صدای استادان بسیجی به گوش مسئولان نمی‌رسد/ شناسایی و جذب نخبگان کار ویژه بسیج اساتید

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور گفت: متأسفانه به دلیل وجود زاویه دیدگاه بین دولت و بسیج طی سال‌های گذشته صدای اساتید بسیجی شنیده نشد و از راهکارهای علمی برای برون رفت از مشکلات استقبالی نشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با دارا بودن ۷۲۰ کانون مستقر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور، جزو بزرگ‌ترین تشکل‌های‌ مدنی حاکمیتی کشور به شمار می‌آید.

موضوعات و مسائل مهم کشور که در بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر آنها تأکید شده و از دغدغه‌های اصلی مردم و کشور است نیز در دستور کار سازمان بسیج اساتید کشور قرار دارد این امر مهم متضمن ارائه راهبردهای برون‌رفت از معضلات با استفاده از ظرفیت‌های شبکه نخبگانی استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور بوده که در قالب تشکیل اندیشکده‌های راهبردی در حال تحقق است.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) برای پرداختن به زوایایی مختلف ماموریت سازمان بسیج اساتید و واکاوی اقدامات این سازمان، طی نشست خبری با حضور محمدرضا ابن‌الدین حمیدی قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور به موضوعات مختلف از شبکه‌سازی بسیج اساتید کشور تا ماموریت‌های مختلف این سازمان پرداخت.

این گفت‌و‌گو در دو بخش ارائه خواهد شد که در ادامه بخش اول آن را می‌خوانید:

ایسکانیوز: در خصوص حوزه‌های فعالیت و ماموریت‌های سازمان بسیج اساتید توضیح دهید؟

ابن‌الدین حمیدی: ماموریت اساسی سازمان بسیج اساتید کشور شناسایی نیروهای مومن و جذب و به‌کارگیری آنان برای دفاع از تمامیت کشور و انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌هاست؛ یعنی هرکجا استاد بسیجی حضور دارد حفظ کشور و انقلاب، توسعه و بالندگی کشور و مطالبه‌گری از کارگزان، دست اندرکاران و صاحبان قدرت نیز مطرح است. استادان ارزشی و انقلابی با ورود تسهیل‌گرانه برای حل مشکلات کشور تلاش می‌کنند.

بسیج مستضعفین به شکل قشری و در لایه‌های مختلف، مردم را جذب کرده و شامل اقشار دانشجویی، اساتید، کارمندی، پزشکان و ... است. تمامی اقشار مختلف بسیج در کشور ماموریت دفاع و پیشرفت از کشور را دارند؛ اما شکل و ماهیت این ماموریت قدری در عمل متفاوت اما در ذات یکی است.

ایسکانیوز: جنس فعالیت بسیج در قشر دانشجویی و اساتید چه تفاوت‌هایی دارد؟

ابن‌الدین حمیدی: در میدان بسیج دانشجویی کنشگری سیاسی و مطالبه‌گری با روش‌های خاص خود که رنگ شور و شعف جوانی، آرزوهای بلند و هیجانی دارد، رخ می‌دهد؛ اما در بسیج اساتید موقعیت متفاوت است زیرا استادان افرادی سرد و گرم چشیده روزگار و دارای تحصیلات عالیه هستند پس نگاه‌شان به مسائل و مشکلات جامعه، بیشتر علمی است تا اینکه نگاه مطالبه‌گرایانه هیجانی و سیاسی داشته باشند. راهبرد اصلی سازمان بسیج اساتید کشور در یک جمله کمک به کشور و انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت علمی استادان است.

ایسکانیوز: درخصوص کارکردهای مختلف بسیج اساتید کشور و تفاوت کانون با پایگاه‌های دانشگاهی توضیحاتی بفرمایید؟

ابن‌الدین حمیدی: در واقع بسیج اساتید پنج کارکرد دارد که اینها شامل «کارکرد آموزرشی، کارکرد پژوهشی، کارکرد تربیتی، کارکرد فرهنگی و کارکرد مستشاری(مشورت دهنده)» است. هدف اصلی ما این است که این پنج ظرفیت کارکردی استادان را برای کمک کشور و انقلاب به‌کار گیریم. در همین راستا در حوزه علمی گروه‌هایی را تحت عنوان گروه‌های مساله‌محور سازماند‌هی کردیم. گروه‌هایی که در سطح دانشگاه، کانون و در سطح کشوری پایگاه نامیده می‌شوند.

