نوشتن روی سنگ ممکن شد/ تامین نیاز صنعت نیروگاهی با تولید دانش بنیان

یک شرکت دانش بنیان داخلی برای نخستین بار در خاورمیانه، با استفاده از سنگ کاغذ تولید کرده است و این کاغذ سنگی به طور کامل قابل بازیافت است و نیاز به قطع درختان برای تامین کاغذ را برطرف می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز 24 اردیبهشت ماه در بخشی از سفر فناورانه خود به استان یزد از آخرین دستاورد یک شرکت دانش بنیان دیدن کرد.

یاتاقان‌های فوق سنگین که استفاده‌ای حیاتی در صنعت نیروگاهی دارد توسط شرکت دانش بنیان یزدی تولید و به صنایع نیروگاهی کشور عرضه شده است.

یاتاقان های فوق سنگین مورد استفاده در نیروگاه های آبی که تا پیش از این به روش جوشکاری و توسط شرکت های خارجی تأمین می شد، اکنون با روش منحصر به فرد گریز از مرکز به کمک سانتریفیوژ انجام می شود.

شرکت دانش بنیان صافات انرژی یزد، نخستین شرکتی است که به کمک این فناوری موفق شده است یاتاقان های فوق سنگین را تولید کند.

در این روش، آلیاژ بابیت که آلیاژ یاتاقان نیز شناخته می شود و به عنوان پوشش برای روانکاری سطح یاتاقان ها کاربرد دارد، با روش گریز از مرکز و به کمک سانتریفیوژ روی سطح یاتاقان ها قرار می گیرد.

واردات و بارگیری این یاتاقان ها به روش جوشکاری هزینه ای 90 هزار دلاری برای صنایع نیروگاهی در پی دارد اما این شرکت دانش بنیان با تولید این یاتاقان ها با تکیه به فناوری بومی، ضمن خلق ارزش افزوده و جلوگیری از خروج ارز، به ایجاد اشتغال دانش آموختگان و متخصصان بومی و رونق صنعت با کمک محصول ایران ساخت کمک کرده است.

این محصولات براساس استانداردهای روز بین المللی، با هم دلی و همکاری تیم دانشی متشکل از سازمان آب و برق خوزستان شرکت مهاب قدس و تیم دانشگاهی تولید شده است.

اعتماد صنایع به محصول داخلی منجر به رونق ملی می شود و استقبال از این محصولات، راه را برای تولید انبوه آن هموار کرد.

نوشتن روی سنگ ممکن شد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر به استان یزد از یک شرکت دانش بنیان داخلی که خط تولید کاغذ سنگی را ایجاد کرده است دیدن کرد.

پیشگامان صنعت سبز برای نخستین بار در خاورمیانه، با استفاده از سنگ کاغذ تولید کرده است. کاغذ سنگی به طور کامل قابل بازیافت است و نیاز به قطع درختان برای تامین کاغذ را برطرف می کند.

تولید ماشین آلات کشاورزی با توانمندی داخلی

ستاری همچنین به شرکت برچینکار که ماشین آلات کشاورزی تولید می کند رفت.

محصولات این شرکت برای اولین بار در ایران و مطابق با استانداردهای بین المللی و ضوابط فنی استاندارد ایران تولید می شود و ضمن رفع نیاز صنعت کشاورزی کشور به تجهیزات و ماشین آلات، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کرده است.

یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان یزد که فناورانش محصولات دانش بنیان خود را به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معرفی کردند شوکا ایرانیان بود.

این شرکت فناور با توانمندی تولید تجهیزات آزمایشگاهی همچنین خط تولید خط تولید نخ BCF و CF را به طور کامل بومی سازی و انداری کرده است.

BCF به عنوان یک نخ فیلامنتی حجیم بهترین گزینه جهت جایگزینی نخهای ریسیده شده اکریلیکی و یا پشمی در صنعت تولید کفپوشها (فرش و موکت و ... به کار می رود

انتهای پیام/

کد خبر: 1005200

وب گردی

وب گردی