سال هشتاد و هشت و بعدش را تجربه کردم می‌گویم که اتفاق امروز دانشگاه قطعا یک پروژه حساب‌شده است که سرنخ آن خارج از دانشگاه است. تجربه هم نشان داده حراست و کمیته انضباطی مثل آب خوردن می‌توانند آن را جمع کنند.» رضا ایروانی، یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران هم در رشته توئیت‌هایی به انتقاد از تجمع پرداخت و البته نقش معاون فرهنگی دانشگاه تهران را در اعتراضات، پررنگ دانست.

آشوب‌گران چپ

مهدی بختیاری‌زاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز، در خصوص تجمع روز گذشته دانشجویان این دانشگاه و تصاویر منتشره از درگیری‌ها توضیح داد و گفت: «درگیری رخ نداد بلکه یک سری از افرادی که در دانشگاه بیشتر با عنوان طیف سیاسی چپ شناخته می‌شوند، اغتشاشی رقم زدند. آنها تجمعی غیر قانونی را راه انداختند و آشوب کردند.»

او در خصوص انتساب معترضان به یکی از کانال‌های معاند نظام توضیح داد: «کانال ضد انقلاب، خبرهای تجمع را انتشار داد و شبکه بی‌بی‌سی فارسی همراه با صفحه اینستاگرام خبرنگار خارج‌نشین، اغتشاش را به صورت زنده پخش کرد. عملا خط‌دهی از آن سوی آب صورت گرفت. دانشجو و غیر دانشجو با همدیگر مختلط بودند و آشوب کردند.»

در روزهایی که قیمت کالاهای اساسی روز به روز و ساعت به ساعت بالا می‌رود، اعتراض به قانون حجاب نه‌تنها مردم را با دانشجویان همراه نمی‌کند بلکه طیف دانشجو را دور از خود و بی‌خبر از دردشان تصویر می‌کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بر تعداد محدود و قلیل معترضان تأکید کرد و ادامه داد: «بچه‌های بسیج آمدند اما نه به قصد درگیری بلکه صرفا مطالبه ما این بود که اگر حرفی هست، به یک سالن برویم و منطقی صحبت کنیم. تجمع‌کنندگان به داخل سالن آمدند ولی منطق‌شان این‌گونه بود که گفت‌وگو نکردند، فقط حرف‌شان را زدند و سالن را ترک کردند.»

بختیاری‌زاده در خصوص تصاویر منتشره از درگیری‌های فیزیکی هم خاطرنشان کرد: «التهابات به شکل لحظه‌ای اتفاق می‌افتاد ولی بچه‌های ما به سرعت، ماجرا را کنترل می‌کردند و اجازه بهره‌برداری از التهابات را نمی‌دادند. خدا را شکر در حال حاضر هم آرامش به صورت کامل برقرار است.»

در روزهایی که قیمت کالاهای اساسی روز به روز و ساعت به ساعت بالا می‌رود، اعتراض به قانون حجاب نه‌تنها مردم را با دانشجویان همراه نمی‌کند بلکه طیف دانشجو را دور از خود و بی‌خبر از دردشان تصویر می‌کند. دانشگاه و دانشجو امروز بیش از هر زمانی به آرامش نیاز دارند، البته تجمع اخیر هم مثل همه تجمعات برنامه‌ریزی شده، بی‌اثر ماند، تا جایی که عصر روز گذشته، آیین اختتامیه مسابقات قرآن و عترت دانشجویان و ششمین دوره مسابقات قرآن و عترت کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در باشگاه دانشجویان این دانشگاه با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و قاریان و حافظان برتر در آرامش کامل برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005192

وب گردی

وب گردی