اتاقی که استادان بسیجی در آن گرد هم می‌آیند نامش کانون است. کانون‌های دانشگاهی ما ماموریت دارند تا گروه‌هایی متشکل از حداقل سه نفر از استادان با تجربه و دارای تحصیلات عالی را در خدمت بگیرند و بین این تحصیلات و تخصص با مسائل و مشکلات زیست‌بوم خود ارتباط برقرار کرده و به یک راه حل مناسب و کارآمد برسند.

ایسکانیوز: گروه‌های مسئله‌محور چگونه به حل مسائل و مشکلات کشور کمک می‌کنند؟

ابن‌الدین حمیدی: استادان متخصص در گروه‌های مسئله‌محور در مرحله اول به شناسایی مسائلی که مانع از پیشرفت و توسعه کشور می‌شوند، می‌پردازند و در مرحله بعدی با بررسی و تحلیل مناسب به راهکار می‌رسند و در نهایت این راهکار را در اختیار مسئولان مربوطه قرار می‌دهند. ممکن است در یک شهرستان برای توسعه، ده مسئله شناسایی شود که این ده مسئله اولویت‌بندی می‌شوند و اولویت‌های اول مورد مطالعه قرار می‌گیرند. گروه‌های مسئله‌محور با روش نخبگانی و بارش فکری مسائل را حل خواهند کرد. به عنوان مثال اگر موضوع در حوزه محیط زیستی شناسایی شود، به رؤسای سازمان منابع طبیعی، جنگل‌داری یا جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی خواهد شد. اگر کارگزار مربوطه راهکارها را پذیرفت و اقدام به بررسی علمی آن کرد که هیچ؛ اما در غیر این صورت بسیج اساتید وارد فاز مطالبه‌گری خواهد شد.

مجموعه بسیج ظرفیت رسانه‌ای خوبی دارد از تریبون نماز جمعه تا سخنرانی در محیط نخبگانی دانشگاه، مجلات و فضای مجازی که از این ظرفیت برای مطالبه‌گری خود از مسئولان باید به نحو احسن استفاده شود.

ایسکانیوز: مدت زمانی است که بسیج اساتید کشور اقدام به تاسیس اندیشکده‌های راهبردی نموده است در این خصوص نیز توضیحاتی بفرمایید؟

ابن‌الدین حمیدی: دومین کاری که برای استفاده از ظرفیت علمی استادان به کار بردیم تأسیس اندیشکده‌های راهبردی است. در حال حاضر دو نوع اندیشکده را در کشور سازماندهی کردیم، اندیشکده‌های استانی و اندیشکده‌های ملی، اندیشکده‌های استانی در موضوعات و مشکلات در سطح استان می‌پردازد و اندیشکده‌های ملی، مسائلی که به نوعی به تمام مردم و کشور مرتبط است را بررسی و تحلیل می‌کند مانند نظام بانکداری، آسیب‌های اجتماعی، سبک زندگی، رسانه، آب و هوا، محیط زیست و... همچنین اندیشکده‌های ملی ما نوعاً در دانشگاه‌های برتر که معمولاً در تهران هستند تشکیل شده است و اندیشکده‌های استانی در استان‌ها و در سطح محلی اسکان دارند.

ایسکانیوز: اندیشکده‌های راهبردی و گروه‌های مسئله‌محور چه تفاوتی دارند و در حال حاضر چند اندیشکده در سطح کشور فعالیت می‌کنند؟

ابن‌الدین حمیدی: جمعی که حداقل سه استاد عضو داشته باشد گروه مسئله‌محور نام دارد و اگر بیش از سه عضو داشته باشد اندیشکده تلقی خواهد شد. از سال 97 تلاش کردیم از ظرفیت جامعه دانشگاهی در قالب اندیشکده‌ها نهایت استفاده را ببریم در این جهت سازمان بسیج اساتید از سال 97 موفق به تاسیس 47 اندیشکده در سطح کشور شد که اعضای آن را استادان و اهل علم تشکیل می‌دهند. البته وظیفه رسانه است که این نتایج علمی را رسانه‌ای کنند تا مخاطبان و مسئولان با این نتایج آشنا و از آن بهره‌مند شوند.

