ارزآوری پذیرش دانشجویان غیرایرانی برای دانشگاه آزاد اسلامی/ تربیت نیروی متقاضی خارجی تحریم‌‌ناپذیر است

پذیرش دانشجوی غیرایرانی در واحدهای داخلی دانشگاه آزاد با توجه به شرایط تحریم، ابزاری برای ارزآوری در کشور است که به دنبال خود، دیپلماسی علمی و تبادلات فرهنگی میان ملت‌‌ها را در بردارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه رکن اصلی هر کشور جهت تربیت نیروی انسان‌ساز جامعه محسوب می‌شود و نقشی کلیدی در رفع مشکلات هر سرزمینی دارد. در شرایط کنونی که تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین مشکلات و مسائل روز ایران محسوب می‌شود و به زندگی و معیشت مردم گره‌خورده است؛ دانشگاه به عنوان پایگاه کمک به حل مسائل کشور، نقشی اساسی جهت ایستادگی در برابر تحریم‌ها دارد.

پذیرش دانشجوی خارجی ابزاری برای مقابله با تحریم‌ها

یکی از نکات قابل توجه در نقش دانشگاه جهت مقابله و رویارویی با تحریم، کمک به اقتصاد کشور، ایجاد درآمد و ارزآوری از طریق جذب دانشجوی خارجی بوده و حضور دانشجویان خارجی در ایران، اتفاقی مبارک جهت درآمدزایی است. براساس آمار و اطلاعاتی که وجود دارد، ۲۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم تحصیل می‌کنند؛ ۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های تحت پوشش دانشگاه آزاد و سه هزار دانشجوی خارجی تحت پوشش وزارت بهداشت هستند که مجموع این تعداد به طور تقریبی بیانگر حضور ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور است.

دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه ایران در طول عمر 37 ساله خود علاوه بر اثر‌گذاری همه جانبه در داخل کشور، حضور خود در عرصه بین‌الملل را با تاسیس واحدهای مختلف در کشورهای همسایه گسترش داده؛ همچنین اقدام به پذیرش دانشجوی خارجی در واحدهای دانشگاهی داخل کرده است.

امروز دانشگاه آزاد، ۱۰ هزار دانشجوی غیرایرانی دارد که حدود ۸ هزار نفر آنها از کشور افغانستان هستند و همکاری‌های خوبی را با این کشور آغاز کرده که ایجاد واحد کابل در افغانستان از نمونه‌های بارز این همکاری است.

حضور دانشجویان افغان در واحدهای دانشگاه آزاد منجر به درآمدزایی و ارزآوری شده است

تبادلات علمی میان کشورها به دنبال خود تعاملات فرهنگی و اثرات مثبت بسیاری دارد. این تعامل میان دانشگاه‌ها در سطح بین‌الملل و پذیرش دانشجوی خارجی در کشور منجر به توسعه و تحول در داخل شده و آموزش علوم مختلف به دانشجویان خارجی در خاک وطن، ابزاری مهم در راستای توسعه، کسب درآمد و ارزآوری خواهد شد. با توجه به حضور تعداد قابل توجه دانشجویان افغان در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد، برای بررسی اثرات مثبت و قابل تامل در گسترش تبادلات علمی و پذیرش دانشجوی خارجی در داخل کشور به سراغ روسای برخی از واحدهای هم‌مرز با کشور افغانستان رفتیم که مشروح آن در زیر آمده است:

به گفته علی سروری مجد رئیس واحد مشهد در حال حاضر، 955 نفر دانشجوی افغان در رشته‌های مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و از کلیه امکاناتی که برای دانشجویان ایرانی وجود دارد بهره‌مند می‌شوند. پرداخت شهریه دانشجویان افغان مانند دانشجویان ایرانی است. حضور دانشجویان افغان در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد، علاوه بر درآمدزایی، منجر به ارزآوری برای کشور خواهد شد.

سلطانعلی میر رئیس واحد زاهدان نیز معتقد است، این تبادل علمی میان ایران و کشور دوست و همسایه ما افغانستان علاوه بر درآمدزایی و ارزآوری برای کشور، منجر به تبادلات فرهنگی، دوستی و تعامل مستحکم‌تر میان دو ملت شده است.

به گفته وی، 30 دانشجوی افغان در واحد زاهدان مشغول به تحصیل هستند که این تعداد تا پایان سال به 200 نفر خواهد رسید.

تربیت نیروی متقاضی خارجی تحریم‌‌ناپذیر است

بدون تردید، حضور دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های کشور، اثرگذاری غیرقابل انکاری در توسعه و تحول ایران دارد که با توجه به شرایط تحریم و برطبق گفته علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان، تربیت نیروی متقاضی خارجی تحریم‌‌ناپذیر است.

زمانی که سطح علمی دانشگاه‌های ما از کیفیت مطلوب بهره‌مند باشند همین درخواست حضور در دانشگاه‌های ایران از سوی متقاضیان خارجی برای تحصیل در کشورمان، راهی برای درآمدزایی، ارزآوری و کسب ثروت از طریق آموزش علم محسوب می‌شود. بنابراین ابزار علم و ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان غیرایرانی به سلاحی پرقدرت در برابر تحریم‌ها تبدیل شده است.

تبادلات بین‌‌المللی میان دانشگاه‌ها منجر به دیپلماسی علمی خواهد شد

در حقیقت، تبادلات بین‌‌المللی میان دانشگاه‌ها منجر به دیپلماسی علمی خواهد شد که به دنبال آن تعاملات فرهنگی میان کشورهای مختلف ایجاد شده و این امر زمینه‌ساز صلح و دوستی میان ملت‌ها می‌شود. حضور دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های کشور منشا ثمرات بسیاری در زمینه اقتصاد و ارزآوری، علمی و فرهنگی بوده و دانشگاه آزاد تا به امروز نقش پررنگی در جهت تقویت پذیرش دانشجویان غیرایرانی خصوصا از کشورهای دوست و همسایه چون افغانستان داشته است که این رویداد مهم دستاوردی بزرگ برای این دانشگاه در نظام آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.

با توجه به تبادلات علمی و فرهنگی گسترده میان دانشگاه آزاد اسلامی و افغانستان این دانشگاه نامی آشنا برای قشر فرهیخته افغان است. قطعا، تعاملات بین‌المللی دانشگاه آزاد با دیگر کشورها در آینده‌ای نه چندان دور گسترش خواهد یافت و نام دانشگاه آزاد در بلندای جهان طنین انداز می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005232

وب گردی

وب گردی