فناوری های نرم و اقتصاد خلاق

محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم در چند سال اخیر در با قابلیت تولید دوهزار و دویست و پنجاه میلیارد دلار ارزش افزوده اقتصادی و ایجاد حدود سی میلیون شغل در دنیا، روز به روز مورد توجه کشورهای بیشتری قرار می‌گیرد. 

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در چند سال اخیر صنایع ، محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم با قابلیت تولید دوهزار و دویست و پنجاه میلیارد دلار ارزش افزوده اقتصادی و ایجاد حدود سی میلیون شغل در دنیا، روز به روز مورد توجه کشورهای بیشتری قرار می‌گیرد.

گسترش نفوذ فرهنگی و تقویت جایگاه کشور در عرصه‌های بین‌المللی، حراست از هویت ملی و متمایزسازی فرهنگ ملی در برابر سایر فرهنگ‌ در فرآیند جهانی‌ شدن، توسعه اجتماعی و احیا و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، بهره‌مندی از فناوری‌های اجتماعی در راستای رفع معضلات کشور و ارتقای کیفیت حکمرانی، افزایش سطح دسترسی عموم شهروندان به خدمات و محصولات فرهنگی بومی، توسعه اقتصاد و مقاومتی از طریق کمک به گذار از اقتصاد تک‌محصولی به اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان و همچنین فرهنگ‌زایی و اشاعه فرهنگ ملی و مذهبی ایران زمین مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی و توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی از آثار توسعه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم است.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت راهبردی و اقتصادی صنایع و محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم، پیچیدگی این حوزه، متولیان متعدد و لزوم همگرا کردن آنها و همچنین «فناوری های نرم و فرهنگی» جزو اولویت‌های الف توسعه فناوری در اولویت نقشه جامع علمی کشور قرار گرفته است .

همان‌طور که علوم و فناوری‌های سخت به شکل‌گیری و توسعه‌ خانواده‌ بزرگ صنایع سخت (صنایع غالباً کارخانه‌ای) منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نیز صنایع نرم را شکل می‌بخشند؛ صنایعی که محصولات و خدمات حاصل از آن ها به اعتلای انسان، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل رابطه‌ او با محیط پیرامون کمک می‌کنند.

صنایع نرم انواع مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین شاخه‌های آن را صنایع «خلاق و فرهنگی» تشکیل می‌دهد. این صنایع روی هم رفته «اقتصاد خلاق» را شکل می‌دهند. صنایع خلاق و فرهنگی، در طول چند سال اخیر به قدری توسعه پیدا کرده‌اند که برخی آینده‌پژوهان، موج چهارم در فراسوی عصر اطلاعات و دانایی را موج خلاقیت یا عصر صنایع خلاق و فرهنگی می‌دانند، در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از بدو پیدایش تا کنون تلاش کرده است، با انجام مجموعه گسترده ای از اقدامات در سطوح متفاوت از سیاستگذاری ، ایجاد و تقویت زیرساخت ها تا تسهیل گری و هماهنگ سازی،اقدامات ترویجی و حمایت های موردی شرایط رشد و تقویت صنایع خلاق و فرهنگی در ایران را تسهیل و موانع پیش روی گسترش و تجاری سازی فناوری های مذکور را مرتفع کند .

افزایش تولید و سهم خدمات و محصولات نرم و فرهنگی در اقتصاد ملی، ارتقا سازوکارهای سیاستگذاری و نهادینه‌سازی گفتمان فناوری‌های نرم در کشور، ارتقا و بهره‌برداری از سرمایه‌های دانشی و انسانی کشور در حوزه فناوری‌های نرم، توسعه نقش‌آفرینی و همکاری های بین‌المللی در زمینه فناوری‌های نرم، بهبود زیرساخت‌های نهادی توسعه و تجاری‌سازی فنآوری‌های نرم به عنوان رئوس برنامه های اصلی این ستاد تعریف شده است که سعی دارد تا به همه این اهداف دست یابد .

سیدمحمدحسین سجادی‌نیری: دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

انتهای پیام/

کد خبر: 1005297

وب گردی

وب گردی