ایسکانیوز: با توجه به اختلاف نظرهای موجود آیا دولتمردان یازدهم و دوازدهم از نتایج علمی استادان بسیجی برای حل مشکلات کشور استفاده می‌کنند؟

ابن‌الدین حمیدی: متاسفانه به دلیل وجود زاویه دیدگاه بین دولت و بسیج طی سال‌های گذشته صدای اساتید بسیجی شنیده نشد و از راهکار های علمی برای برون رفت از مشکلات اسقبالی نشد. به عنوان مثال در دی ماه سال 96 در اوج بحران بلوکه شدن پول‌های مردم در موسسه‌های خصوصی اساتید در حوزه اقتصاد، بسته‌ای تهیه و به مسئولان اهدا کردند؛ اما مورد استقبال از سوی مسئولان قرار نگرفت. همچنین ریاست محترم جمهوری با برخی از استادان حوزه اقتصاد جلسه‌ای را برگزار کرد و از آنها راهکار خواست که در آن جلسه استاد بسیجی دعوت نشده بود؛ اما راهکارهایی که ارائه دادند به دلیل اینکه پایه علمی داشت بسیار شبیه راهکارهایی بود که استادان بسیجی در آن بسته قرار داده بودند؛ اما صدای ما شنیده نشد.

ایسکانیوز: فعالیت‌های بسیج دانشجویی انعکاس رسانه‌ای پیدا می‌کنند؛ اما بسیج اساتید با اینکه فعالیت علمی و تخصصی دارد انعکاس رسانه‌ای ندارد در خصوص این مشکل توضیح دهید؟

ابن‌الدین حمیدی: بخشی از جواب این سوال را اصحاب رسانه باید پاسخ دهند، رسانه‌ای کردن فعالیت‌های بسیج اساتید در بین رسانه‌هایی که دنبال اخبار داغ می‌گردند انگیزه می‌خواهد؛ اما امروزه برخی از رسانه‌های کشور به روش‌های روزنامه‌های زرد روی آوردند تا روش‌های علمی. یکی از علت‌های مهم آن شاید بازدید پایین و دارا بودن مخاطب خاص مطالب علمی است.

بسیج اساتید در گروه عقلانی تعریف می‌شود و فعالیت‌های آن دو مرحله دارد اول راهکار به دست آورده را به مسئولان می‌دهند و اگر پاسخ مناسب دریافت نکردند به مطالبه‌گری در آن حوزه می‌پردازند که در این مرحله حضور رسانه‌ها بسیار کمک می‌کند.

ایسکانیوز: به نظر شما شخصیت‌های علمی و استادان می‌توانند در جایگاهی قرار بگیرند که الهام‌بخش به جوانان جامعه باشند؟

ابن‌الدین حمیدی: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجتهدان و علما مراجع تقلید مردم بودند؛ اما با گذشت زمان سطح مرجعیت به مرور تقلیل پیدا کرد تا جایی که در حال حاضر سلبریتی‌ها الگوساز جوانان هستند. در این میان تنها قشری که هنوز جایگاه و پایگاه خود را حفظ کرده است، استادان هستند. پس تلاش داریم تا از ظرفیت فرهنگی مرجعیت استادان نهایت استفاده را ببریم. در این راستا هم شبکه‌ای سراسری در تمام کشور راه‌اندازی کردیم تا استادان مومن و انقلابی را گرد هم جمع کنیم و از پتانسل علمی و فرهنگی آنها استفاده کنیم.

ایسکانیوز: در بسیج دانشجویی یافته‌های علمی در موسسه آموزشی رزمندگان منتشر می‌شود که به صورت رایگان اقدام به تولید محتوا و توزیع یافته‌ها در جامعه مخاطب می‌کند، آیا در بسیج اساتید نیز یافته های پژوهشی ثبت و انتشار می‌یابد؟

ابن الدین حمیدی: بسیج اساتید کشور 6 مجله دارد که 4 مجله علمی پژوهشی و دو مجله علمی ترویجی هستند؛ اما متاسفانه انتقاد وارد است که بسیج اساتید انتشارات خاصی برای تولید محتوا و حمایت از یافته‌ها و طرح‌های پژوهشی خود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005271

وب گردی

وب گردی