تکنولوژی؛ تعبیرکننده رویای تحصیلی معلولان

​قطعا فراهم کردن محیط دانشگاه و مدرسه برای افرادی که دارای معلولیت هستند، امری مهم و شرکت در مدرسه یا دانشگاه برای این دانش‌آموزان چالش برانگیز است. این افراد اغلب در صورت برآورده نشدن نیازهای خود توسط محیط‌های آموزشی آرزوهای علمی خود را از دست می‌دهند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، برای دانش‌آموزانی که دارای معلولیت‌های یادگیری مانند اوتیسم و خوانش پریشی هستند، روش‌های یادگیری سنتی اغلب جواب نمی‌دهد و این افراد به دلیل کمبود منابع، خود را بسیار عقب‌تر از دیگران می‌بینند.

گزارش‌ها نشان داد باتوجه به کمبود معلمان و کاهش بودجه در سراسر جهان، مربیان اغلب برای پاسخگویی به نیازهای دانش‌ آموزان خاص دچار مشکل می شوند.

در این راستا فناوری می‌تواند نقش مهمی را در کمک به دانش آموزان معلول ایفا کرده تا از یک محیط یادگیری مناسب لذت ببرند.

ممکن است باتوجه به کمبود بودجه بسیاری نگران هزینه‌های استفاده از تکنولوژی باشند؛ اما این مسئله اصل موضوع نیست و دانشمندان نشان دادند که می‌توان با هزینه هایی کم نیز به افراد معلول جویای علم کمک کرد.

تجارب کمک تکنولوژی به معلولان دنیا

مدرسه «Kolen ved Nordens Plads» در دانمارک، با استفاده از روبات‌های telepresence به طور قابل توجهی موجب بهبود کیفیت زندگی دانش آموزانی شده که قادر به حضور فیزیکی در کلاس نیستند.

«مورتن جیکوبسن»، تکنسین رباتیک که در زمینه یافتن و پیاده سازی تکنولوژی‌های جدید در مدرسه تمرکز دارد، توضیح داد که چگونه بدون صرف هزینه اضافی می‌توان این کار را کرد.

جیکوبسن گفت: «telepresence عموما یک اتصال از طریق FaceTime روی چرخ است.»

وی در ادامه اظهار داشت که این تکنولوژی با استفاده از یک آیپد یا تبلت با قابلیت WiFi که روی دو چرخ نصب شده است (مانند Segway) و با استفاده از یک کنترلر یا گوشی هوشمند راه‌اندازی می شود.

«یوسف» دانش آموز سیزده ساله‌ای است که از بیماری بلند مدت جسمی رنج می برد و به همین دلیل مدت‌ها امکان شرکت در مدرسه برای وی وجود نداشت.

اما او به لطف یک ربات telepresence به نام «Beam» دیگر کلاس‌ها یا فعالیت های اجتماعی را از دست نمی‌دهد. او ربات خود را در کلاس‌ها هدایت و در رویدادهای مدرسه و فعالیت‌هایی مانند بولینگ و کارناوال‌ها شرکت می کند.

جیکوبسن گفت: «استفاده از این تکنولوژی نه تنها به یوسف برای حضور در کلاس کمک می کند، بلکه کیفیت زندگی و انگیزه روانی او را در کنار همسالانش فراهم می کند.»

او توضیح داد که استفاده از این سیستم بسیار آسان است. با استفاده از این تکنولوژی تمامی آن چیزی که نیاز است روی یک نرم افزارنصب می‌شود و به‌وسیله آن یک ربات فعال می‌توان اتفاقات کلاس را دید و شنید.

جایگزین ارزان‌تر این تکنولوژی استفاده از 360 live streaming در یوتیوب است، بدین ترتیب دانش آموز می‌تواند در خانه نشسته و همه چیز را در کلاس ببیند. او نمی‌تواند مانند یک ربات تلویزیون حرکت کند؛ اما هنوز هم می‌تواند در کلاس شرکت و برای دید وسیع‌تر از عملکرد 360 درجه استفاده کند.

در کشوردانمارک، در صورت دور بودن سه هفته‌ایی ایایدد یک دانش آموز از مدرسه، یک آموزگار هفته‌ای 1 ساعت برای آموزش به منزل وی می‌رود.

استفاده از ربات های فعال با فناوری نیز می تواند به دانش آموزان با معلولیت های یادگیری مانند اوتیسم کمک کند.

در قطر، یک مدرسه ابتدایی برای کمک به دختری که دارای اوتیسم است از یک ربات با نام Keepon استفاده کرد.

Keepon رباتی به شکل آدم برفی زرد رنگ و بدون چشم و دهان است. این دختر ابتدا مانند هر کودک دیگری به سختی با این ربات ارتباط برقرار کرد؛ اما با صبوری‌های keepon این امر محقق شد.

« جان کبیبیحان»، و تیم او در دانشگاه قطر، برنامه دانشگاهی را رهبری می کنند و طی آن به توسعه ربات های حساس برای جمعیت اوتیستیک رو به رشد در خاورمیانه، می‌پردازند.

کبیبیحان گفت: «از آنجایی که ربات ها نسبت به انسان از ظاهر، رفتار و حرکات کمتر پیچیده‌ای برخوردارند کودک به آن جذب می شود. این مسئله می تواند یک نقطه ورود برای درمانگر باشد تا رفتاری که کودک می‌خواهد یاد بگیرد را معرفی کند.»

«هیفزا جاوید» که با کبیبیحان در جهت تحویل ربات‌ها به کلاس‌های ویژه دوحه مشغول به کار است، گفت: «برقراری ارتباط پیچیده اغلب برای این کودکان تحریک کننده است و ربات های اجتماعی می توانند این جایگاه را پر کنند؛ زیرا آنها کوچک و دوستانه هستند و به سادگی با کلمات و دستورالعمل های ساده ارتباط برقرار می‌کنند.»

در سنگاپور نیز یک سیستم آموزش تعاملی برای کمک به دانش آموزان با نیازهای ویژه، آموزش داده شده است.

از سال 2018، استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی در مدرسه «Gardens of Fernvale Gardens» (مدرسه ای برای کودکان و نوجوانانی که دارای اختلال فکری متوسط و شدید و اختلال طیفی هستند)، نتایج مثبتی از خود نشان داد.

نتیجه گیری

استفاده از ابزارهای یادگیری تکنولوژیک منجر به افزایش و حفظ مشارکت دانش آموزان در مدارس شد. در واقع دانشگاه‌ها و مدارس باید به دنبال این باشند که تکنولوژی مناسب و کم هزینه را وارد مدارس کنند تا معلمان به‌وسیله آن سطح یادگیری را در کلاس درس خود بالا ببرند.

بای از تکنولوژی به گونه ای استفاده کرد تا بتوان به‌وسیله آن دانشجو را به طور مجازی سر کلاس‌های درس حاضر کرد تا علاوه بر یادگیری با همکلاسی های خود به تعامل بپردازد و از لحاظ کیفیت زندگی و انگیزه های روانی خود را ارتقاء دهد.

به قطع هم مدرسه و دانشگاه در سراسر جهان با چالش در تطبیق محیط یادگیری برای کسانی که نیازهای خاص دارند، مواجه می شوند؛ اما تکنولوژی می تواند این موانع را کنار بگذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005348

وب گردی

وب گردی